• Knego

"Banta" under amningen??

Jag har en fundering om det går att "banta" när man ammar sitt barn??

Jag har svårt att gå ner i vikt efter barnet kommit till värden, såhar funderat om det går utan att mjölken blir lidande...
    Är det någon som har testat detta eller vet någon annan sätt att gå ner i vikt på!!

Jag har ett ca 11 veckor kvar på denna graviditet så det är ett tag kvar tills det är ok att gå ner i vikt!!!

• Svar på tråden "Banta" under amningen??
  • dogcatbird

Dra ner på mjöl och socker. Ät t ex köttfärssås, men strunta i spaghettin. Ät leverpastej, men ta inte mackan osv osv Ät mycket, bli mätt, men ät lagad mat, omelätt, kesoplättar, kött, bacon mmKoka INTE en kastrull pasta och gör sås av lightgrädde... Paj, pizza, pasta, osv är highway to hell..

Ät mandlar och nötter och russin till fikat. Ta en stor bit ost innan du lägger dig. Jag brukar börja dagen med tre, fyra grova mackor med tjockt med smör och sedan ost, skinka osv Sedan inget mer mjöl den dan.

• Sopploppan

Nej, du bör inte banta under amningen, jag gick ner mina gravidkilon väldigt fort trots att jag inte bantade, men mjölken försvann fort den också, så jag borde kanske ha ätit lite mer för att mjölken skulle ha funnits kvar längre...

• Knego

Ok tack för era svar, då vet jag hur man kan gå ner på lättast sätt osv..

• droppen 1

jag fick äta dubbelt för att inte försvinna när jag ammade, och om du bantar så är det mjälken som drababs och det gör att du inte går ner i vikt iallfall, då ställer ju kroppen in sig på att du inte ammar istället, o ut o jogga kan du kanske inte göra än?
    Så håll ut o ät ofta o nyttigt och snåla inte på maten.

• Pralin M

Man bör inte banta när man ammar. Då kan det frigöras gifter som finns lagrade i fettväven. Dessutom kan det hända att mjölkproduktionen påverkas negativt om man inte äter ordentligt.

• Pralin M
    dogcatbird skrev 2009-08-18 10:16:42 följande:
    Dra ner på mjöl och socker. Ät t ex köttfärssås, men strunta i spaghettin. Ät leverpastej, men ta inte mackan osv osv Ät mycket, bli mätt, men ät lagad mat, omelätt, kesoplättar, kött, bacon mmKoka INTE en kastrull pasta och gör sås av lightgrädde... Paj, pizza, pasta, osv är highway to hell.. Ät mandlar och nötter och russin till fikat. Ta en stor bit ost innan du lägger dig. Jag brukar börja dagen med tre, fyra grova mackor med tjockt med smör och sedan ost, skinka osv Sedan inget mer mjöl den dan.
    Helt fel! Man bör äta mycket kolhydrater när man ammar. Läs på slv.se
  • droppen 1

och snåla inte på vättska det är grymt viktigt.

• dogcatbird

Suck, jag blir lite trött. Livsmedelsverket är väl just precis de som tycker att man ska vräka i sig mjöl, gryn osv och lightgrädde gjort på stärkelse och som inte tänker ett dugg på hur det påverkar insulinet och fettlagrandet. De har haft "råd" till diabetiker och hjärtsjuka i årtionden som inte botat en enda diabetiker. Kost med få kolhydrater kan däremot hjälpa dem att hålla sin sjukdom i schack.

-Visst, ni som tror på dem som ursprungligen kom med "6-8 brödskivor om dagen" och som inte ser sambandet mellan hur feta folk blivit de sista 30 åren då man predikat "fettsnålt och fiberrikt - fullt med extra energi" ni får väl tro på det då. Allt passar kanske inte alla, men man kan ju TESTA om man har problem med vikten att dra ner på det som höjer blodsockret eller hur?

Förrsten skriver jag att jag äter fyra grova mackor om dagen och rekommenderar TS det.

