• Joico

Hemmagjord aktiveringsleksak?

Finns det nån som har gjort egna aktiveringsleksaker? Helst med sånt som man kanske har hemma.. Tyra springer runt här som en idiot och gnäller (hon som aldrig gör nåt ljud ifrån sig) för att jag är så jävla tråkig hon fyllde fem i fredags men det märks inte, haha. Hon fick en gummigris i present då, och den är storfavorit som hon vill att man ska slänga iväg så hon kan hämta och slänga upp den på tangentbordet. Slemmigt värre...

Så hon verkar behöva något roligare godis i toarulle är basic, det tar 2sek

• Svar på tråden Hemmagjord aktiveringsleksak?
  • Skittles 77

Antar att du testat att be henne sitta stilla i ett rum medans du gämmer godisar i ett annat, typ leverbitar?
    Då kan du avgöra hur klurigt det ska vara...

• jenniebebisimars

toarullar eller hushållsrullar som man lägger godis i och viker upp hålen eller tejpar igen den brukar de ha en stund att göra på...

• Joico

Nä det har jag inte men hon är rätt snabb på det ocskå.. men man kan ju göra lite av varje!

Jag googlade lite (ja jag googlade innan inlägget också ) och såg ett tips om pet-flaska med godis i.. utan kork.

Skittles 77 skrev 2009-08-17 13:25:04 följande:

Antar att du testat att be henne sitta stilla i ett rum medans du gämmer godisar i ett annat, typ leverbitar? Då kan du avgöra hur klurigt det ska vara...
  • jenniebebisimars
    Joico skrev 2009-08-17 13:27:08 följande:
    såg ett tips om pet-flaska med godis i.. utan kork. Skittles 77 skrev 2009-08-17 13:25:04 följande:
    d var häftigt...får nog prova det härhemma!!
  • Joico

Ja jag ska gå o prova det nu hunden måste ju då komma på hur man ska vinkla/rulla flaskan för att få ut godisarna.. när hunden har fixat det några gånger så kunde man skruva på korken lite försiktigt så det blir ännu klurigare *springer efter en pet-flaska och leversnittar*

jenniebebisimars skrev 2009-08-17 13:34:31 följande:
    d var häftigt...får nog prova det härhemma!!
  • Joico

Nej fröken labrador är för korkad för en petflaska med godis hon kände att det luktade och gick runt och petade på den ett tag men sen la hon sig och sov

• Tant Herta

Har du provat att hänga upp godiset i tunna snören på olika höjder? Det brukar vara rätt klurit att hitta dom!

• Joico

Hmm nä, vad ska man hänga i då? Alltså i änden som det inte är godis i, vad ska den sitta fast i?

Tant Herta skrev 2009-08-17 13:53:22 följande:
    Har du provat att hänga upp godiset i tunna snören på olika höjder? Det brukar vara rätt klurit att hitta dom!
  • tandmaja

Ta en MER -flaska ,den har lite tjockare öppning och är lättare i början om hon inte riktigt börjar försöka med en "vanlig".
    Min golden var också lite tveksam i början men då fick jag tipset om MERflaskan och nu har vi t o m övergått till lätt påskruvad kork på vanlig smal flaska.Hon älskar det!

• Joico

Har ingen MER-flaska jag trodde hon skulle förstå eftersom hon faktistk puttade och rullade och luktade men sen gav hon upp.. jag har försökt visa henne och låta henne lukta i öppningen men hon förstår inte. Jag får köpa en MER sen, tack för tipset!

tandmaja skrev 2009-08-17 14:02:21 följande:
    Ta en MER -flaska ,den har lite tjockare öppning och är lättare i början om hon inte riktigt börjar försöka med en "vanlig". Min golden var också lite tveksam i början men då fick jag tipset om MERflaskan och nu har vi t o m övergått till lätt påskruvad kork på vanlig smal flaska.Hon älskar det!
  • Joico

Jag la en godis under ett durkslag.. hon puttade den runt halva rummet tills hon äntligen gav den en rak höger

• Janssonkatten

Det där med petflaskan och godis är rätt bra, bara det att det lever om som f*n när hunden flänger omkring med den. Jag brukar spara gamla strumpor (sånna utan kompis) som jag fyller med godis och knyter ihop. Lite mer långlivat än vanliga toarullar med godis.

Vi har oxå testat att sätta godis under upp-och-ned-vända plastmuggar. Den ena hunden tigger och tigger tills vi ger han godisen, den andra hajade direkt.

Bra tråd förresten, hoppas det kommer massa tips :)

• Joico

Om man inte har en idiot till hund som inte fattar petflaskan Haha.. jag fick ge upp det - ska dock prova med MER-flaska.

Jag tycker durkslaget fungerade ganska bra, då ser hon den och lukten går igenom hålen. Tillslut lyckades hon ju slå omkull det
    När du tar strumpor, biter dom sönder dom då eller?

Janssonkatten skrev 2009-08-19 19:07:33 följande:
    Det där med petflaskan och godis är rätt bra, bara det att det lever om som f*n när hunden flänger omkring med den. Jag brukar spara gamla strumpor (sånna utan kompis) som jag fyller med godis och knyter ihop. Lite mer långlivat än vanliga toarullar med godis. Vi har oxå testat att sätta godis under upp-och-ned-vända plastmuggar. Den ena hunden tigger och tigger tills vi ger han godisen, den andra hajade direkt. Bra tråd förresten, hoppas det kommer massa tips :)
Svar på tråden Hemmagjord aktiveringsleksak?