• Anonym (Svampen)

Ni vuxna som haft mun svamp..

Jag fick munsvamp, eller "torsk" som det heter på spädbarn, efter en penicillin kur och använder nu ett medel jag fått av doktorn 4 gånger om dagen som jag "gurglar" runt i munnen så länge jag orkar.

Men det har gått flera veckor och svampen avtar inte, det går ner och jag märker att medlet bekämpar svampen men det kommer ny hela tiden.. hur lång tid tog det för er för att bli fri, jag har snart inget kvar av mina 100 ml och jag ska ta 1 ml 4 gånger om dagen!

Måste man gå på en andra kur? Eller gör jag fel? Medlet blir snabbt saliv blandad, är det inte lika starkt då? Vill inte ha det här längre...

• Svar på tråden Ni vuxna som haft mun svamp..
  • Anonym (besvär ibalnd)

Har också haft liknande besvär. Har aldrig behövt medicin dock. Brukar skölja munnen och dricka vichyvatten rikligt när detta uppstår, efter några dagar ger det med sig. Annars får du väl kontakta läkare igen och testa något starkare läkemedel. Hoppas det blir bättre1

• Anonym (Svampen)

Anonym (besvär ibalnd) skrev 2009-08-17 00:24:14 följande:

Har också haft liknande besvär. Har aldrig behövt medicin dock. Brukar skölja munnen och dricka vichyvatten rikligt när detta uppstår, efter några dagar ger det med sig. Annars får du väl kontakta läkare igen och testa något starkare läkemedel. Hoppas det blir bättre1
    Jag har hört att vichy vatten fungerar men det tog mig nästan ett år att förstå vad det var.. trodde att jag inte sov ordentligt och du vet, livet rullar på och man går inte till doktorn. Tror att dom slagit upp en jädrans läger där inne och inte tänker ge vika så lätt.

Men om du har besvär ibland så måste det ju betyda att du inte riktigt blir av med det utan att det bara gömmer sig lite?
  • Anonym (besvär ibalnd)

Ja, men med ibland menar jag typ en gång per år och det kan jag stå ut med.

• Anonym (Svampen)

Anonym (besvär ibalnd) skrev 2009-08-17 09:10:59 följande:

Ja, men med ibland menar jag typ en gång per år och det kan jag stå ut med.
    Får ta och köpa Vichy vatten som en litet plus till medicinen.. jag vet dock inte riktigt vad det är, är det mineral vattnet? Kan man dricka det med smak?

Finns det inga andra som medicinerat sig mot det för att bli av med de som kan dela med sig av hur det gick?
  • Anonym (besvär ibalnd)
    Anonym (Svampen) skrev 2009-08-17 18:50:24 följande:
    Anonym (besvär ibalnd) skrev 2009-08-17 09:10:59 följande: Får ta och köpa Vichy vatten som en litet plus till medicinen.. jag vet dock inte riktigt vad det är, är det mineral vattnet? Kan man dricka det med smak?Finns det inga andra som medicinerat sig mot det för att bli av med de som kan dela med sig av hur det gick?
    Ja, ex. ramlösa. Jag brukar ta naturell men det ska väl inte vara nåt socker i de med smak så då borde ju det gå lika bra!
  • Anonym (Svampen)

Anonym (besvär ibalnd) skrev 2009-08-17 20:03:17 följande:

Ja, ex. ramlösa. Jag brukar ta naturell men det ska väl inte vara nåt socker i de med smak så då borde ju det gå lika bra!
    Jaha det måste inte vara ett speciellt märke? Är det något speciellt ämne man kan se på etiketten? Vi har något bubbelvatten hemma men det är av ett mindre märke så det kanske inte fungerar?
  • Anonym (bik)

Det ska vara just det som heter "Vichy" - det innehåller bikarbonat som är basiskt - svamp trivs nämligen i sur miljö. Ramlösa duger INTE.

Svamp i munnen är ofta tecken på att det är någon slags obalans i kroppen och det finns inga riktigt bra medel. Min pappar har haft mycket besvär i samband med sina cellgiftsbehandlingar som slår ut viktiga funktioner i kroppen.

Gå till läkaren igen så finns det säkert något annat att pröva, min pappa har fått flera olika saker.

