• Nypan

MVC Solna C, har någon varit där?

Hej,

Anledningen till att jag frågar är att jag inte upplevde något bra bemötande vid de två tillfällen jag ringt dit pga blödning. Jag ska dit på hälsosamtal nu på onsdag och "riktiga" inskrivningen är den 2 september. Detta är mitt första barn, är i vecka 8. Är så orolig att få en nonchalant och ointresserad bm nu jag när känner mig rätt nojjig över det mesta.

/Nypan

• Svar på tråden MVC Solna C, har någon varit där?
  • bollanmollan

har gått där , tyvärr trivdes jag inte alls med min bm plus de andra jag fick träffa när hon var borta.

• Nypan

Vad tråkigt att höra! Jag har som sagt fått dåliga vibbar i telefon, men tänkte att jag kanske var överkänslig pga min oro för mina blödningar. Jag tänkte att jag "känner av" imorgon när jag ska dit på det där hälsosamtalet och jag hoppas att det kommer att kännas bättre efter det. Om inte så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. Mama Mia finns nära mitt jobb, så det kanske kan vara ett alternativ.

• 1up

Det finns flera privata mödravårdscentraler, också. Bor du i närheten av Solna Centrum kanske du kunde skriva in dig hos Barnmorskorna på Västermalm?

• Nypan

Tack för svar!! Ja, jag bor ganska nära Solna C, men jobbar inne i stan. Jag ska surfa runt lite och kolla på alternativ. Kändes smidigt från början att skriva in sig nära där man bor.. Är skönt att höra referenser från andra som varit på olika ställen och är nöjda då jag själv är totalt ovetandes om allt som har med MVC att göra

Tack igen!

• sol75

En kompis till mig började i Solna, men bytte till Sumpan och tyckte det var toppen. Så efter att ha pratat med henne, valde jag oxå Sumpan och det känns jättebra där, kan rekommenderas!

• babba74

Bollanmollan: Jag ska också skriva in mig på Solna MVC men efter att läst era inlägg så känns det ju inte så roligt... Vad var det med BM som inte kändes bra?

bollanmollan skrev 2009-08-18 08:10:57 följande:
    har gått där , tyvärr trivdes jag inte alls med min bm plus de andra jag fick träffa när hon var borta.
  • babba74

Nypan: Berätta gärna hur det går för dig i val av MVC.

Jag ska också ha barn i april och tanken är att jag ska skriva in mig i mitten av september på Solna MVC då vi oxo bor nära men nu vette tusan...

• Nypan

Babba74: Jag var där igår på hälsosamtalet och fick träffa en bm i typ 50-års åldern skulle jag tro. Jag har precis som du känt att det inte känns så roligt att gå dit efter vad man har hört och läst. Men jag måste säga att jag fick ett bra mottagande. Kände mig lättad efteråt. Ska dit igen den 2 september på den "riktiga" inskrivningen, så jag hoppas att hon är lika vänlig och förtroendeingivande då.

Nu känns det alldeles för avslägset att ens tänka på, men jag tänker ändå på det här med förlossningen, var man då kommer att hamna.. Jag har bara hört så himla gott om Danderyd och att man får garanterad plats där via BB Stockholm. Men då måste jag antagligen byta mvc och frågan är om det är värt det. Känner mig som typ 12 år, har NOLL erfarenhet av de här bitarna.

• Ylo

Måste tyvärr instämma i den negativa upplevelsen av MVC Solna C. Var där under min första graviditet, som tyvärr slutade i MA, men jag klickade inte alls med min BM...

Andra gången, nu, valde jag att byta till Sumpan och det ångrar jag verkligen inte. Så fort man kommer in där märker man hur stor skillnaden är mot Solna, trevlig stämning, alla hälsar - mer mysigt och trevligare helt enkelt. Och min BM är jättebra...

Sundbybergs ligger nära apoteket i sumpan, så bor man i solna eller närheten av Solna c är det ju inte så långt dit heller.

Jag rekommenderar Sundbyberg iaf :)

• babba74

Nypan: Vad skönt att det kändes bra med BM igår!! Själv velar jag lite om jag ska byta till Sumpan eller inte men jag vet inte, jag bor mitt mellan de så avståndet skulle ändå vara lika nära... Vi får se, jag har inte inskrivning förrän i mitten av september. När är du beräknad? Jag har BF 14 april.

När det gäller förlossningen så har jag hört att Solna tillhör både Danderyd och KS, sen kanske Råsunda mer tillkör KS men finns det plats på Danderyd ska det ju inte vara några problem antar jag. När jag fick mitt första barn 2006 så födde jag på Danderyd (gick då på Solna MVC), hur bra som helst!! Där vill jag absolut föda igen.

• Nypan

Ylo: Verkligen så trist att höra tycker jag. Man tror ju att bm är "guds gåva" till den gravida kvinnan liksom Skönt att du trivs i Sumpan iaf! Lycka till!

Babba74: Är avståndet lika nära så ta Sumpan, verkar ju som om många föredrar Sumpan framför Solna C. Jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av mvc iom att detta är första gången för mig. Men jag går dit den 2 sept och skulle det av någon anledning inte kännas bra då så byter jag. jag tar med mig min sambo då också och då är vi två som får tycka till

Jag är beräknad den 4 april, 10 dagar före dig Hoppas att allt går strålande för oss!! Skönt det du sa om Danderyd också. Känner du någon som fött på KS?

