• Tuv

Bygga eget skötbord?

Jag funderar på att fästa en stabil hylla med kanter och fästa ovanpå rullbordet nedan från Ikea, då jag inte hittat något skötbord som faller mig i smaken.

Är det någon som har byggt ett eget skötbord och har tips och ideér?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70011793

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 22:10
    Vad många bra idéer på lösningar ni har.

För att förtydliga så hade jag tänkt att bygga till en större liggdel med kanter av t.ex. plywood och fästa på bordsskivan av rullbordet.

Hur stora mått har ni på själva liggdelen? Jag hade tänkt mig ca 60 cm * 70 cm.

• Svar på tråden Bygga eget skötbord?
  • winterangel85

Jag har inte byggt ett än, men vi kommer att bygga vårt egna sen när vi har bestämt oss för vilken spjälsäng vi vill ha. Jag vill ha ett skötbord att lägga ovanpå spjälsängen.

Huvudsaken för mig är att det blir stabilt, har höga kanter så inte bebisen faller ned samt. håller standardmåtten så man kan köpa en dyna att lägga dit och som passar.

• gosnosens mamma

Min sambo byggde ett som vi har på lilla toan, numera skötrummet!:) Blev hur fint som helst! Ska höra med honom om han har några tips på vägen!

• Redbit

Jag byggde ett helt eget, blev kanonbra!
    Som sagt ovan, satsa på att göra "liggytan" lagom stor för att köpa en färdig dyna, det gör saker så mycket enklare. Tänk också på att ha plats för de saker du behöver ha tillgängliga - blöjor, tvättlappar, salva, ev en skål vatten mm. Jag gjorde en trådkorg alldeles under liggytan att ha blöjor i, det har fungerat perfekt.

Bordet från IKEA ser väldigt precist ut ovanpå - jag skulle satsa på att ha litet mer utrymme där! Däremot är höjden rätt - man ska satsa på att få bordet i samma höjd som diskbänken ungefär. Din rygg kommer att tacka dig för det! :)

• Fru Lillstrumpa

Vi "byggde" ett eget skötbord. Vi vill absolut ha skötbordet i badrummet för att ha närheten till vatten + slippa ha blöjer i halva lägenheten. Vi har ett litet badrum med badkar och kollade därför först på ett sådant som man har på badkaret. Dock verkade ju de (Tvättbjörne) hur rangliga som helst, så det gick bort.

Vi köpte en bänkskåpsstomme på IKEA (köksskåp, FAKTUM), 50 cm brett och 60 cm djupt. I det har vi monterat tre utdragbara trådbackar och satt på en vanlig vit lucka som dörr. Ovanpå har vi ett hyllplan (bänkskåpen har ingen överdel, eftersom det är tänkt att man ska ha en bänkskiva där). Skötbordet ska stå i ett hörn, dvs. det är vägg på en långsida och en kortsida. På den andra långsidan har vi satt en lådfront som kant. Allt som allt gick det på ca 1200 kr, dvs betydligt mer än t ex Sniglar på IKEA. Men måtten är faktiskt en bit mindre, vilket var nödvändigt för oss.

Om jag förklarat något otydligt får ni fråga!

• långt till september

Jag, liksom Fru Lillstrumpa, vill absolut ha skötbordet i badrummet men har så litet badrum att enda möjligheten var på badkaret. Sambon vägrade ha ett "vanligt" badkarsskötbord då dessa känns rangliga. Så jag bad min händige far att bygga ett skötbord i trä att ha på badkaret. Smidigt, stadigt och bra tyckte jag. Och överentusiastisk som han är har han byggt ett gigantiskt skötbord. Fint, men det tar upp halva badrummet! Men vad kan man säga, pappa ville vara snäll och längtar lika mycket efter sitt första barnbarn som vi. Man får väl stå sitt kast och ha det gigantiska skötbordet. När vi är färdiga med det kan vi ju använda det som sommarstuga.

Iallafall, tipset jag skulle komma med var att bygga i trä, vilket blir betydligt stabilare än de som marknaden erbjuder. Bra idé att bygga ett av IKEA-grejer. Annars kommer man långt med några skivor och brädor från en vanlig byggmarknad, men det kräver kanske lite mer verktyg och plats att snickra på.

• Fröken Fräknig

Vi köpte ett Sniglar från IKEA. På det monterade vi en utdragbar låda och skruvade fast en gammal fönsterräda som blev avställningsyta. Bilder finns i min blogg.

• Tuv

Fröken Fräknig skrev 2009-08-19 07:36:49 följande:

Vi köpte ett Sniglar från IKEA. På det monterade vi en utdragbar låda och skruvade fast en gammal fönsterräda som blev avställningsyta. Bilder finns i min blogg.
    Har kollat på detta, men tycker det såg så litet ut. Er lösning gjorde ju att det blev ett helt annat skötbord. Smart och snyggt!
  • Fröken Fräknig
    Tuv skrev 2009-08-19 22:24:18 följande:
    Fröken Fräknig skrev 2009-08-19 07:36:49 följande: Har kollat på detta, men tycker det såg så litet ut. Er lösning gjorde ju att det blev ett helt annat skötbord. Smart och snyggt!
    Det är litet och jag saknade någon typ av avställningsyta. det gick väldigt smidigt att skruva fast brädan och även montera på lådan.
Svar på tråden Bygga eget skötbord?