• Umbrageous

Svartsjuk katt, akut hjälp sökes!

Jag går sönder av sorg härhemma.
    Mina två missar har jag haft sedan de var ca 5 veckor, de har växt upp tillsammans och nu är de snart 1 år, om en månad.

Jag var bortrest en vecka och nu när jag kom hem är den ena katten helt knäpp. Matte är allt som gäller och visar sig den andra katten så blir den skitsur och hoppar på honom, om han lägger sig på fel ställe ger han sig på honom osv...

De är båda kastrerade sedan länge.

Vad ska jag göra med svartsjukan? För det är regelrätt svartsjuka.

• Svar på tråden Svartsjuk katt, akut hjälp sökes!
  • Umbrageous

Snälla någon, jag behöver tips!{#lang_emotions_cry}

• Zaria

Sånt går oftast över med tiden, min gamling gick istället iväg och var olycklig när minstingen kom.
    Ibladn trivs inte katter alls med att man är borta några dagar då det väl stör balansen i familjen eller dyl.

Avakta och se vad som händer så länge de inte slåss på liv och död är det inga fara. Djur är inte svartsjuka i den bemärkelsen som människor är, däremot kanske rangordningen ändrats eller dyl.

• Kinya

Försök få bägge att vara hos dig samtidigt. Lär dem att de är välkomna båda två men att du inte tolerarerar bråk. Lägg handen på den som brukar bli bortjagad så att den som bråkar fattar att du har koll och med den andra handen bjuder in den som brukar bråka till mys. Så att du styr dem att göra rätt.

Prova att lära dem att den ena får vara på vänster sida och den andra på höger. Mina lärde sig detta ganska snabbt och de som bråkade med den andre respekterar mig tillräckligt för att inte bråka när jag är där. Är jag där och har koll på båda så bråkar de inte.

• CTMT

Svartsjuka mellan katter är inte alls ovanligt, tvärtom! Katter är värst vad gäller surmånsar {#lang_emotions_wink} Som en annan skrev, så länge de inte slåss på liv och död så är det ingen fara. Låt katterna göra upp.
    Du kan testa att köpa hem Feliway som kan vara lugnande för stressade och oroliga katter! Testa även att bjuda på massa godsaker (tonfisk, räkor, kattgodis, you name it) och mata dem båda två i närheten av dig så de äter brevid varandra och vänjer sig vid att vara nära varandra.
    En annan sak är att köpa en laserpekare. Finns inte många katter som kan motstå att jaga en röd prick :) vilket kan leda till att de leker tillsammans och har ett gemensamt mål (pricken :)
    Vänj dem vid att vara nära varandra utan att bråka helt enkelt! Lycka till, det kommer ge sig med tiden!

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
Svar på tråden Svartsjuk katt, akut hjälp sökes!