• Zaria

Kastrera hankatt tidigast?

Ja som frågan lyder hur tidigt kan man kastrera en hankatt som tidigast i Sverige?
    Finns det risker att kastrera tidigt? Tex med narkos? Tillväxt? mm

Vill kastrera min hankatt som fort som möjligt dels för att han inte skall börja kissa inne och dels för att slippa intresserade honkattsägare som tydligen inte kan acceptera att jag inte vill para min huskatt med deras bara för att han har fin färg (vilket var ett problem jag aldrig räknat med och tyvärr tar inte dessa ett Nej.

• Svar på tråden Kastrera hankatt tidigast?
  • Majsan70

Runt 6 månader är vanligast häri Sverige. Men utomlands vet jag att de tar dem betydligt tidigare. Vet dock inte om eller vilka som tar tidigare än 6 månader här i Sverige?

• Alorna

Kastrerade min när han var 5 månader men det var pga att han började bli könsmogen och gick och skrek hela tiden.

• Zaria

tack, när han var inlagd på Blå Stjärnan sa de att kastrera honom så fort som möjligt, vet dock inte varför för det var min sambo som hämtade honom.

kan det vara så att veterinären sett att han var tidigt utvecklad eller så?

Oavsett 5 månader kanske är bra bra ålder för honom då han faktiskt varit rejält sjukt samt haft MASSOR med bandmask som han spytt ut och behöver nog äta upp sig och komma i "form" iaf några veckor till.

• kitiara

Min hankatt blev kastrerad när han började visa tecken på att han var könsmogen. Om jag minns rätt så var han nånstans mellan 5 och 6 månader. Det första tecknet var att han började bli högljudd och få det där hankattsjamandet, det där mörka. Sen blev han väldigt intresserad av vår andra katt, en kastrerad honkatt och då ringde vi till veterinären.

Det enklaste att göra är väl att ringa runt till de olika klinikerna och fråga när de kastrerar för jag vet att de gör det tidigare än 6 månader på flera ställen, så länge katten visar tecken på könsmognad.

• Majsan70
    Zaria skrev 2009-08-17 13:02:51 följande:
    tack, när han var inlagd på Blå Stjärnan sa de att kastrera honom så fort som möjligt, vet dock inte varför för det var min sambo som hämtade honom.kan det vara så att veterinären sett att han var tidigt utvecklad eller så?Oavsett 5 månader kanske är bra bra ålder för honom då han faktiskt varit rejält sjukt samt haft MASSOR med bandmask som han spytt ut och behöver nog äta upp sig och komma i "form" iaf några veckor till.
    De ser väl en hel del oönskade katter även på Blå Stjärnan o tycker att man bör kastrera omgående för att slippa fler oönskade.

Har han varit sjuk nyligen så hade jag valt att vänta ett tag i allafall tills han är frisk o kry igen.
  • Zaria
    Majsan70 skrev 2009-08-17 13:05:21 följande:
    De ser väl en hel del oönskade katter även på Blå Stjärnan o tycker att man bör kastrera omgående för att slippa fler oönskade.Har han varit sjuk nyligen så hade jag valt att vänta ett tag i allafall tills han är frisk o kry igen.
    Kan vara så, samtidigt som de oönskade katterna kanske inte kommer in till Blå stjärnan utan snarare läggs i en låda som det skjuts på eller dyl.

Min är innekatt och skall förbli så det finns inte mycket att föröka sig på här förutom min 9 åriga kastrat =)

ja jag tänkte vänta tills han ätit upp sig lite och vi är klara med alla "kurer" mot mask,skabb osv...
  • Majsan70
    Zaria skrev 2009-08-17 13:07:26 följande:
    Kan vara så, samtidigt som de oönskade katterna kanske inte kommer in till Blå stjärnan utan snarare läggs i en låda som det skjuts på eller dyl.Min är innekatt och skall förbli så det finns inte mycket att föröka sig på här förutom min 9 åriga kastrat =)ja jag tänkte vänta tills han ätit upp sig lite och vi är klara med alla "kurer" mot mask,skabb osv...
    Jodå nog kommer det oönskade katter dit. Har själv vart där ett flertal ggr när det kommer in hittekatter.

Han hämtar sig säkert ganska snart tror jag. De är sega de små rackarna! *S*
  • CTMT

Vi kastrerade vår hankatt när han var 5 månader och han hade inte ens börjat visa tecken på könsmognad än, men det gick hur bra som helst och har inte varit några problem överhuvudtaget {#lang_emotions_smile}

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • lennartsdotter

Från 12 veckors ålder går det bra. Från 12 veckors ålder behövs ingen särskild narkos förutsatt att katten är frisk. Katten hämmas inte i tillväxten av att kastreras före könsmognad.

Jag kastrerar kattungar som säljs till sällskap innan de flyttar härifrån och jag har bara positiva erfarenheter.

Svar på tråden Kastrera hankatt tidigast?