• Stor mamma

Hund med defekt-kennel

Ja vi var övelyckliga o köpte vår första val, då vi vill starta kenne/utställningsintresse. Detta nämndes för uppfödaren i samband med köpet att hunden skall ställas och födas upp på.

En hundkunnig kikade på hunden igår och sade hon har en knyck längst ut i svansen.
    Skall till vet med henne på torsdag för valpsprutan o skall då kika upp denna.

Vi är kattuppfödare och i kattvärlden avlar vi inte på knyck och de går inte bra på utställninga. Man ger pengar tillbaka eller erbjuder en ny kattunge.

Hur gör man inom hundvärlden?? Vad kan jag be uppfödaren om, hon skriver på sin sida att hon är seriös.
    Vi vill behålla vår älskling, hon är ju vår familjemedlem nu ju.

• Svar på tråden Hund med defekt-kennel
  • Rottis77

Står det i ert köpeavtal att hunden skulle användas till avel, ska väl uppfödaren betala tillbaka en vis del av summan.

• Nayeli

Finns det någon Dolda fel-försäkring på hunden. de flesta seriösa uppfödarna brukar ha en sån försäkring på valparna

• Stor mamma

Vi har ett grönt köpeavtal från skk

Hundens namn etc
    hennes namn o vårt samt köpeskilling
    leverans, finns inga rutor om avel etc

• Stor mamma

ja dolda fel försäkring finns, den är i kryssad på avtalet

• Kinya

Nayeli: Dolda fel försäkringen är inte till för köparen utan enbart för uppfödaren. Uppfödaren är ALLTID skyldig enligt lagen att ersätta för dolda fel sen ersätter uppfödarens försäkringsbolag honom/henne om han/hon har en dolda fel försäkring. Sen om knick på svansen anses vara ett dolt fel vet jag inte. Det borde man ju kunna se/känna själv.

• Stor mamma

Hon har agria, vi har ju liv o vetrinärvård i sveland.

• Stor mamma
    Kinya skrev 2009-08-17 14:13:37 följande:
    Nayeli: Dolda fel försäkringen är inte till för köparen utan enbart för uppfödaren. Uppfödaren är ALLTID skyldig enligt lagen att ersätta för dolda fel sen ersätter uppfödarens försäkringsbolag honom/henne om han/hon har en dolda fel försäkring. Sen om knick på svansen anses vara ett dolt fel vet jag inte. Det borde man ju kunna se/känna själv.
    Knick på katter kan ju uppkomma lite senare, att kotorna i svansen trycks ut o blir en knick, hundar vet jag inte
  • Stor mamma
    Rottis77 skrev 2009-08-17 14:15:49 följande:
    Står det inte om det i besiktningsintyget, borde ha upptäckts där.
    Rottis77 skrev 2009-08-17 14:15:49 följande:
    Står det inte om det i besiktningsintyget, borde ha upptäckts där.
    Står inget där
  • Havanna82

Det kan ju faktiskt vara så att knicken har kommit efter besiktning. Det är ju inte så mycket ni kan göra och det är ingenting någon försäkring täcker.
    Som kattuppfödare ersätter jag inte om knick uppkommer senare på en sällskapskatt, den duger ju lika bra till sällskap ändå. Däremot sätter jag ner priset något om knicken finns där före försäljning.

Hade ni inte avtalat att hunden ska gå till avel vet jag inte om det finns så mycket att göra. Men prata helt enkelt med uppfödaren om era önskemål.

Svar på tråden Hund med defekt-kennel