• Angel in sight

Tvättar jag fel - noppor på kläderna..

Jag tycker mig lätt få noppor på kläderna efter att jag tvättat dem. Vad kan jag tänkas göra för fel?

• Svar på tråden Tvättar jag fel - noppor på kläderna..
  • ebben

vänd kläder ut o in.
    tvätta med liknande tyger. blanda inte typ frotte o annat...
    ha inte för mycket tvättmedel-ha på lägre centrifugering...

• Min Aida

Är det barnkläder främst du tänker på eller?
    Jag har märkt att barnkläder får noppor redan efter första tvätten, men har nu börjat tvätta dem i lägre temperaturer (i alla fall tröjor, bodies osv) än vad som angivits dvs. om de inte är jättesmutsiga för då krävs det kanske lite högre temperaturer. På så sätt har faktiskt kläderna klarat sig bättre.
    Däremot underkläder + strumpor skall alltid tvättas i minst 60 grader, annars får man inte bort bakterierna.
    Vad använder du för tvättmedel? Det kan också spela en lite roll.

♥Jag lever och andas för Aida & Selma♥
  • Angel in sight

Jag vänder dem ut och in så det är ok. Blandar inte frotté med annat än underkläder. Jag har svårt för att veta hur mycket tvättmedel jag ska ta. Kanske kan dra ner på det då..

Det är främst mina kläder jag tänker på :). Izabelles kläder slits ju lite mer så att de blir lite noppiga efter ett tag förstår jag mig på. Jag förstår inte varför mina ska bli det dock som inte tvättas lika ofta.

Använder coops sensitive color tvättmedel. (pulver).

• Min Aida

hmmm... ja vad ska man säga kan ha med tvättmedlet att göra? Hur mycket tvätt har du i maskinen när du tvättar? Kansk eför mycket och då gnuggas tvätten på ett annat sätt som gör att kläderna blir mer slitna kanske...

♥Jag lever och andas för Aida & Selma♥
  • skorpionen80

Vad har du för kläder? Är det billiga från tex H&M eller är det lite dyrare märkeskläder? Billiga kläder håller ju inte över lag samma kvalité som dyrare...

• Angel in sight
    skorpionen80 skrev 2009-08-18 10:15:07 följande:
    Vad har du för kläder? Är det billiga från tex H&M eller är det lite dyrare märkeskläder? Billiga kläder håller ju inte över lag samma kvalité som dyrare...
    Nej, det är inte bara billiga men det är inte de dyraste heller. De som blivit noppiga sista är en del på MQ som ändå inte billiga märken. Därför är jag lite fundersam.
  • kalla

Kläder med polyester i, blir noppiga. Kanske är det där problemet ligger? Jag försöker undvika kläder som innehåller polyester.

• Angel in sight

Polyester har jag inte i något plagg tror jag. Jag får forska vidare i vad det beror på :).

• La Lola

De tvättas för ofta?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • isisisis

Kan bara svsra för mig själv,men har du stora bröst?
    jag får nämligen noppor på bröstpartierna på alla kläder.
    Förmodligen för att det står ut där och slits mer...

Svar på tråden Tvättar jag fel - noppor på kläderna..