• Paloma77

Spikmatta som smärtlindring?

Någon här som har använt eller tänker använda spikmatta som en del av smärtlindringen under förlossningen? I vilket skede använde/tänker du använda den?

Jag provade sambons spikmatta när jag hade vansinnigt ryggont för ett par månader sen och det var otroligt befriande. Plötsligt kunde jag slappna av!

Har även provat spikmattan när jag inte haft ont men då var det inte ett dugg skönt eller avslappnande utan gjorde bara ont.

• Svar på tråden Spikmatta som smärtlindring?
  • Rigmor Mortis

Jag tänkte göra det men kom inte ihåg den när vi åkte in. Använde TENS istället och det funkar väl egentligen likadant, lurar kroppen att producera endorfiner.

• Paloma77

Ja, det borde ju ha samma effekt. Jag har sagt till min BM att jag vill ha TENS och förhoppningvis kan jag låna en apparat fr.o.m. nästa vecka, annars blir det till att hyra.

Funkade TENS bra för dig? Använde du något mer? Jag vill prova lustgas och akupunktur också men försöka utan EDA...

• Rigmor Mortis

Den funkade alldeles fantastiskt! Jag åkte bara in för att de kom med tre minuters mellanrum (och som omföderska ska man åka med fem minuters mellanrum), inte för att de gjorde särskilt ont. En timme och 45 minuter senare föddes lillkillen MEN se till att ha extra batterier med dig, min TENS dog mitt under en värk (trots att batterierna var nya) så jag var tvungen att ta lustgas. Jag tror faktiskt jag klarat mig på bara TENS om batterierna bara räckt ända fram.

Kan tillägga att sonen kom i vidöppet läge dessutom, och då brukar visst värkarna vara värre i ryggen om barnet ligger normalt.

• Floff

Vi var på en förlossningsförberedande föreläsning förra veckan där det talades lite om spikmattan. BM som föreläste avrådde från att använda spikmattan både under graviditeten och sedan förlossningen. Detta för att man inte gjort tillräckligt med undersökningar på hur mattan påverkar mamman och barnet. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara livsfarligt på något sätt, men detta var i alla fall vad som sades.

• Moflo
    Floff skrev 2009-08-17 13:09:53 följande:
    Vi var på en förlossningsförberedande föreläsning förra veckan där det talades lite om spikmattan. BM som föreläste avrådde från att använda spikmattan både under graviditeten och sedan förlossningen. Detta för att man inte gjort tillräckligt med undersökningar på hur mattan påverkar mamman och barnet. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara livsfarligt på något sätt, men detta var i alla fall vad som sades.
    Jag tror att det har nånting med den ökade blodcirkulationen att göra. Var nämligen på massage precis när jag fått reda på att jag väntade barn, hade alltså bokat tiden innan jag visste, och då frågade hon om jag var frisk och inte gravid. När jag sa att jag var det så sa hon att hon egentligen inte fick massera mig förrän jag gått tre fulla månader, just för missfallsrisken då blodcirkulationen ökar när man masserar.
    Kan alltså tänka mig att det blir nåt liknanade med spikmattan, men annars skulle jag också vara väldigt nyfiken på att testa den som smärtlindrin både under graviditeten (har problem med foglossning och ischias) och förlossningen. Men det kanske inte är så populärt om man kommer med den på förlossningen då de säger så där på en förberedande föreläsning.
  • milli79

Hade tänkt att använda spikmattan & tog med den till förlossningen. Tror att den hade funkat om man haft ont i ryggen men jag hade bara ont i magen & extremt ont så jag fick tyvärr ta epidral tillslut.

Spikmattan använde jag när jag hade förvärkar. Då hjälpe den. Tror abslout inte det är nån fara att använda som smärtlindring precis i slutet av graviditeten. Men man ska inte använda spikmattan i början av graviditeten.

• Paloma77

Jag har också hört från något håll att man inte bör använda spikmatta framförallt under början av graviditeten. Detta då oxytocin frigörs som är värkstimulerande (samma händer vid massage). Men då jag frågade min barnmorska tyckte hon inte att jag behövde oroa mig. Dock har jag tagit det lugnt med spikmattan under graviditeten; det var bara då jag hade olidligt ont som jag upptäckte att det var det enda som hjälpte.

För min del känns det sundare att kroppens smärtlindringssystem får en extra skjuts av egna hormoner än att man tillsätter konstgjorda substanser utifrån. Och att det skulle vara värkstimulerande borde ju inte vara något större problem under själva förlossningen kan man tycka.

Får väl se vad de säger när jag kommer med spikmattan under armen om några veckor...

EKJ76 - tack för tipset om batterier till TENS-apparaten!!!

• Paloma77

Spikmattan tog jag med in till förlossningen men fick aldrig någon användning för den. Jag hade aldrig ont i ryggen/ländryggen överhuvudtaget utan bara i magen. Låg inte heller mycket ner utan stod mest och hängde över sambon eller britsen under värkarna.

TENS-apparaten skulle jag hämta hos MVC den 3 september men lilla Filippa bestämde sig för att titta ut redan den 2:a när jag var i v.37+6. Så det fick gå med lustgas och akupunktur.

Svar på tråden Spikmatta som smärtlindring?