dogcatbird skrev 2009-08-18 12:09:34 följande:
Suck, jag blir lite trött. Livsmedelsverket är väl just precis de som tycker att man ska vräka i sig mjöl, gryn osv och lightgrädde gjort på stärkelse och som inte tänker ett dugg på hur det påverkar insulinet och fettlagrandet. De har haft "råd" till diabetiker och hjärtsjuka i årtionden som inte botat en enda diabetiker. Kost med få kolhydrater kan däremot hjälpa dem att hålla sin sjukdom i schack.-Visst, ni som tror på dem som ursprungligen kom med "6-8 brödskivor om dagen" och som inte ser sambandet mellan hur feta folk blivit de sista 30 åren då man predikat "fettsnålt och fiberrikt - fullt med extra energi" ni får väl tro på det då. Allt passar kanske inte alla, men man kan ju TESTA om man har problem med vikten att dra ner på det som höjer blodsockret eller hur? Förrsten skriver jag att jag äter fyra grova mackor om dagen och rekommenderar TS det.Jag har inte skrivit att TS ska banta. jag skriver Att om hon äter sig mätt (på sånt som inte höjer blodsockret) så kommer hon att få bort sitt viktproblem. Men jag glömde tipsa TS om bra fetter, dvs omega 3, 6 osv som behövs bl a för cellerna och deras funktion.Och jag tror inte på att kolhydrater ger mer mjölk. Ta en tik och ge henne en macka så ska du se att det inte kommer mjölk. Ge henne köttfärs däremot och det kommer direkt.Pralin M skrev 2009-08-18 11:25:50 följande:
Visst, kör du din egen metod. Det är ju väldigt trendigt nu med low carb, high fat. Men man vet heller inte hur det påverkar kroppen på sikt, de flesta forskare anser tvärtom att det är skadligt för kroppen.
Ville bara informera TS om de rekommendationer som finns från livsmedelsverket och som baseras på den senaste forskningen, sen väljer hon självklart själv vad hon väljer att lita på.