• Jooosefin

Mollipect

törs jag ge min snart 4 mån tjej mollipect?, fast det står på förpackningen från 6 mån!

Hon hostar jättemkt & hennes 20 mån syster har smittat..

• Svar på tråden Mollipect
  • alexma

Ring och fråga på närmaste akutmottagning. Det brukar gå bra att ställa en fråga, så vet du att du inte gör fel.

• 07sandra82

ja svårt det där att veta.. men ring till apoteks rådgivare eller sjukvårdsrådgivningen..
    jag tycker mollipect gör varken bra eller dåligt, känns som min dotter hostar mer av det iaf...
    annars prova skeda i lite ljummen verm saft (typ svartavinbär)
    Vad jag hörde av en kompis förrut va att varmchoklad gjord på kakao ska vara slemlösande.. ( man tycker det verkar konstigt eftersom det kan bli slemmigt av mjölk, men de hade tydligen sagt det på apoteket till henne)

• Mälaröbo

Kolla med sjukvården först. Våra läkare säger att man ska undvika hostmedicin då de ju hostar av en anledning. Enligt dem är enda anledningen till hostmedicin att föräldrarna ska få sova nån natt eller att det behöver kunna äta nåt dygn utan att störas av att hosta tills de spyr.

• Jooosefin

Ringde sjukvårdsupplysningen och dom ville inte ge nåt svar när det gäller läkemedel utan vänta tills imorgon & prata med våran läkare.

• alexma
    Mälaröbo skrev 2009-08-16 22:09:17 följande:
    Kolla med sjukvården först. Våra läkare säger att man ska undvika hostmedicin då de ju hostar av en anledning. Enligt dem är enda anledningen till hostmedicin att föräldrarna ska få sova nån natt eller att det behöver kunna äta nåt dygn utan att störas av att hosta tills de spyr.
    Mollipect är inte hostdämpande, så man slutar inte att hosta.
    Det verkar mer slemlösande vilket jag tror är bra.
    Har själv tagit hostdämpande en gång när jag hade slemmig hosta, sov gott hela natten men lungorna värkte som tusan när jag vaknde. Så jag tror att man ska undvika det så långt det är möjligt.
  • Mälaröbo
    alexma skrev 2009-08-16 22:53:24 följande:
    Mollipect är inte hostdämpande, så man slutar inte att hosta. Det verkar mer slemlösande vilket jag tror är bra. Har själv tagit hostdämpande en gång när jag hade slemmig hosta, sov gott hela natten men lungorna värkte som tusan när jag vaknde. Så jag tror att man ska undvika det så långt det är möjligt.
    I know, men det var Mollipect det handlade om första gången vi pratade med vår läkare. Tanken är väl att slemmet ska lösa upp sig, komma upp och hostan avta tror jag.
    När vår son sen hade gått med lunginflammation och bara spydde hela dagarna så fick vi även Coccilana (stavning????). Han var runt året då.
Svar på tråden Mollipect