• Anonym (fy!)

Skickade 6-åringen ensam till upprop och första skoldagen!!!

Min dotter började förskoleklass idag.
    I våras fick vi info om att upprop för barn och föräldrar skulle vara idag.
    Alla barn hade minst en vuxen med sig, självklart pirrigt och nervöst för barnen. Alla utom en flicka! Hon stod vid sidan och såg jätteorolig ut. Jag känner igen henne från dagis, så jag frågade henne om mamma eller pappa var med. Nej, sa hon, pappa jobbar och mamma är hemma (jag vet att hennes mamma är arbetslös). Då sa jag att hon kunde stå med mig och min dotter. Det ville hon ju förstås.

F-n vad arg jag blir på såna föräldrar!!! Flickan såg inte lycklig ut direkt och det kan jag ju förstå. Skolstart är något stort och lite läskigt och dessutom hade alla andra barn mamma och/eller pappa med. Hur kan man då bara släppa av barnet vid skolan, FÖRSTA DAGEN!!!

Jag vet att mamman är lite speciell, tror hon har lite social fobi eller nåt, väldigt svår att prata med också. Men om hon inte klarar folksamlingar eller vad det nu är, så får väl pappan ta ledigt. Eller de kunde ha pratat med mig och frågat om jag kunde gå dit med båda tjejerna (träffade dem så sent som förra veckan och då pratade vi om skolstarten). Usch, vad jag kände för den lilla tjejen idag!

Ville bara avreagera mig lite...

• Svar på tråden Skickade 6-åringen ensam till upprop och första skoldagen!!!
  • Frila2

Fruktansvärt elakt mot barnet. Första skoldagen är någonting man kommer ihåg hela livet och det är nervöst. Då måste man ha stöd i form av förälder eller liknande med sig.
    Bra att du tog dig an flickan. 

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Anonym

Ja!!! FY F-N hur kan man göra så mot sitt lilla barn. Man kunde ju frågat mor och farföräldrar också. Stackars lilla flicka!!! Hoppas det kommer gå bra för henne i skolan iaf trots en så otrygg start.

• Anonym (Godgärning)

Jag vill också berömma dig för att du tog dig an flickan så att hon slapp stå helt ensam!

• AnnaKanna

Hej.
    Jag tycker att du ska ta kontakt med familjerätten i er kommun. Familjen kanske behöver lite stöd och hjälp för att få det att fungera. Familjerätten brukar vara OK att ha att göra med.

Jag tycker inte att du behöver vara orolig för att ringa till dem och berätta om din oro, om familjen inte har några problem kommer det att visa sig, annars kommer de att få den hjälp de behöver. Det är viktigt för flickans skull.

• Anonym

Åh, jag blir nästan gråtfärdig! En så stor dag och så fick hon uppleva den/gå igenom den alldeles själv...

• Casper04

Jag var själv min första skoldag minns det än idag. Vi hade bara en gräsmatta mellan skolan och huset. Min pappa jobbade borta i veckorna och mamma jobbade heltid skift. Jag var hemma och tog hand om syskonen på morgonen och såg till att dom kom till dagis.

• Casper04
    Casper04 skrev 2009-08-17 20:02:53 följande:
    Jag var själv min första skoldag minns det än idag. Vi hade bara en gräsmatta mellan skolan och huset. Min pappa jobbade borta i veckorna och mamma jobbade heltid skift. Jag var hemma och tog hand om syskonen på morgonen och såg till att dom kom till dagis.
    Glömde skriva att det givetvis inte var något positivt.
  • Anonym (fy!)

Anonym (Godgärning) skrev 2009-08-17 20:01:46 följande:

Jag vill också berömma dig för att du tog dig an flickan så att hon slapp stå helt ensam!
    Tack. Men jag är inte ute efter beröm, det kändes bara som en självklarhet. Just nu är jag bara så ledsen för hennes skull.
  • Anonym (fy!)
    AnnaKanna skrev 2009-08-17 20:02:20 följande:
    Hej.Jag tycker att du ska ta kontakt med familjerätten i er kommun. Familjen kanske behöver lite stöd och hjälp för att få det att fungera. Familjerätten brukar vara OK att ha att göra med. Jag tycker inte att du behöver vara orolig för att ringa till dem och berätta om din oro, om familjen inte har några problem kommer det att visa sig, annars kommer de att få den hjälp de behöver. Det är viktigt för flickans skull.
    Tro mig, jag har tänkt tanken. Att antingen prata med någon myndighet eller prata med föräldrarna, men samtidigt tar det emot. Vill inte lägga mig i någon annans privatliv. Men jag kommer nog att hålla lite extra koll på hur det går för den här tjejen, om hon verkar må bra och så...
  • Anonym (bra gjort)

Stakars flickan. Hon kände säkert en lättnad när hon fick vara med er. Följde du henne hem sen?
    Det hade ju varit bra om familjen hade fått nått stöd om det nu är så att de har problem.

• Anonym (fy!)

