• GLA

Bestick för små vänsterhänta

Min dotter visar tendenser till att vilja hålla besticken i vänsterhand. Någon som vet vart jag kan få tag på "lära-äta-själv-bestick" för vänsterhänta?

• Svar på tråden Bestick för små vänsterhänta
  • Peyman

Funkar det inte med vanliga då? Eller blir det jobbigt för henne att hålla i dem?

• amalie79

Tips från en vänsterhänt... det går lika bra med vanliga bestick, gaffeln i vänster och kniven i höger är det vanliga även för vänsterhänta, det är ju så man ska äta. Finns ingen anledning att lära sig omvänt och en sked funkar ju lika bra i vänster hand.

Det är viktigare sedan när det är dags att börja klippa och rita, att man har rätt saker. En högerhänt sax gör ont i en vänsterhänt liten hand och risken är att man kladdar ner hela baksidan av handen.

• nano

Är själv vänsterhänt. Kommer ihåg lite smått hur jag hade lättare att äta med besteck än mina jämnåriga på dagis eftersom man vill ha gaffeln i den hand man är "bäst" med dvs vänster i mitt fall och i vänster "ska" man ju ha den. Om du menar ergonomiskt formade så brukar de väl också vara gjorda för att gaffeln ska vara i vänster hand (de jag hade som liten var de)

• älskarlivet81

Håller med de andra vänsterhänta här! Behövs inga speciella bestick! De allra flesta vänsterhänta äter med gaffel i vänster och kniv i höger hand..

Svar på tråden Bestick för små vänsterhänta