• Lilla Fjun

90 -säng eller växa/juniorsäng?

Hej alla!

Vi har en liten kille på 14 månader. Han sover nu i en spjälsäng i vårt sovrum och vi har egentligen ingen brådska att flytta in honom i hans egna rum som vi nu ska börja möblera.
    Vi hade tänkt att köpa en riktig 90cm säng och ställa på golvet utan ben så den inte blir för hög om han rullar ur. Funkar det? Är det en god idé eller "måste" man köpa junior/växa-säng? Tanken är att jag vill ha en vanlig säng så att vi kan ligga med och prata, sjunga och läsa saga osv innan han somnar och sedan bara kunna smyga iväg när han somnat. Det funkar ju inte om man har liten säng.

Ni som har lite äldre barn. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden 90 -säng eller växa/juniorsäng?
  • udda3

sätt ben på den. men kanske lägre ben. eller en stomme till 90säng som du kan sätta "ramla ut" skydd på?

det gjorde vi

• Lilla Fjun
    udda3 skrev 2009-08-16 19:24:03 följande:
    sätt ben på den. men kanske lägre ben. eller en stomme till 90säng som du kan sätta "ramla ut" skydd på?det gjorde vi
    Varför inte sätta resårmadrassen direkt på golvet?
  • udda3

tycker det blir dammigt och äckligt runt om och under.
    tycker att barn ska ha en riktig säng

• Rocktroll

Vi kommer ha en 90 säng med låga ben när dottern är så pass stor, så hade jag det när jag var liten och funkade utmärkt.

• Kina79

Vi har valt juniorsängar till våra döttrar. Tycker att det ser finare ut i förhållande tilla alla deras sandra små möbler och hyllor mm. Tycker att de sover jättebra i dem och jag tycker det funkar utmärkt att ligga bredvid en stund.

Jag hade INTE satt en resårbotten direkt på golvet, tycker det känns som en lekmadrass/studsmatta och dessutom blir det skitigt runtom den.

• Tullemi

Vi har köpt en 120 cm-säng till Milea (18 månader), dels för att det finns plats och dels för att hon snurrar runt i sömnen. Vi har satt på låga ben i ek från IKEA. Än så länge sover hon bara tupplur i den, mycket för att vänja sig vid sängen. Vi såg ingen poäng med att köpa en växasäng.

• NummerTvå0710

Vi köpt en malm 90säng till vår son för några veckor sedan.. Fungerar jätte bra och han har inte ramlat ur den.. Skönt att kunna ligga bredvid också :)

• Lilla Fjun
    Tullemi skrev 2009-08-17 09:57:38 följande:
    Vi har köpt en 120 cm-säng till Milea (18 månader), dels för att det finns plats och dels för att hon snurrar runt i sömnen. Vi har satt på låga ben i ek från IKEA. Än så länge sover hon bara tupplur i den, mycket för att vänja sig vid sängen. Vi såg ingen poäng med att köpa en växasäng.
    Har ni något kantskydd?
  • Lilla Fjun
    NummerTvå0710 skrev 2009-08-17 19:35:35 följande:
    Vi köpt en malm 90säng till vår son för några veckor sedan.. Fungerar jätte bra och han har inte ramlat ur den.. Skönt att kunna ligga bredvid också :)
    Vilken madrass har ni valt? Barnet väger ju så lite. Ska den vara extra mjuk, eller? Vi tänkte oxå handla på IKEA.
Svar på tråden 90 -säng eller växa/juniorsäng?