• underverket 06

Hur snabbt växer ett litet barns fötter?

Min son är 9 mån o idag var vi i en skoaffär o mätte hans fötter. De var 11,7 cm o han skulle han storlek 20 enligt expediten. Provade ett par skor i storlek 20 som vi hade hemma, men de var lite för stora. Han har inga skor än, men vi har köpt på oss ett par stycken på loppis. Om han har storlek 20 nu, vad kommer han ha i vinter om 3-4 mån? Expediten sade att det var väldigt olika hur fort fötterna växer.

Någon som vet något genomsnitt? Hur många storlekar kan de växa på 3- 4 mån?

• Svar på tråden Hur snabbt växer ett litet barns fötter?
  • smarties

Det är SÅ olika för alla.
    Min dotter har växt en storlek under sommaren medans min son växte två storlekar..så det är så individuellt..

• Miss Maya

Det är nog väääldigt olika, tyvärr. Men någonstans så läste jag att fötterna i snitt växer med 2 cm i året mellan de är 1-2 år. MEN du vet aldrig NÄR de växer, det kan ske i perioder, därför är det svårt att säga.

Jag mätte min dotters fötter nu, ungefär 10,7. Alltså skulle hon ha ungefär stlk 18 enligt måttabellen. Men jag har provat skor i den storleken på henne och de är helt enorma! Men hon har ganska smala fötter. Men nåja, det var något helt annat. Men det är roligt att se så olika de är från barn till barn.

• Cia o krabaten

Jätteolika.
    Sonen hade 20 i maj och 23 nu!
    Dottern hade nog 20 i ett halvår från drygt 1 och framåt.

• Miss Maya

Och min dotter är 11 månader alldeles strax. Hon har rätt pyttiga fötter.

Miss Maya skrev 2009-08-17 14:39:20 följande:

Det är nog väääldigt olika, tyvärr. Men någonstans så läste jag att fötterna i snitt växer med 2 cm i året mellan de är 1-2 år. MEN du vet aldrig NÄR de växer, det kan ske i perioder, därför är det svårt att säga. Jag mätte min dotters fötter nu, ungefär 10,7. Alltså skulle hon ha ungefär stlk 18 enligt måttabellen. Men jag har provat skor i den storleken på henne och de är helt enorma! Men hon har ganska smala fötter. Men nåja, det var något helt annat. Men det är roligt att se så olika de är från barn till barn.
  • Busbellan

Det varierar jättemycket!!
    Mina två äldsta barn växte ungefär 2 storlekar/år de första åren.
    Minstingen däremot hade strl. 20 förra sommaren och har storlek 25 nu

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Hur snabbt växer ett litet barns fötter?