• Anonym (förlovad)

Gifta sig med någon med skulder?

Om jag skulle gifta mig med någon som har skulder hos kronofogden, skulle de skulderna bli mina med då?
    Så att jag (som i övrigt är skuldfri) inte kan ta lån hos bank, avbetalningar osv?
    Eller kan jag själv göra det trots att jag är gift med någon som har betalningsanmärkningar/skulder?

• Svar på tråden Gifta sig med någon med skulder?
  • Anonym (musslan)

nej det skulle jag inte.

• Anonym

Skulderna blir inte dina men de räknar med att du betalar mer av de dagliga utgifterna för din sambo. Därför kan du indirekt drabbas genom att de drar mer från din sambo.

• Anonym

Ansvar för egna skulder
    Var och en ansvarar för sina skulder med sina tillgångar inom äktenskapet. Du har alltså inte något automatiskt ansvar för din makes skulder. Ni behöver till exempel inte fråga varandra om lov för att ta ett eget lån.

En make får dock inte ta ut en inteckning i fastighet utan andre makens samtycke, om inte den permanenta bostadsfastigheten är enskild egendom på grund av gåva eller testamente.

http://www.sspb.se/juridik/att-gifta-sig.php

• Anonym (Hmmm)

Ja du kan ta lån osv ändå även om ni är gifta men tänk oxå på att om de gör utmätning på hans lön tex så är du försörjningsskyldig för honom pga av att ni är gifta och då kollar de upp vad du tjänar och drar så mkt på hans lön som det går och att ni klarar er enligt normen för ett hushåll för de antalet personer ni är. 

Har hänt mig, han fick bara 2000kr kvar på sin lön av de 18000kr han brukade få ut och jag fick stå för resten, de var knapert ca:1år sen var han klar med sina skulder och det var jätteskönt.

De kan ju även utmäta ert hem(lön brukar dock vara det första de utmäter) och då gäller det för dig att bevisa vad du har tagit med dig i ert gemensamma hem så att de inte tar dina grejer.

• Anonym

fråga dig tvärt om - skulle du gifta dig om han var rik ?
    man gifter väl sig med varandra av kärlek

• Anonym

Skriv ett äktenskapsförord

• Anonym (förlovad)
    Anonym skrev 2009-08-16 12:07:18 följande:
    fråga dig tvärt om - skulle du gifta dig om han var rik ? man gifter väl sig med varandra av kärlek
    Som vanligt kommer alltid mins ett jävligt dumt svar på FL.
    Så klart jag gifter mig för att jag älskar honom, MEN man kan ju kanske ta reda på allt praktiskt runt om. Om man har lite hjärna och vill att saker ska fungera bra efter bröllopet. Annars kanske man får reda ut sånt innan!!

Alla andra svar tackar jag för!! Då verkar det ju inte vara några problem! Tusen tack!!
Svar på tråden Gifta sig med någon med skulder?