• Sigrid

Byta ut yoghurt mot filmjölk i detta bröd, påverkar det smaken?

Jag har filmjölk över och funderar på om jag kan baka detta bröd med filmjölk istället för yoghurt:

www2.arla.se/Default____17653.aspx

HURTBULLE 1 st

Ingredienser
    2 dl fiberberikade havregryn
    5 dl vetemjöl
    1 dl krossade linfrön
    1 dl russin
    1 dl grovhackade hasselnötter
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    4 dl mild yoghurt
    1/2 dl flytande honung
    1/2 dl lingonsylt

Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

-----

Om någon blir sugen på att baka detta bröd så kan jag tipsa om att det är gott att byta ut hasslenötterna mot valnötter och russinen mot torkade aprikoser. Istället för vetemjöl använder jag dinkelmjöl.

• Svar på tråden Byta ut yoghurt mot filmjölk i detta bröd, påverkar det smaken?
  • MBert

...och har man inte fil eller yoghurt hemma så går det bra att använda mjölk så länge man har något annat syrligt med i smeten, t.ex. lingonsylt, som bikarbonaten kan jobba med.

• Sigrid
    MBert skrev 2009-08-16 14:12:57 följande:
    ...och har man inte fil eller yoghurt hemma så går det bra att använda mjölk så länge man har något annat syrligt med i smeten, t.ex. lingonsylt, som bikarbonaten kan jobba med.
    Åh, vad bra. Tack!
Svar på tråden Byta ut yoghurt mot filmjölk i detta bröd, påverkar det smaken?