• Claras

Hur tidigt kom erat första gravidsymptom?

Hejsan,

Hur tidigt efter ÄL kom erat första gravidtecken?
    Är det några dagar eller veckor?
    Väntar BIM i slutet av Augusti, så har precis haft ÄL, så väntar tecken =)

Kram

• Svar på tråden Hur tidigt kom erat första gravidsymptom?
  • Fröken Freda

Jag hade första symptomet 2 dagar efter äl. Ja extremt tidigt men det var riktiga gravsymptom så. Fick sen nidis 6 dagar efter äl. Sen kom symptomen på löpande band.

• gummalii

Fröken Freda skrev 2009-08-17 15:11:35 följande:

Jag hade första symptomet 2 dagar efter äl. Ja extremt tidigt men det var riktiga gravsymptom så.
    Jag inbillar mig att jag har gravsymtom. Jag hade oskyddat sex förran helgen, fred-måndan och ÄL på tisdan. Men jag trodde inte man kunde känna nåt redan.
    Så jag undrar vad det var för gravsymtom du fick så tidigt?
  • Fröken Freda
    gummalii skrev 2009-08-17 15:17:17 följande:
    Fröken Freda skrev 2009-08-17 15:11:35 följande: Jag inbillar mig att jag har gravsymtom. Jag hade oskyddat sex förran helgen, fred-måndan och ÄL på tisdan. Men jag trodde inte man kunde känna nåt redan. Så jag undrar vad det var för gravsymtom du fick så tidigt?
    Första symptomet var molvärk. En konstig värk som jag aldrig känt innan, det kom i några sekunder och försvann sen lika fort igen. Kom max 2 ggr om dagen. Sen så fick jag nidis 6-7 dagar efter äl och sen började jag frysa något extremt. Typ frossa fast hade ingen feber. Fick även ont när vi hade sex bara några dagar innan bim. Fick även vattniga vita och ganska rikliga flytningar rätt tidigt, bim-7 eller något sådant.
    Sen så var jag även helt säker på att jag var gravid. Var knappt att jag behövde ta ett gravtest. Jag bara visste om att det var så.

Så man kan ha symptom innan bim, men ofta är det ju tyvärr svårt att veta om det är riktiga symptom eller bara skensymptom.
  • Claras

Hej, Ok det var välidgt tidigt. Jag brukar få frossa innan mensen och är även väldigt trött, så svårt att veta vad som är vad. Vad är nidis?
    Tack för era svar !

• gummalii

Tack FrökenFreda!

Jag frågar då jag oroar mig lite eftersom min kille säger att han helst vill vänta med barn, så om jag bara inbillar mig är det bra...

Dock känns det som mina bröst är något spända, och jag har lite diffus molvärk som kommer till å från. I morse kändes som det stack till lite grann i tjejmagen, men det är väl för tidigt för sådant?

Jag blev gravid för ett par år sen som sedan slutade i tidigt missfall, då fick jag symtom ganska tidigt och jag visste att jag var gravid. Men då kände jag av hungerskänslor, trötthet, kissnödighet etc. Men dessa symtom kommer kanske mer i och med BIM.

Vad tror du?

• CTMT
    Claras skrev 2009-08-17 15:32:37 följande:
    Hej, Ok det var välidgt tidigt. Jag brukar få frossa innan mensen och är även väldigt trött, så svårt att veta vad som är vad. Vad är nidis?Tack för era svar !
    Nidis är nidblödning. En liten blödning man kan få när ägget fäster. Man kan blöda någon droppe bara eller ha liknande mensblödning i några dagar!
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Mosing

Jag fick symptom på BIM-dagen, kändes konstigt i "tjejmagen" helt enkelt. Tror det drog och ilade. Innan dess ingenting.

