• Anonym (undran)

Postafen eller vad som lindring av illamående vid graviditet

Jag är gravid i ca v 7 och har sådant hemskt illamående. Känner mig konstant bakfull o mat är ngt som man äter bara för att överleva inte för att det är gott överhuvudtaget.

Har hört många som äter postafen vid graviditet o illamående. Jag provade det en gång o undrar om det bara är jag som blir totalt utslagen av dom??? Jag vill verkligen bli av med mitt illamående men jag måste kunna jobba oxå!!!

Snälla kom med fler tips o råd om hur man kan lindra illamåendet!

• Svar på tråden Postafen eller vad som lindring av illamående vid graviditet
  • Anonym

jag blir också utslagen av prostafen, o all annan läkemedel som ja fått utskrivet av läkare för mitt illamående.

de råden som många brukar säga fungerar är att msåäta konstant, att man ser tilla tt aldrig bli hungrig. knapra på lättsaltade kex lr liknande. man får testa vad som passar en själv. sen finns även seaband på apoteket, som fungerar som akupunktur på en punkt på handleden.

själv har jag aldrig blivit hjälpt av detta o kräks till på köpet en massa o väldigt långt in i graviditeten också o är därför sjukskriven. finns inte en chans att jag kan klara mitt jobb om jag antingen kräks eller blir utslagen av de läkemedel som hjälper ltie mot illamåpende.

• Jesster

Ja, med Postafen får man nästan välja ifall man vill må dåligt eller vara medvetslös Det finns receptbelgd medicin som Lergigan Comp som har både koffein och efedrin i sig för att motverka just den utslagna effekten.

Den som söker han finner - www.google.se
  • MammasLucas

Det finns även såna här band som man sätter på handlederna som är mot åksjuka tror dem kallas seaband. Värt att pröva om man inte vill ta piller. Finns på apoteket.

Lägg märke till folk när de är arga, för då avslöjas deras rätta natur.
  • MammasLucas

Lergigan är inte det bantningsmedel?

Lägg märke till folk när de är arga, för då avslöjas deras rätta natur.
  • Glenda Glad

Jag blev också utslagen av Postafen. Jag åt istället nästan konstant - äpple, knäckebröd, kex eller vad jag var sugen på. Det gäller att blodsockret aldrig för bli för lågt. Men undvik sött som kakor och godis för det får blodsockret att åka ändå mer upp och ner.

• Jesster
    MammasLucas skrev 2009-08-17 14:12:31 följande:
    Lergigan är inte det bantningsmedel?
    Nej, du tänker nog på Lepigen.
    Lergigan och Lergigan Comp skrivs ofta ut mot just gravidtetsillamående. Det är en ångestdämpande medicin med biverkningen att även illamående dämpas. Ofarligt för gravida.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym

Jag fick Lergigan och jag vet andra som fått det, be att få dem istället. De hjälpe jättebra för mig och jag kände mig inte mer konstig av dem än vad jag redan var av graviditeten ;D

• LoppanL

Fast lergigan kan man också bli extremt trött av, blev iaf jag, fick välja mellan illamående eller jättetrött.

Min svägerska fick några tabletter utskrivna mot åksjuka, men som tydligen också användes mot graviditetsillamående, och de skulle man inte bli så trött av. Vet inte vad de hette, men man kanske kan fråga efter ett alternativ till lergigan.

• Saffris

Att äta och lukta på citrusfrukter, hjälpte mig. De ska ha positiv inverkan på illamående. Även lakritsrot, som du kan köpa i hälsokostaffärerna, ska kan bra när man tuggar på den. Ingefärste dricker en del. Min barnmorska gav akupunktur mot illamående, fråga om din gör det. Vila mycket, för tröttheten stärker ditt illamående.

Om du kräker väldigt mycket, så drick så mycket du kan. Mat är inte lika viktigt som vätska. Din bebis tar vad den behöver.

Har du väldigt svårt att få i dig något, så finns det medicin som du tar som supp. Jag tog Primperan direkt på morgonen som supp och sedan Lergigan.

Själv har jag under två graviditeter varit väldigt dålig (hyperemisis) och varit inlagd på sjukhus i perioder för att få dropp. Prata med din barnmorska, så kan hon hjälpa dig om det blir för svårt! Och du, fast det är jobbigt och tar mycket energi, går det över och är värt allt besvär när din bebis kommer! Lycka till!

• Anonym
    LoppanL skrev 2009-08-17 14:22:20 följande:
    Fast lergigan kan man också bli extremt trött av, blev iaf jag, fick välja mellan illamående eller jättetrött. Min svägerska fick några tabletter utskrivna mot åksjuka, men som tydligen också användes mot graviditetsillamående, och de skulle man inte bli så trött av. Vet inte vad de hette, men man kanske kan fråga efter ett alternativ till lergigan.
    jag tillhör också den som blir jättetrött av dem o lite snurrig (läs väldigt snurrig). sen finns det mer extrema varianter, men dessa får man inte äta längre än v 18 lr så för då skadar det barnet...

men ring till läkaren o hör om det känns jättejobbigt.
  • Anonym

varken postafen eller lergigan comp får mig utslagen/trött m.m...Det är väldigt olika för alla, vissa somnar på en alvedon..

Jag fick lergigan utskrivet av läkaren redan när jag bokade inskrivning. Lergiganen är mina bästa vänner nu=)

• Anonym

Jag åt postafen med min dotter jag vart inte trött alls, doc hjälpte dom inte.
    Jag går in i vecka 8 nu och har tagit postafen blir super trött men jag vet oxå att jag har dåligt blodvärde så det kan vara en faktor.

Lergigan fick jag utskrivet, men eftersom det är (röd triangel) på dom så ska man inte köra bil, vilket var svårt för mig att låta bli. Dom gick helt bort!!

Alla tycker olika!
    Visst det är skit att må så här jag gör det också. Men att ta massa mediciner som inte är konstaterat att det inte påverkar ditt barn, är inget jag skulle rekomendera!!

Lycka till.

Svar på tråden Postafen eller vad som lindring av illamående vid graviditet