• blinkalilla

Spara använd olja??

Hej

Jag friterade kyckling i olja igår och undrar ifall det går att sila oljan och använda den en gång till något annat?

• Svar på tråden Spara använd olja??
  • The Black Lady

Nja, det skulle inte jag göra.....

• Callistrate

Det går utmärkt att spara den. Skulle dock rekomendera att använda den för fritering igen. Oljan kan få smak efter att ha används vid fritering. (dvs inte till bakning eller dylikt)

• blinkalilla
    Callistrate skrev 2009-08-17 15:52:25 följande:
    Det går utmärkt att spara den. Skulle dock rekomendera att använda den för fritering igen. Oljan kan få smak efter att ha används vid fritering. (dvs inte till bakning eller dylikt)
    Nej Gud..använda oljan till annat än fritering skulle ge en riktig äcklig smak :))
    Grejen är den att det är en hel del olja som jag inte vill hälla ut.
    Kan man fritera fisk i oljan kanske? Fisk luktar trots allt mer än kyckling.
  • Mysanochmimer

Jag skulle lätt sila och använda igen.
    Först när oljan börjar bli riktigt mörk och osar vid uppvärmning och skummar rejält vid fritering skulle jag sluta använda den.

Är iaf så vi gör på jobbet

Nu friterar vi till 95% bara pommes frites och klyftpotatis men tror knappast att du kommer känna smak av fisk/kyckling osv nästa gång du använder den, sen skulle jag nog förvara den i kylen.

Kom bara ihåg vad du har friterat tidigare om det ev är så att du bjuder nån allergiker på mat

• blinkalilla
    Mysanochmimer skrev 2009-08-17 16:13:21 följande:
    Jag skulle lätt sila och använda igen.Först när oljan börjar bli riktigt mörk och osar vid uppvärmning och skummar rejält vid fritering skulle jag sluta använda den.Är iaf så vi gör på jobbet Nu friterar vi till 95% bara pommes frites och klyftpotatis men tror knappast att du kommer känna smak av fisk/kyckling osv nästa gång du använder den, sen skulle jag nog förvara den i kylen.Kom bara ihåg vad du har friterat tidigare om det ev är så att du bjuder nån allergiker på mat
    hahahaha...jag tror att jag använder nytt olja ifall jag bjuder folk på mat.
  • Callistrate
    blinkalilla skrev 2009-08-17 15:55:14 följande:
    Nej Gud..använda oljan till annat än fritering skulle ge en riktig äcklig smak :))Grejen är den att det är en hel del olja som jag inte vill hälla ut. Kan man fritera fisk i oljan kanske? Fisk luktar trots allt mer än kyckling.
    Jag skulle våga mig på det ja. (hade varit mer skeptisk att göra tvärtom )
  • blinkalilla
    Callistrate skrev 2009-08-17 16:18:00 följande:
    Jag skulle våga mig på det ja. (hade varit mer skeptisk att göra tvärtom )
    Jag har tidigare sparat olja som jag har friterat grönsaker i men kyckling var jag inte säker på....men tror att jag sparar det iaf. Vad är det värsta som kan hända?
    Bli dålig i magen kanske?
  • Mysanochmimer
    blinkalilla skrev 2009-08-17 16:17:22 följande:
    hahahaha...jag tror att jag använder nytt olja ifall jag bjuder folk på mat.
    Haha ok, allt är ditt val

Men hade jag användt oljan 1 eller 2 ggr och den var fräsch så skulle jag då använda samma även om jag hade gäster : -)

Nu händer det iofs aldrig att jag friterar hemma men ändå
  • blinkalilla
    Mysanochmimer skrev 2009-08-17 16:30:34 följande:
    Haha ok, allt är ditt val Men hade jag användt oljan 1 eller 2 ggr och den var fräsch så skulle jag då använda samma även om jag hade gäster : -)Nu händer det iofs aldrig att jag friterar hemma men ändå
    Det är första gången som jag friterar kyckling, provade ett nytt recept oj oj oj vad gott det var.
    Så om jag ändå skulle vara tvungen att hälla ut oljan så var det värt det :)))
  • musli

Jag friterar flera gånger i samma olja. Byter när den mörknat lite och det friterade inte ser så där gyllen-gult ut utan mera åt det bruna hållet.

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
Svar på tråden Spara använd olja??