• Fröken Freda
    Claras skrev 2009-08-17 15:32:37 följande:
    Hej, Ok det var välidgt tidigt. Jag brukar få frossa innan mensen och är även väldigt trött, så svårt att veta vad som är vad. Vad är nidis? Tack för era svar !
    Nidationsblödning även kallad vidhäftningsblödning. Man kan hitta info om det på growingpeople.se Där finns för övrigt väldigt bra info, mycket "säkrare" än att leta info här eftersom den sidan är skriven av läkare och är forskarbaserad. Så rekomenderas varmt om du inte redan hittat den sidan. =)
    gummalii skrev 2009-08-17 15:33:47 följande:
    Tack FrökenFreda! Jag frågar då jag oroar mig lite eftersom min kille säger att han helst vill vänta med barn, så om jag bara inbillar mig är det bra... Dock känns det som mina bröst är något spända, och jag har lite diffus molvärk som kommer till å från. I morse kändes som det stack till lite grann i tjejmagen, men det är väl för tidigt för sådant? Jag blev gravid för ett par år sen som sedan slutade i tidigt missfall, då fick jag symtom ganska tidigt och jag visste att jag var gravid. Men då kände jag av hungerskänslor, trötthet, kissnödighet etc. Men dessa symtom kommer kanske mer i och med BIM. Vad tror du?
    Alltså jag är ju ingenläkare eller något sånt men har väll lärt mig en del under åren och  så som du har låter som det som jag hade, vill säga graviditet. Men vänta innan du tar ut något i förskott, det kan ju vara så att du helt enkelt inbillar dig och därför känner symptom. Jag hade spända bröst med, glömde skriva det. Och de blev mycket större innan bim än vad de brukar vara. De ändrade form något också. Märkte av det lätt eftersom jag har liten byst så det var lätt att se. Sen fick jag för mig att det ändrade färg också till det mer chokladbruna hållet.Stickningar i tjejmagen minns jag inte om jag hade men har för mig att det kom efter bim.
  • gummalii

Fröken Freda skrev 2009-08-17 16:37:55 följande:

Alltså jag är ju ingenläkare eller något sånt men har väll lärt mig en del under åren och  så som du har låter som det som jag hade, vill säga graviditet. Men vänta innan du tar ut något i förskott, det kan ju vara så att du helt enkelt inbillar dig och därför känner symptom. Jag hade spända bröst med, glömde skriva det. Och de blev mycket större innan bim än vad de brukar vara. De ändrade form något också. Märkte av det lätt eftersom jag har liten byst så det var lätt att se. Sen fick jag för mig att det ändrade färg också till det mer chokladbruna hållet.Stickningar i tjejmagen minns jag inte om jag hade men har för mig att det kom efter bim.
    Tack för svaret å att du delar med dig. Så du hade ungefär liknande symtom alltså? Jo jag tvekar ju på att det kan vara menskänningar redan då den inte ska komma förrens nästa vecka, så man får väl vänta tills man kan testa helt enkelt. Minns du hur långt innan/under/efter bim som du testade och fick utslag?
  • Fröken Freda
    gummalii skrev 2009-08-18 13:04:18 följande:
    Fröken Freda skrev 2009-08-17 16:37:55 följande: Tack för svaret å att du delar med dig. Så du hade ungefär liknande symtom alltså? Jo jag tvekar ju på att det kan vara menskänningar redan då den inte ska komma förrens nästa vecka, så man får väl vänta tills man kan testa helt enkelt. Minns du hur långt innan/under/efter bim som du testade och fick utslag?
    Ja så som du beskriver det iallafall hade jag.
    Spända bröst, som också blev större och ändrade form och brästvårtorna mörknade.
    Diffus molväk, det kom snabbt och försvann snabbt, gjorde inte särskilt ont alls men det kom kanske någon gång om dagen, max 2. Minns att det stack i livmodern ibland.
    Sen frös jag något enormt och lite sånt.

Jag var iväg på en skidweekend med mamma och pappa samma helg som jag hade bim, hade bim på lördagen, så det var inte läge att testa då. Testade på måndagen och fick ett fint starkt plus. Slutade tyvärr i ma i v 14.
  • gummalii

Fröken Freda skrev 2009-08-18 14:58:15 följande:

Jag var iväg på en skidweekend med mamma och pappa samma helg som jag hade bim, hade bim på lördagen, så det var inte läge att testa då. Testade på måndagen och fick ett fint starkt plus. Slutade tyvärr i ma i v 14.
    Okej så du testade alltså på bim +2. Själv ska jag utomlands på fredag, och kommer va borta tills jag har bim, så det är inte läge för mig å testa då heller.
    Vad tråkigt att höra att den graviditeten slutade i MA.

