• Anonym (OlyckligtArg)

Nyligen köpt hus - vill nu separera - obs långt..

Jag och min sambo har bott i mitt radhus i några år. Dvs jag bodde där 7 år innan jag träffade honom och så har han bott hos mig i 3 år. Vi köpte ett gemensamt hus precis innan krisen. Innan köpet gick vi igenom allt väldigt noga. Hur vi skulle lägga upp vår gemensamma ekonomi (som vi inte hade när vi bodde i radhuset) Jag gjorde bla ett excelark där precis allt stod specat. Hur många konton vi skulle ha gemensamt, vad vi skulle spara till och hur mycket osv osv. Vi flyttade in i februari. Nu i augusti har min sambo fortfarande inte gått med på att ha gemensam ekonomi. Jo han SÄGER att han vill ha det men har fortfarande inte fixat konton i den banken som skulle bli vår gemensamma och där vi har huslånet. Vi har alltså inga gemensamma konton och ingen gemensam ekonomi. Det är stora problem. För mig var det ett krav att ha gemensam om vi skulle köpa huset (jag har två barn sedan tidigare, han inga, jag har alltså större utgifter än vad han har) Problemen med huset har han heller inte gjort något åt. Huset köptes i sept och vi kunde inte flytta in förrän i feb eftersom vi fick mögelsanera några rum (en helt annan historia) detta räckte inte och nu håller vi på att sanera det sista, dvs nästan hela huset. Under denna period som nog varit en av de jobbigaste har han inte gjort ett dugg. Han har tom varit med och byggt andra hus, han vet massor. Men jag har fått ha ALL kontakt med byggare, mögelsaneringsfolk, kollat igenom offerter, ifrågasatt priset. Jag har fått lära mig allt från början, gått in på forum där folk kan eftersom allt detta varit nytt för mig. Han hara skiter i allt!! Vi har inte råd med saneringen så min pappa hjälper till. Han tackar inte ens min pappa, jag skäms men han borde skämmas mest.  Jag har totalt förlorat respekten för honom, det har gått ett halvår och jag vill inte längre, han har visat sidor jag föraktar. Han tänker inte på någon annan än sig själv.
    Det är hemskt. Om två veckor är saneringen klar.
    Jag vill inte längre ha honom, jag vill sälja, trots att det värker i hjärtat, jag har flyttat från mitt radhus där jag hade mycket god ekonomi. Ska jag köpa eget nu kommer jag få bo mycket sämre och med skulder från huset.  Vi har lånen 50/50 men på köpekontraktet står det att jag äger 70% (av skatteskäl när jag sålde radhuset) Får lust att bara blåsa honom, han har behandlat mig så dåligt. Men vet inte om det funkar juridiskt. Vad fan ska jag göra? Jag har verkligen satt mig och mina barn på pottkanten

• Svar på tråden Nyligen köpt hus - vill nu separera - obs långt..
  • Anonym (OM)

Om du äger 70% och din pappa har betalat saneringen så har ju han inte lagt in så många kr i huset väl? Det borde ju gå att bevisa via bankuttag tex.

Ta du dina 70% av försäljningspriset, det skulle jag ha gjort. Det borde gå att lösa trots lånen. Sen är det lätt att vara efterklok, men jag hade garanterat sett till att gemensam ekonomi fungerat INNAN husköp, men du! Se det så här, du vet vad du absolut INTE kommer att göra en gång till iaf!

Lycka till!

• Anonym (OlyckligtArg)

Han har ju lagt in lika mycket, dvs vi har delat lånet på hälften var. Så i såna fall får jag vara stenhård och lura honom på 20%. Vet inte om jag klarar det. Det är bara på pappret det står att jag äger 70%. Saneringen kostar 250.000. Blir så förbannad, han går runt här hemma och säger att han inte alls vill separera men han gör absolut INGENTING för att något ska bli bättre. Vi bokade familjeterapi där han avbokat de flesta gångerna pga jobbet, så vi har varit där 3 ggr på 4 månader. Toppen..  Jag fattar inte, han kommer ju också förlora på det här, varför skärper han sig inte`?

• Anonym (OlyckligtArg)

Fattar inte att jag satt mig i den här sitsen

• Anonym

Stackare!
    Men bra att du är så vaken som du är! Gör vad du tycker är bäst för barnen och DIG nu!

• FannyN

Han har ju lurat dig! Nu får du bara se till att göra skadan så liten som möjligt! Vilken jävla dåre!

• Anonym (OlyckligtArg)
    Anonym skrev 2009-08-17 00:25:30 följande:
    Stackare! Men bra att du är så vaken som du är! Gör vad du tycker är bäst för barnen och DIG nu!
    Jag tror på allvar att det bästa för barnen är att bo kvar här i några år. JAG VET att "barnen känner att man inte mår bra" osv. Mina barn är stora, tonåringar. (tonnisar tänker nästan bara på sig själva så jag är inte alls säker att dom fattar nåt faktiskt. Jordaxeln går genom dom och ingen annanstans) För dom har det blivit ett jättehärligt lyft att flytta hit. Plötsligt är alla kompisar här på helgerna, dom har en egen övervåning med uteplats osv. Dom är så himla lyckliga, vill inte ta bort det från dom ännu, bara för att jag varit en idiot. Blir så förbannad.
  • Anonym (OlyckligtArg)
    FannyN skrev 2009-08-17 00:30:50 följande:
    Han har ju lurat dig! Nu får du bara se till att göra skadan så liten som möjligt! Vilken jävla dåre!
    Ja eller hur. Och hela tiden säger han att VILL ha gemensam ekonomi, att han SKA fixa det osv osv. Senast i helgen sa han att han ska fixa det idag måndag. Kanske han gör det, äntligen,ska bli intressant att se när han kommer hem idag. Men det spelar ingen känslomässig roll längre. Har noll känslor kvar. Kanske ska bo kvar här, skaffa mig en snygg härlig älskare och så sälja huset när barnen blivit några år äldre. Intressant tanke..
  • Anonym (OlyckligtArg)

Mina egna små sparkonton är ju givetvis helt tömda nu dessutom *ännu argare* och ledsnare..

• Anonym

Tycker inte det är fel av dig att nu roffa åt dig det som står på kontraktet heller, go girl go!

• Anonym (Empati)

Skulle du inte kunna lösa ut honom med den del av huset som är hans, dvs 30% - att han sen har mer lån är så (50%), är ju hans problem?
    Då kan ju du & barnen bo kvar?

Svar på tråden Nyligen köpt hus - vill nu separera - obs långt..