• Galadriel

Ang. testets tillförlitlighet

Hej!

Nyfiken fråga...
    I instruktionen till era tester finns det angivet statistik över hur stor andel av gravida som testar positivt vid olika dagar innan mens och vid dagen för mens. Det här måste ju bero oerhört mycket på hur lång lutealfas man har? Min fråga: är testet 99% säkert från och med dagen för förväntad mens om man har en lutealfas på 10-11 dagar, eller baseras den siffran på de som har upp emot 14-16 dagar? Det känns konstigt om jag, som har en kort lutealfas, kan känna mig lika säker på ett negativt resultat på dagen för min förväntade mens, som någon som har en lutealfas på 16 dagar.

• Svar på tråden Ang. testets tillförlitlighet
  • Clearblueexperten

Hej Galadriel,

Tack för din fråga.

Observera att för att få fram statistik över andelen gravida kvinnor som utför test dagen innan förväntad menstruation har vi testat många urinprov från en grupp gravida kvinnor som har haft varierande luteal fas. Därför kan du förvänta dig att våra test bör vara mer än 99% exakt samma dag som du förväntar dig din menstruation.

Men inget diagnostiskt test av detta slag kan vara 100% korrekt. Som du vet är Clearblue graviditetstest och Clearblue Digital graviditetstest är över 99% korrekta vid laboratorietester och vi förväntar oss att observera ett mycket litet antal av både falska "Gravid" och falska "Inte Gravid" resultat.

Om du får ett "Inte Gravid" resultat och din mestruation trots det inte kommer rekommenderar vi att du testar igen om 3 dagar.

Med vänlig hälsning,
    Heli

Svar på tråden Ang. testets tillförlitlighet