Idag hade jag verkligen som mensvärk ca en halvtimma el nåt, och jag trodde mensen va på väg, för det kändes precis som det brukar göra precis när mensen ska komma, å så tänkte jag... okej då är mensen en vecka för tidig då! men så slutade det och känner nu ingenting.

Får se om tant röd är på ingång, det vore ju skönt om hon kom innan fredag så jag inte behöver bekymra mig om ev symtom på resan ;)
  • gummalii
    gummalii skrev 2009-08-18 18:56:12 följande:
    Själv ska jag utomlands på fredag, och kommer va borta tills jag har bim, så det är inte läge för mig å testa då heller.
    För att förydliga så kommer jag vara borta under bim och några dagar efter, alltså inte bara tills bim... blev lite fel där.
  • Fröken Freda
    gummalii skrev 2009-08-18 19:00:05 följande:
    För att förydliga så kommer jag vara borta under bim och några dagar efter, alltså inte bara tills bim... blev lite fel där.
    Ta med dig ett gravtest kanske?
  • gummalii

Fröken Freda skrev 2009-08-18 20:16:46 följande:

Ta med dig ett gravtest kanske?
    Nja vet inte, det känns som man skulle gå runt å oroa sig i onödan då bara. Bättre å kanske testa precis innan jag åker, å om det är negativt då, (eftersom det fortfarande kommer va några dagar innan bim så är väl det ganska troligt) så får jag släppa det under resan å ta ett nytt när jag kommer hem om inte mensen har kommit tills dess.
  • Fröken Freda
    gummalii skrev 2009-08-18 20:40:23 följande:
    Fröken Freda skrev 2009-08-18 20:16:46 följande: Nja vet inte, det känns som man skulle gå runt å oroa sig i onödan då bara. Bättre å kanske testa precis innan jag åker, å om det är negativt då, (eftersom det fortfarande kommer va några dagar innan bim så är väl det ganska troligt) så får jag släppa det under resan å ta ett nytt när jag kommer hem om inte mensen har kommit tills dess.
    Mm det är nog rätt smart.
  • gummalii

Fröken Freda skrev 2009-08-18 21:22:46 följande:

Mm det är nog rätt smart.
  • Claras

Jag är jättevarm hela tiden, undrar om det kan vara ett tecken, jag fryser alltid annars. Hade nån stickning i bröstet och lite molvärk men inte mycket... Det är välidgt lätt att inbilla sig att man har symptom...Jag håller med !!

• Fröken Freda
    Claras skrev 2009-08-20 14:26:37 följande:
    Jag är jättevarm hela tiden, undrar om det kan vara ett tecken, jag fryser alltid annars. Hade nån stickning i bröstet och lite molvärk men inte mycket... Det är välidgt lätt att inbilla sig att man har symptom...Jag håller med !!
    Japp jag hålle rpå för fullt att inbilla mig saker. Nu har jag inbillat mig att bröstvårtorna ändrat färg med. :P Önskar att veckan kunde gå lite snabbare så man fick veta. Blir ju inte klok på den här skengravskänslan. Om det nu är skengravskänsla jag har vs.

Är också ovanligt varm men jag frös som en stucken gris innan jag plussade förra gången så jag inbilar mig att nästa gång komemr kännas likadan. :P Lättare då.
  • Aint Your Fairytale

När jag var gravid i augusti -08 innan jag fick mf så hade jag rätt många symtom i v4-5:

~ Svårt att sova flera kvällar i rad
    ~ Vaknade ibland på natten
    ~ Illamående och halsbränna
    ~ Drömde mera
    ~ Lite mer kissnödig än vanligt
    ~ Molvärk
    ~ Hungrig ofta (vilket jag är rätt ofta ändå p.g.a. magkatarr)
    ~ Brösten var större, mer ömma, lite mörkare bröstvårtor, väl synliga ådror
    ~ Väldigt ofta lättare sendrag och kramp i vader och speciellt under fötterna
    ~ Högre temp och varmare än normalt (kändes som jag hade feber)

Svar på tråden Hur tidigt kom erat första gravidsymptom?