• Conamore

Vilken färg på klänning är om på bröllop?

Hej!
    Jag har en fråga om klädsel på bröllop... Är det ok för mig som gäst att ha på mig en klänning i någon ljus färg, typ ljust grå, ljust rosa? Eller "konkurerar" det med den vita brudklänningen? En blommig klänning på vit botten är väl definitivt inte ok? Röd är väl ett definitivt no-no då det ska betyda att man varit intim med brudgummen?
    JAg är nämligen bjuden på bröllop i Australien i december, det är så strålande sommar där och jag vill inte gå i en klänning med klassiska höstfärgen som purpur, plommon, navy osv.
    TACKSAM för tips och hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-17 11:40
    Skrev fel i rubriken!
    Vilken färg på klänning är OK på bröllop? ska det givetvis stå!

• Svar på tråden Vilken färg på klänning är om på bröllop?
  • Eikna

vad jag har hört så är det bara om man är helvit man konkurrerar med bruden så blommig på vit botten gör nog ingenting..förutsatt att bruden är vit förstås, det är ju inte säkert..men kolla runt efter nån vett och etikett sida va gäller bröllop, det finns garanterat..Lycka till o ha det så trevligt

• 071001

Du kan absolut ha en ljus klänning även en klänning med vit botten och mönster på.

• Conamore

Är det så? Härligt! JAg letar febrilt på olika klädsajter efter klänning nu, de flesta har tagit in höstkläderna som är väldigt mörka i färgerna, inte roligt på ett sommarbröllop ju Hittade dock några ljusrosa och ljusgrå... Nu blev det genast mycket lättare! Tack!

Men en fråga till... Kan man ha en axelbandslös klänning? Det kan väl inte anses som opassande eftersom att en del brudklänningar är axelbandslösa?

• greenfish

Du kan självklart ha VILKEN färg som helst, _utom_ helvit eller helsvart. Modell på klänningen ska följa det som står på inbjudan, axelbandslös bestämmer du själv och ingen annan.

Dessutom är det bäst att inte lyssna på skitsnack om röd färg på klänningen. Tror du verkligen att de kungliga mammorna haft sex med sina söner?!?

• Agapi

De enda man inte ska ha traditionellt i sverige ar sa vitt jag vet, helt vitt eller hel svart. Vitt for att de har bruden ensamratt pa, och svart for att de ar sorg farg.

Rott ar helt okej, ljusa farger ar helt okej, monstrat pa vit botten ar helt okej.

Axelbandslost ar inga problem sa vitt jag vet, men att man brukar(bor?) ha nagot att ha over axlarna nar man ar inne i kyrkan.

Men i australien kanske helt andra kladregler galler?

• Conamore
    greenfish skrev 2009-08-17 11:57:06 följande:
    Du kan självklart ha VILKEN färg som helst, _utom_ helvit eller helsvart. Modell på klänningen ska följa det som står på inbjudan, axelbandslös bestämmer du själv och ingen annan. Dessutom är det bäst att inte lyssna på skitsnack om röd färg på klänningen. Tror du verkligen att de kungliga mammorna haft sex med sina söner?!?
    Hehe! Nej det är ju sant! Och rött är en av mina favoritfärger...! Det är väl bara en skröna det där, jag har ju sett folk med rött på bröllop innan
  • JA77

Det där med rött är bara en fjantig grej som kommer från USA. Undvik helvitt och helsvart.

Se www.dn.se/etikett, där etikettgurun Magdalena Ribbing svarar på dina frågor!

Svar på tråden Vilken färg på klänning är om på bröllop?