Anonym (bra gjort) skrev 2009-08-17 20:16:33 följande:

Stakars flickan. Hon kände säkert en lättnad när hon fick vara med er. Följde du henne hem sen? Det hade ju varit bra om familjen hade fått nått stöd om det nu är så att de har problem.
    Nej, båda tjejerna skulle vara på fritids efter uppropet, så jag lämnade över dem till personalen där. Tror det gick bra. Min dotter har träffat dem förr och kände sig trygg, det tror jag var en hjälp för den andra flickan också.
  • Sponkilonk

Fy va elakt av hennes mamma att göra så. =(
    Jag missar en viktig tenta på onsdag då min kille ska börja skolan. (Min man jobbar utomlands) Kan inte tänka mig att han ska stå ensam på en så stor dag som sin första skoldag.
    Att man då kan tänka sig att skicka sitt barn själv första skoldagen medan man är hemma är helt obegripligt.

• Anonym (fy!)
    Sponkilonk skrev 2009-08-17 20:25:58 följande:
    Fy va elakt av hennes mamma att göra så. =(Jag missar en viktig tenta på onsdag då min kille ska börja skolan. (Min man jobbar utomlands) Kan inte tänka mig att han ska stå ensam på en så stor dag som sin första skoldag. Att man då kan tänka sig att skicka sitt barn själv första skoldagen medan man är hemma är helt obegripligt.
    Det är exakt så jag tänker! Hon kunde inte ens skylla på jobb (vilket jag inte tycker är en godkänd orsak ens det...)

Antingen så vågade/orkade hon inte pga sina egna problem, eller så förstod de helt enkelt inte att de förväntades följa med (trots att det stod i infobrevet...)
  • Anonym

Bara läst ts, stackars lilla tjej, men va glad hon måste blivit när du pratade med henne ialla fall..
    usch jag skulle aldrig lämna min son själv på första skoldagen.

• Anonym

Försvarar inte mammans beteende. Hon kunde ha bett någon annan följa med flickan, om hon nu inte klarar det själv på grund av sin sociala fobi. Det är inte okej att låta ett litet barn gå själv till skolan första dagen på det sättet.

Men om hon nu lider av social fobi har hon förmodligen också svåra skamkänslor, och vågar troligen inte be någon utomstående om hjälp. Det kan nog verka obegripligt för andra, men jag har en närstående som knappt vågar gå ut för att slänga sopor eller handla mat.

För sitt barns skull kan man ju hoppas att hon söker hjälp. Kbt och medicin har visat sig effektivt.

• Anonym (Ledsen)

Finns tyvärr gott om dåliga föräldrar där ute i vårt samhälle som inte tar sitt ansvar. Jag jobbar själv inom skolans värld och ser hur många barn det är som lider och kommer från jättedåliga hemförhållanden. Det gör så ont i mitt hjärta.

• Anonym (undrar?)

Vi har själv 2 barn som går på skola 6 års och ettan...bägge har ju hängt med sedan dagis och kompisarna är dem samma....dem hade upprop idag och inte var då alla föräldrar där..vi har haft inskolning med den yngsta en vecka och dem har redan varit och träffat alla...vet inte hur eran skola är uppbyggt, men jag tror inte våra barn mått dåligt om vi inte varit där..inte flera av de andra barnen heller vars föräldrar inte var där..det är ju bara fröknarna som är dem nya, klasskompisarna har dem gått1-5 år med redan på dagis..men det kanske var en helt ny skola och ingen inskolning innan? här har dem hunnit varit i 1½ vecka redan tillsammans innan uppropet, och det var inget obligatoriskt för föräldrar att komma, om man hade möjlighet..tycker det kanske är lite väl hårt att kalla någon en dålig förälder, skulle inte jag göra om det vars samma sits som vår skola, alla har ju varit där en vecka med sina barn och skolat in dem...så...dålig förälder? Nja...det är fina föräldrar, till barnen, som inte var där, dem har haft semester, tagit en vecka till när det är inskolning,sen är det planeringsdagar och gud vet allt...men klart är flickan blyg kanske hon skulle behövt någon där men som sagt alla barn i våra barns klass känner varandra sen tidigare...och alla föräldrar har inte möjlighet kanske...vad vet jag?

• Anonym (fy!)

Det är inte basplaceringsskolan, så det var endast min dotter och ett barn till som den här flickan kände. Min dotter hade inskolning förra veckan, det hade inte den här flickan, utan det var första dagen med alla nya barn och fröknar i en ny skola. Ska man inte som förälder följa med då???

• Anonym (undrar?)

Anonym (fy!) skrev 2009-08-20 19:05:17 följande:

Det är inte basplaceringsskolan, så det var endast min dotter och ett barn till som den här flickan kände. Min dotter hade inskolning förra veckan, det hade inte den här flickan, utan det var första dagen med alla nya barn och fröknar i en ny skola. Ska man inte som förälder följa med då???
    jo då skulle jag absolut följa!
  • Anonym (L)

Lilla gumman! Föräldrar som inte tar sitt ansvar gör mig riktigt irriterad. Tur att det finns människor som faktiskt gör det, fint att du tog hand om henne.

Svar på tråden Skickade 6-åringen ensam till upprop och första skoldagen!!!