• LinaTed

Farligt för bebis?strålning från bärbar dator?

På kvällarna när min bebis ska sova så brukar jag da min bärbara med i sängen, ibland oxå när hon ska sova midda. Hon ligger precis vid datorn.
    Kom att tänka på igår att de kanske inte är så bra? Är väl massa strålning från bärbara datorer?  Nån som vet om de är farligt?

Vill ju inte att min lilla ska få massa farlig strålning på sej =(

• Svar på tråden Farligt för bebis?strålning från bärbar dator?
  • pojkens

det som avger strålning från en dator är ju om du kör bluetooth eller liknande. Annars är det inte mycket till strålning mer än värmestrålning då som den avger, precis som ett element. Mobilen och din trådlösa telefon lär avge mer strålning än din dator.

• Fruochmamma

Ska inte vara farligt. Frågade min BM detsamma.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • tuffing

ja verkligen skönt att höra jag som bara sitter vid bärbara dock inte varje dag

• mamman08

Men om du har trådlöst bredband så strålar ju det.
    Det måste ni ju andra också förstå? Och BM med! Och ofta om man har en bärbar dator så har man trådlöst bredband.. Hela meningen med det är ju att det strålar, från bredbandet till datorn.

• pojkens
    mamman08 skrev 2009-08-17 14:40:40 följande:
    Men om du har trådlöst bredband så strålar ju det. Det måste ni ju andra också förstå? Och BM med! Och ofta om man har en bärbar dator så har man trådlöst bredband.. Hela meningen med det är ju att det strålar, från bredbandet till datorn.
    det var precis det jag skrev. bluetooth eller liknande, dvs nätverk. Men det framgår ju inte om hon surfar på datorn med bebis i närheten eller om hon ser på film. Det går ju att stänga av sin trådlösa mottagare på datorn när som helst. Det som strålar mest är fortfarande själva routern som står någonstans i lägenheten, inte datorn i sig.
  • LinaTed

jag surfar trådlöst, ligger i sovrummet i sängen me datorn å själva routen står ute i vardagsrummet, alltså långt ifrån. Är de farligt ändå?

• pojkens
    LinaTed skrev 2009-08-17 15:22:18 följande:
    jag surfar trådlöst, ligger i sovrummet i sängen me datorn å själva routen står ute i vardagsrummet, alltså långt ifrån. Är de farligt ändå?
    kortfattat så är det omöjligt att veta. det finns inga studier som kan säga hur farligt det är , om det är farligt. Är du osäker så sluta surfa bredvid henne. Det är ju första generationen bebisar som växer upp i trådlösa världen.
  • mamman08

Det finns det till viss del. Dom rekommenderar killar att inte sitta med en bärbar dator i knät när man surfar, för att det strålar och för att det då även strålar på deras pung. Borde vara samma sak för kvinnor med deras ägg eller gravida. Små barn påverkas ju också av strålning såklart.

Strålning är ju bara mer eller mindre farligt, man får ju i sig strålning över allt nu för tiden. Men man kan ju tänka på det och undvika det så mycket som möjligt.

Strålning används tex som behandling mot cancer.. Något att tänka på.

• Zilber
    pojkens skrev 2009-08-17 10:34:26 följande:
    det som avger strålning från en dator är ju om du kör bluetooth eller liknande.
    Ehh... nyttig/användbar strålning ja.
    Men jag tror att TS dator i likhet med min har en monitor/skärm. Fälten från denna (elektriska fält) är inte direkt låga skall gudarna veta. De kan bli bättre (sänkas) om datorn är ansluten till ett väguttag om batterieliminatorn (sladden du sätter i vägguttaget) är jordad. Jag gjorde mätningar på just detta för ett par år sedan och det var stora skillnader mellan olika datorer!
  • Zilber
    mamman08 skrev 2009-08-17 21:00:13 följande:
    Dom rekommenderar killar att inte sitta med en bärbar dator i knät när man surfar, för att det strålar och för att det då även strålar på deras pung.
    Nja, det är nog inte den elektromagnetiska strålningen enbart som förorsakar detta råd utan även värmeutvecklingen från datorn
  • Zilber

Ok, kort sagt: en bärbar dator strålar som bara den (oavsett trådlösa nätverk eller inte) och är ofta en störkälla som stör annan elektronisk utrustning.

Om detta är farligt för människan är det dock ingen som vet ännu. Det enda relativt säkra samband mellan elektriska eller magnetiska fält och biologisk påverkan är att barn som bor i närheten av ställverk (minns just nu inte om det var 130 kV's eller vilket, men det rör sig i vilket fall som helst om låga frekvenser typ 50-60 Hz) löper en ökad risk för att drabbas av leukemi.

• pojkens
    Zilber skrev 2009-08-17 21:32:56 följande:
    Ok, kort sagt: en bärbar dator strålar som bara den (oavsett trådlösa nätverk eller inte) och är ofta en störkälla som stör annan elektronisk utrustning. Om detta är farligt för människan är det dock ingen som vet ännu. Det enda relativt säkra samband mellan elektriska eller magnetiska fält och biologisk påverkan är att barn som bor i närheten av ställverk (minns just nu inte om det var 130 kV's eller vilket, men det rör sig i vilket fall som helst om låga frekvenser typ 50-60 Hz) löper en ökad risk för att drabbas av leukemi.
    har du någon referens för detta? Jag läste nämligen nyligen om just ett liknande test där det visade sig att det endast var 10 barn med i studien och att en av dem utvecklade cancer. Dvs inte något statistiskt underlag alls att prata om.
  • GrönaDruvan

Sitter alltid med datan i knät och ofta brevid sonen. Tror inte det är så farligt, finns annat som är mycket värre!

• Zilber
    pojkens skrev 2009-08-19 09:43:19 följande:
    har du någon referens för detta? Jag läste nämligen nyligen om just ett liknande test där det visade sig att det endast var 10 barn med i studien och att en av dem utvecklade cancer. Dvs inte något statistiskt underlag alls att prata om.
    Inte här men på jobbet... (är föräldraledig fn)
    Fick den när jag läste Yngve Hamnerius kurs på Chalmers, "Biologiska effekter av elektromagnetiska fält". Precis som du skriver så är de flesta studier som utförts ej statistiskt relevanta, men just denna studien var utförd på ett sådant sätt att den var att "räkna med".
Svar på tråden Farligt för bebis?strålning från bärbar dator?