Floff skrev 2009-08-17 13:09:53 följande:
Vi var på en förlossningsförberedande föreläsning förra veckan där det talades lite om spikmattan. BM som föreläste avrådde från att använda spikmattan både under graviditeten och sedan förlossningen. Detta för att man inte gjort tillräckligt med undersökningar på hur mattan påverkar mamman och barnet. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara livsfarligt på något sätt, men detta var i alla fall vad som sades.
Jag tror att det har nånting med den ökade blodcirkulationen att göra. Var nämligen på massage precis när jag fått reda på att jag väntade barn, hade alltså bokat tiden innan jag visste, och då frågade hon om jag var frisk och inte gravid. När jag sa att jag var det så sa hon att hon egentligen inte fick massera mig förrän jag gått tre fulla månader, just för missfallsrisken då blodcirkulationen ökar när man masserar.
Kan alltså tänka mig att det blir nåt liknanade med spikmattan, men annars skulle jag också vara väldigt nyfiken på att testa den som smärtlindrin både under graviditeten (har problem med foglossning och ischias) och förlossningen. Men det kanske inte är så populärt om man kommer med den på förlossningen då de säger så där på en förberedande föreläsning.