• Sigrid

Vad kan jag göra med frysta körsbär (med kärnorna kvar)

Jag har frysta körsbär där kärnorna är kvar, vad kan jag hitta på med dem? Det enda jag kan hitta på är spottsoppa.

• Svar på tråden Vad kan jag göra med frysta körsbär (med kärnorna kvar)
  • AlvaLovisa

Varför inte göra en körsbärspaj? Det är ju inte svårt att pilla ut kärnorna när körsbären är tinade
    Jag brukar göra sås till glass på körsbär som jag kokar ihop med lite vatten, citronskal, vanilj och en skvätt rom.
    Du kan även marinera i lite rom el annat smaskigt och blanda ner i en sockerkaka.

• Sigrid
    AlvaLovisa skrev 2009-08-17 15:05:00 följande:
    Varför inte göra en körsbärspaj? Det är ju inte svårt att pilla ut kärnorna när körsbären är tinade Jag brukar göra sås till glass på körsbär som jag kokar ihop med lite vatten, citronskal, vanilj och en skvätt rom. Du kan även marinera i lite rom el annat smaskigt och blanda ner i en sockerkaka.
    Men åhhh vad gott det lät. Jag ska nog anstränga mig och kärna ur dem när de tinat. En sockerkaka med marinerade körsbär lät ju hur smaskigt som helst.
  • AlvaLovisa
    Sigrid skrev 2009-08-17 15:51:22 följande:
    Men åhhh vad gott det lät. Jag ska nog anstränga mig och kärna ur dem när de tinat. En sockerkaka med marinerade körsbär lät ju hur smaskigt som helst.
    Haha, ja, jag blev sugen själv nu faktiskt! Får ta fram en påse ur frysen...
  • JoJo02

Spottkräm åt jag alltid när jag var liten. Du kokar alltså kräm med kärnorna kvar. Jättegott

• JoJo02

missade att du redan skrivi det ts.

• Sigrid
    JoJo02 skrev 2009-08-18 12:21:56 följande:
    Spottkräm åt jag alltid när jag var liten. Du kokar alltså kräm med kärnorna kvar. Jättegott
    Det är ju det smidigaste att göra, då slipper jag plocka ur kärnorna. Det blir både soppa och sockerkaka med marinerade körsbär tror jag.
  • kassio

Jag har gjort saft i år, då behöver man inte kärna ur bären.

Svar på tråden Vad kan jag göra med frysta körsbär (med kärnorna kvar)