• Anonym (besvär ibalnd)

Ärligt talat vet jag inte vad det är i vattnet som hjälper. Det är ett sånt där husmorstips från min mormor. Jag brukar köra på det mest kända märkena, typ loka, ramlösa osv. Misstänker att bubbelvatten från sodastream ej funkar.

• Anonym (besvär ibalnd)

Ramlösa duger visst, det är jag ett levande bevis på!

• tomcar1

Hej !
    Det kan vara segt, särskilt så länge du tar t.ex antibiotika/penicillin eller äter kortison. Det brukar ge sig när man avslutar kuren med antibiotika m.m, men det kan som sagt vara segt.
    /tomcar1

• Anonym (Svampen)
    tomcar1 skrev 2009-08-17 20:21:03 följande:
    Hej ! Det kan vara segt, särskilt så länge du tar t.ex antibiotika/penicillin eller äter kortison. Det brukar ge sig när man avslutar kuren med antibiotika m.m, men det kan som sagt vara segt. /tomcar1
    Men det var över ett år sedan jag åt penicillinet. Har egentligen ett otroligt immunförsvar och blir inte sjuk. Det var en urinvägsinfektion som jag tog penicillin för.

Sen dess har jag haft detta. Immunförsvaret är ju återställt.

Anonym (bik) skrev 2009-08-17 20:17:40 följande:
    Det ska vara just det som heter "Vichy" - det innehåller bikarbonat som är basiskt - svamp trivs nämligen i sur miljö. Ramlösa duger INTE. Svamp i munnen är ofta tecken på att det är någon slags obalans i kroppen och det finns inga riktigt bra medel. Min pappar har haft mycket besvär i samband med sina cellgiftsbehandlingar som slår ut viktiga funktioner i kroppen. Gå till läkaren igen så finns det säkert något annat att pröva, min pappa har fått flera olika saker.
    Med andra ord är det bara att ta fram bikarbonat och gurgla med.
  • tomcar1

Ts...verkar konstigt. Tycker du ska uppsöka sjukvården, så det inte är något annat. De kanske kan ta en odling.

• Anonym (Svampen)
    tomcar1 skrev 2009-08-17 22:09:40 följande:
    Ts...verkar konstigt. Tycker du ska uppsöka sjukvården, så det inte är något annat. De kanske kan ta en odling.
    Jag gjorde det och fick medicin. Har hört att det ska ta lite tid för att få bukt med det hela men tycker det gått så otroligt mycket tid bara, en månad.
  • tomcar1

TS....okej, ja då borde det ju ge med sig snart. Det är inget trevligt att ha svamp, känns så äcklig och skrovligt i munnen. jag hoppas att det ger med sig snart.
    /tomcar1

• Anonym

Såg på ett cancerforum att turkisk peppar ska hjälpa, men jag har inte testat eftersom jag inte haft svamp på ett tag...

Kan dock vara värt ett försök!

• Anonym (Svampen)
    tomcar1 skrev 2009-08-18 08:18:49 följande:
    TS....okej, ja då borde det ju ge med sig snart. Det är inget trevligt att ha svamp, känns så äcklig och skrovligt i munnen. jag hoppas att det ger med sig snart./tomcar1
    Jag biter på dom.. biter bort dom och får sår istället.. det är det som stör mig mest!
    Det verkar aningen bättre men inte helt borta och nu har jag ätit medicin i över en månad, 4 gånger om dagen. Men jag har läst om vichy vatten och provat och undrar om det är så att mitt cola drickande kan jobba emot mig, cola har ju surt i sig om jag inte minns fel, då får jag ju tillbaka surheten i munner som svampen älskar.
  • tomcar1

TS...ingen aning om colan, faktiskt, nu verkar det som jag hars jälv fått lite svamp. Detta beror på att jag inhalerar kortison och det mår svampen bra av : (
    Jag brukar ta flytande svampmedel och dåp försvinner det fort. Jag tycker du ska fråga på VC, för det verkar inte bra attd et håller i sig så länge. De kanske kan ge tisp ?
    Hoppas attd et löser sig och jag vet attd et är irriterande, är där själv och biter : (

Svar på tråden Ni vuxna som haft mun svamp..