• Miranda78

    Någon som SÄLJER på Ebay??

    Ja handlat på Ebay har jag gjort ett bra tag och det e ju lixom inga problem Har Paypal å så.....
    Men nu hade jag tänkt sälja lite grejer istället (marknaden e ju en aning större där ) Så hur går man tillväga vad det gäller betalning? Och fraktkostnader?? mm mm. Är det så svårt som jag tycker att det verkar eller??

    Alla tips tas tacksamt emot!!!

  • Svar på tråden Någon som SÄLJER på Ebay??
  • vinter02

    Jag har inte sålt själv, men ang. fraktkostnader kan det nog vara smart att skriva att intresserade får kontakta dig innan de bjuder. Vad det sen kostar är lätt att söka på posten.se

  • Eliva

    Jag säljer en hel del på ebay. Det är alltid smartast att ange hur mycket frakten kostar. De allra flesta köpare kollar detta först, speciellt eftersom ebay kan filtrera "lägsta pris inkl frakt" (mycket smart faktisk!). Så det anger du i auktionen.

    Vad gäller betalning kan du i princip bara acceptera paypal. Banköverföring har ebay förbjudit, payson känner de inte till, checkar kostar hur mycket som helst att lösa in, pengar i kuvert (hallå hedenhös! ) är oxå förbjudet. Men 9 av 10 använder har paypal idag så det är helt ok att bara ha det som betalningssätt.

    Det viktigaste när du säljer är att du skriver ALL information du kan komma på. Frakt, betalning, skick osv. Ifall jag själv ska köpa nått väljer jag alltid i SISTA hand en säljare som jag måste kontakta innan bud, utan jag söker alltid den som erbjuder varan som jag vill ha den utan att jag ska behöva vänta på svar.

    Lycka till!

  • Väntarochlängtar
    Eliva skrev 2009-08-29 22:50:48 följande:
    Jag säljer en hel del på ebay. Det är alltid smartast att ange hur mycket frakten kostar. De allra flesta köpare kollar detta först, speciellt eftersom ebay kan filtrera "lägsta pris inkl frakt" (mycket smart faktisk!). Så det anger du i auktionen. Vad gäller betalning kan du i princip bara acceptera paypal. Banköverföring har ebay förbjudit, payson känner de inte till, checkar kostar hur mycket som helst att lösa in, pengar i kuvert (hallå hedenhös! ) är oxå förbjudet. Men 9 av 10 använder har paypal idag så det är helt ok att bara ha det som betalningssätt.Det viktigaste när du säljer är att du skriver ALL information du kan komma på. Frakt, betalning, skick osv. Ifall jag själv ska köpa nått väljer jag alltid i SISTA hand en säljare som jag måste kontakta innan bud, utan jag söker alltid den som erbjuder varan som jag vill ha den utan att jag ska behöva vänta på svar. Lycka till!
    Vad säljer du ? *nyfiken*
    Brukar du köpa mailingbags på Ebay?
  • Eliva

    Tidigare sålde jag ganska mycket typiska svenska saker, spetsdukar, porslin och glas. Men sedan jag blev mamma så har det inte blivit så mycket sådant. Utan bara mest kläder, egna kläder som jag tröttnat på/växt ur, mycket märkeskläder som inte går att sälja i Sverige eftersom allt här mer eller mindre är fake.

    Mailingbags? Menar du typ postpåsar?

  • Miranda78
    Eliva skrev 2009-08-29 22:50:48 följande:
    Jag säljer en hel del på ebay. Det är alltid smartast att ange hur mycket frakten kostar. De allra flesta köpare kollar detta först, speciellt eftersom ebay kan filtrera "lägsta pris inkl frakt" (mycket smart faktisk!). Så det anger du i auktionen. Vad gäller betalning kan du i princip bara acceptera paypal. Banköverföring har ebay förbjudit, payson känner de inte till, checkar kostar hur mycket som helst att lösa in, pengar i kuvert (hallå hedenhös! ) är oxå förbjudet. Men 9 av 10 använder har paypal idag så det är helt ok att bara ha det som betalningssätt.Det viktigaste när du säljer är att du skriver ALL information du kan komma på. Frakt, betalning, skick osv. Ifall jag själv ska köpa nått väljer jag alltid i SISTA hand en säljare som jag måste kontakta innan bud, utan jag söker alltid den som erbjuder varan som jag vill ha den utan att jag ska behöva vänta på svar. Lycka till!
    Tack för hjälpen! Tror att jag ska våga prova nu då..... Men hur funkar det med att ta emot betalning från PP? Det kostar väl å så? Är det som en räkning (typ tradera) eller det dras automatiskt. Hur ser man att köparen betalat????
  • Miranda78
    Väntarochlängtar skrev 2009-08-18 21:08:45 följande:
    Vad har du köpt på Ebay? *nyfiken*
    Jag har köpt smink, hudvårdsprodukter, parfym och barnkläder Å lite kläder till mig själv....
  • Väntarochlängtar
    Eliva skrev 2009-08-30 20:56:10 följande:
    Tidigare sålde jag ganska mycket typiska svenska saker, spetsdukar, porslin och glas. Men sedan jag blev mamma så har det inte blivit så mycket sådant. Utan bara mest kläder, egna kläder som jag tröttnat på/växt ur, mycket märkeskläder som inte går att sälja i Sverige eftersom allt här mer eller mindre är fake. Mailingbags? Menar du typ postpåsar?
    Har det gått bra? Med försäljningen menar jag? Bättre än vad det hade gjort på Tradera menar jag?
    Mailingbags är "postpåsar".. Tunna plastpåsar kan man säga med en klisterremsa som man försluter med.
    Köper du fr Ebay i USA eller Ebay i UK?
Svar på tråden Någon som SÄLJER på Ebay??