Jag har inte skrivit att TS ska banta. jag skriver Att om hon äter sig mätt (på sånt som inte höjer blodsockret) så kommer hon att få bort sitt viktproblem.

Men jag glömde tipsa TS om bra fetter, dvs omega 3, 6 osv som behövs bl a för cellerna och deras funktion.

Och jag tror inte på att kolhydrater ger mer mjölk. Ta en tik och ge henne en macka så ska du se att det inte kommer mjölk. Ge henne köttfärs däremot och det kommer direkt.

Pralin M skrev 2009-08-18 11:25:50 följande:

Helt fel! Man bör äta mycket kolhydrater när man ammar. Läs på slv.se
  • Pralin M
    dogcatbird skrev 2009-08-18 12:09:34 följande:
    Suck, jag blir lite trött. Livsmedelsverket är väl just precis de som tycker att man ska vräka i sig mjöl, gryn osv och lightgrädde gjort på stärkelse och som inte tänker ett dugg på hur det påverkar insulinet och fettlagrandet. De har haft "råd" till diabetiker och hjärtsjuka i årtionden som inte botat en enda diabetiker. Kost med få kolhydrater kan däremot hjälpa dem att hålla sin sjukdom i schack.-Visst, ni som tror på dem som ursprungligen kom med "6-8 brödskivor om dagen" och som inte ser sambandet mellan hur feta folk blivit de sista 30 åren då man predikat "fettsnålt och fiberrikt - fullt med extra energi" ni får väl tro på det då. Allt passar kanske inte alla, men man kan ju TESTA om man har problem med vikten att dra ner på det som höjer blodsockret eller hur? Förrsten skriver jag att jag äter fyra grova mackor om dagen och rekommenderar TS det.Jag har inte skrivit att TS ska banta. jag skriver Att om hon äter sig mätt (på sånt som inte höjer blodsockret) så kommer hon att få bort sitt viktproblem. Men jag glömde tipsa TS om bra fetter, dvs omega 3, 6 osv som behövs bl a för cellerna och deras funktion.Och jag tror inte på att kolhydrater ger mer mjölk. Ta en tik och ge henne en macka så ska du se att det inte kommer mjölk. Ge henne köttfärs däremot och det kommer direkt.Pralin M skrev 2009-08-18 11:25:50 följande:
    Visst, kör du din egen metod. Det är ju väldigt trendigt nu med low carb, high fat. Men man vet heller inte hur det påverkar kroppen på sikt, de flesta forskare anser tvärtom att det är skadligt för kroppen.
    Ville bara informera TS om de rekommendationer som finns från livsmedelsverket och som baseras på den senaste forskningen, sen väljer hon självklart själv vad hon väljer att lita på.
  • lammet

man lägger ju oftast på sig en amningsreserv när man är gravid och dessa är det såklart ingen fara om man går ner under den tid man ammar! Det är ju så det är tänkt! 4-5 kilo som man tappar sakta under den tid man ammar! Det frigörs inte fettsyror i någon stor mängd som kan skada barnet när man tappar amningsreserven!

• droppen 1

ät det du känner för...skit i bantningshysterin o livsmedelsverket.
    det gör jag o jag är smal

• dogcatbird

Jag tittar på vågen, inte på trender. För första gången på 15 år går vikten neråt, inte uppåt. Och då bantade jag under alla de år jag var överviktig. Jag har börjat på viktväktarna säkert åtta ggr. Inte förrän någon förklarade att det var för att jag åt för lite och fel saker, att *allt jag åt bidrog till att jag lagrade fett, fast det var i princip fettfritt*. Jag har aldrig ätit chips och druckit läsk eller nåt med sötningsmedel. det är mjöl i "vanlig mat" som sänkt mig, samt lightprodukterna från mejerihyllan med sin gömda stärkelse.

Aptiten stegras ju också av snabba kolhydrater, ta en macka en kväll och känn hur hungrig du blir nästa dag. Ta ett ägg - och du är inte sugen nästa dag på en massa onyttigt.

