• Bebiz2009

Farligt/dumt att ligga på sidan?

Hej!

Jag är lite nojjig över det här med att ligga på sidan när jag sover. För mage kan jag iaf inte ligga på, så det oroar jag mig inte för. Men min bebis ligger mestadels på höger sida och när jag ska sova lägger jag mig på min vänstra sida, men sedan när man vaknar under natten, då har man bytt sida!
    Tror ni att det är farligt för bebben?
    Att den blir klämd?
    Jag vet att fostervattnet är skyddande, men ändå...

• Svar på tråden Farligt/dumt att ligga på sidan?
  • Lilla Mimsan

Va?! Varför i hela fridens skulle det vara farligt att ligga på sidan? Det är ju det bästa. I slutet ska du undivka att sova på rygg för att tygden kan blir stor mot kroppspulsådern. Barnet kan absolut inte klämmas

• Moniqe1979

absolut inte farligt var enda sättet jag kunde sova på på slutet däremot tyckte jag det var skönt med en liten kudde till magen så den låg lite högre än madrassen kändes som det drog i hela ryggraden annars lixom.

• Bebiz2009

Ja, med farligt menar jag lixom om bebben blir klämd på något sätt?
    För när jag kommer på mig själv att jag ligger på sidan, då lägger jag mig på rygg å väntar på att det ska bli liv i magen.=) Å när jag känner det, ja då blir jag lugn.=)

Har läst om att man kan bli illamående när man ligger på rygg men har faktiskt än så länge inte haft några problem med det, tack å lov. Sedan så tycker jag inte att ligga på rygg är så skönt ändå...

Kanske ska prova det där med en liten kudde till magen.=)

Tack för era svar!

• Moniqe1979
    Bebiz2009 skrev 2009-08-17 11:44:18 följande:
    Ja, med farligt menar jag lixom om bebben blir klämd på något sätt? För när jag kommer på mig själv att jag ligger på sidan, då lägger jag mig på rygg å väntar på att det ska bli liv i magen.=) Å när jag känner det, ja då blir jag lugn.=) Har läst om att man kan bli illamående när man ligger på rygg men har faktiskt än så länge inte haft några problem med det, tack å lov. Sedan så tycker jag inte att ligga på rygg är så skönt ändå... Kanske ska prova det där med en liten kudde till magen.=) Tack för era svar!
    den blir inte klämd ens om du ligger på mage men det är ju inte direkt bekvämt så...
  • Minxy

Nej. Det är inte farligt att ligga på sidan.

***S+M=L***
  • mik

Hej
    Jag kände precis som du och oroade mig för att klämma bebisen, men min BM sa att det är ingen fara och om bebisen tycker att det är "obekvämt" så säger den till genom att sparka väldigt mycket. Jag märker när jag ligger på vänster sida där ofta min bebbe ligger att den boxar rejält då och det räcker jag flyttar mig lite så slutar den:)

• Howdahkan

Bädda runt dig med kuddar så du ligger bekvämt.
    Man ska ligga på sidan mot slutet och absolut
    inte på magen och helst inte på rygg.

• Mizz Marlene

Jag kan inte ligga på något annat sätt än på sidan om jag ska kunna andas...

• Bebiz2009

Tack ska ni ha för era inlägg!=)
    Kuddar i sängen har man ju redan en del, dels pga foglossning å dels pga halsbränna...Snart får jag nog be sambon flytta ut å sova på soffan om det ska få plats med fler kuddar.=)

Svar på tråden Farligt/dumt att ligga på sidan?