• Ylo

Hej igen Nypan,

Danderyd och BB stockholm på Danderyd är två skilda saker. Du kan oavsett vilken MVC du går till välja att föda på Danderyd (eftersom vi har Vårdval STHLM), men vill du föda på BB stockholm på Danderyd och inte går till en MVC som är ansluten till denna så kan du ansöka om att få föda där ändå... Vet inte hur det funkar exakt, om alla som ansöker får plats etc, men du kan säkert ringa o fråga... Kolla på deras hemsida.

Men tänk på att BB Stockholm, som "privat" mottagning eller vad man ska säga, har skyldighet att ta emot dig oavsett om de är fullbelagda eller ej... Kan vara bra att tänka på om man råkar föda på tex våren då det oftast är babyboom. På "vanliga" Danderyd, om de är fullbelagda, har de skyldighet att leta upp en ledig plats för dig någon annan stans... Då vet du iaf att du kommer dit de har tid för dig...

Har nämligen hört några skräckhistorier från BB sthlm då de varit tvuyngna att ta emot alla som blivit accepterade och lovade plats, och således har det fötts barn i korridorer och skrubbar...

Lycka till!

• Nypan

Ylo, det har du verkligen rätt i! Vore hemskt att ligga där ute i korridoren.. Som sagt, det här är en helt ny värld för mig och många av de frågor man har är säkert hur dumma och korkade som helst. Tack snälla för att du orkar svara och vara sådär pedagogiskt tydlig så att jag förstår

• babba74

Nypan: Jag födde på vanliga danderyd, alltså inte på BB Stockholm, och som sagt det var jättebra! Jag hade några i min mammagrupp som födde på KS och de var nöjda med det, själv har jag inte hört så bra om KS så därför ville jag inte föda där...

• babba74

Nypan: Vad pratade ni om på hälsosamtalet? Jag blev inte erbjuden något sånt med det kanske beror på att jag barn sen tidigare.

• ekbjorn

Jag var hos min barnmorska på Solna MVC igår. Fick lite bättre intryck av henne då än efter första gången. Men om du inte har skrivit in dig någonstans än, skulle jag inte rekommendera Solna... :(

• Ylo

Nypan - absolut ingen fara!!! Jag var ju själv som du för bara några veckor sen :) Bara härligt att man kan hjälpa till!!!!

Så tråkigt att så många har dålig erfarenhet av Solna MVC... Men, nåt fel måste det ju vara när så många tycker samma sak.

• Filmstjärnan

Hej!
    Våra erfarenheter av MVC Solna är super. Vi hade en jättebra barnmorska (Kerstin) under hela graviditeten och vi var med på deras föräldrautbildning under en heldag och blev jättenöjda! Kan verkligen rekommendera MVC Solna. Men när det gäller barnmorskor på MVC och förlossning så är det mkt personkemi tror jag. Helt enkelt vad man föredrar för "typ" (om man kan säga så). Därav våra olika upplevelser av ett och samma ställe samt en och samma person

Känner att jag vill rekommendera detta ställe för att vi blivit bra och proffsigt bemötta. Det är kanske inte alltid man tar sig tid att svara på ett inlägg om allt är bra...

• Kevlarsjäl

Jag gick på MVC Solna hela min graviditet. Hade en BM som heter Yvonne. Många av de som jobbar på MVC i Solna är lite äldre vilket kändes bra iom att de har mycket erfarenhet. Jag var aldrig missnöjd, fick den information och det stöd jag behövde, de stöttade alltid och återkom om jag behövde få tag i dem. Nu har jag flyttat därifrån så det är inte aktuellt att gå där igen.

Jag födde på Karolinska och är väldigt nöjd med mottagandet där. Jag blev igångsatt och fick väldigt mycket stöd. På förlossningen hann jag med 3 skift med BM och USKA och alla var toppen. Stannade 2 dygn på BB och även där hann jag med några skift. Av alla de jag mötte var det en enda jag inte klickade med som var lite burdus. Annars var alla toppen och jag tyckte det funkade toppenbra. För oss var det smidigt att föda på KS för det ligger så nära. Så även att jag hört om många som ville till BB Stockholm så brydde vi oss inte så mycket utan valde KS som ett smidigt och bra alternativ.

Deras förinformation var också väldigt bra tycker jag.

• marskatt78

Vi födde på BB-Sthlm i mitten av Juni och är hur nöjda som helst!! Om jag var er skulle jag försöka komma dit, iofs vårt första barn så inget att jämföra med..förutom det man hör från vänner. Det allra bästa var att veta att även min sambo var garanterad att få sova kvar. Vi båda tyckte det kändes som att bo på hotell, allt var jättebra, ingen sjukhusmiljö. Har väldigt svårt att tro att man kan få föda i korridoren där..däremot fick vi flytta från vårt fina familjerum till patienthotellet sista natten på BB, de kom och väckte oss och frågade, då behövde de familjerummet till en förlossning, så de får säkert fixa och trixa ibland för att få till det.

Jag gick hos barnmorskorna västermalm, min BM gillade jag sådär, men trevlig atmosfär och helt klart värt det när man ev kommer in på BB-Sthlm.

Lycka till!

Svar på tråden MVC Solna C, har någon varit där?