Nej, man vet inte hur det påverkar kropen på lång sikt, men man vet hur övervikt påverkar, hur insulinresistens och fetma påverkar. Nog om detta.

• Pretty in scarlet

Att livsmedelsverket baserar sin data på "senaste forskningen" var årets skämt. De går efter ålderdomliga studier. Att äta mkt proteiner och fett är bara skadligt i kombination med en kolhydratrik kost. Utan kolhydrater är det stört omöjligt för kroppen att lagra fett. Så jag håller med "Dogcatbird" att det är kolhydrater som är boven. Drar TS ned på dessa men äter sig ordentligt mätt på protein och fett så bantar hon inte, men kommer att gå ned i vikt. Har testat så mkt genom livet och det enda som tog bort mina grav kilon efter förra barnet var denna metod.

• Sfinxen

Jag trodde det var visat att livsmedelsverkets kostråd vad gäller fett/protein/kolhydratbalans i princip saknar vetenskapligt underlag..?

• Knego

Ok tack för allr råd, jag får helt enkelt tänka på vikten efter jag har ammat fördigt min lille.
    Jag var redan överviktig innan jag blev gravid igen så jag är lite rädd för att jag skall gå upp i vikt igen så som jag gjorde när jag ammade min "mellan" pojk.

• Pralin M
    Sfinxen skrev 2009-08-18 15:27:20 följande:
    Jag trodde det var visat att livsmedelsverkets kostråd vad gäller fett/protein/kolhydratbalans i princip saknar vetenskapligt underlag..?
    Jag syftar endast till kostråden vad gäller ammande. Visst, livsmedelsverket är sena med uppdateringar, men jag följer hellre dem än trender och "kunniga" personer på FL. Vad gäller fett/protein/kolhydrat balansen och vad livsmedelsverket skriver om detta utöver för ammande så har jag ingen vidare koll faktiskt. Jag trodde tråden handlade om bantning och kost medan man ammar? Och när man ammar ska man inte medvetet banta, oavsett metod.
  • Sfinxen

Pralin, jag ville bara informera TS om frånvaron av det vetenskapliga underlaget till de rekommendationer som finns från livsmedelsverket som du upplyste om. Det fördes en diskussion i medicinsk media för ett par år sen där man helt plockade sönder SLV:s näringsrekommendationer, vilket är relativt enkelt att göra nu när källforskningen är så lättillgänglig.

Och precis som du gjorde jag en impromptu avstickare från ämnet när jag stötte på något jag uppfattade som helt fel ;)

Men TS ska absolut inte banta när hon ammar. Det är vi överens om.

• Pralin M

Ok, jag är inte lika insatt i ämnet som du. Har det nyligen debatterats som kostråden för ammande så har jag missat detta. Jag har bara hört att man ska äta mycket kolhydrater när man ammar. Och för egen del så har jag haft problem med mjölkproduktionen, och upplever att jag har mer mjölk när jag äter mkt kolhydrater, framför allt socker. Dessutom tror jag fortfarande på att följa livsmedelsverket om man inte kan eller vill läsa all forskning. Det finns så många trenddieter nu och alla är experter, så vem ska man lita på? Framför allt så tror jag att lagom är bäst, skulle aldrig våga mig på någon extrem diet som det inte finns tillräckligt forskat om. I alla fall inte när jag ammar, då vill jag inte riskera att skada mitt barn. Oavsett man kallar det att banta eller inte så frigörs gifter från fettvävnaden om man går ner för mycket.

• Pretty in scarlet

Nä man ska inte banta då man ammar men är all form av viktnedgång "bantning"? Bantning är väl mer att svälta sig själv eller inte ge kroppen det den behöver. En långsam viktnedgång med tex GI-metoden innebär ju att man fortsätter att äta sig mätt och ge kroppen vad den behöver fast förbränningen tar fart så att man går ned i vikt... Bara en tanke.

Svar på tråden "Banta" under amningen??