• mandelblomma

få livskarusellen att snurra men inte för fort!

jobbet...heltid och lite till...mannen är pappaledig till 1;a november.

Vi har tre tonåringar på två olika skolor och två bebisar som kommer ha barnflicka ca 30 h per månad när vi båda jobbar heltid...

Fotboll, ridning ( dottern har egen häst), vi har hus med stor trädgård och bor en bit utanför staden men i ett samhälle.

Så det ska ju bli spännande att e hur vi styr upp det här då...ingen städhjälp från och med nu, men det beslutet kan omprövas om vi käner när mannen börjar jobba att vi inte mäktar med.

Annars är det matlistor och stor whiteboard i tvättstugan, barnflicka och sänkta krav på alla måste som får oss att fixa det här, tror jag!

Har också själv lagt någon personlig hobbey åt sidan nu ett tag och ängnar mig åt familj, jobb och den tid som blir över en bok och sköna skumbad hemma...matlagning gillar jag och det finns det ju ett behov av här hemma kan man ju säga ;)

Hur får ni eran vardag att snurra på friktionsfritt?

• Svar på tråden få livskarusellen att snurra men inte för fort!
  • Catti41

Vi är ju inte så många, bara två vuxna och en skruttunge, men när grabben börjar dagis kommer vi båda arbeta heltid (tack vare bra jobb och flextid). Vi köper så mycket tjänster som vi kan: städ, middagsfrid.se, (då slipper man handla och skriva matlistor) och ska se om vi kan hitta nån som kan grejja i trädgården. Kunde jag hitta nåt ställe där man kan lämna in tvätten och få den tillbaka vikt och fixad, som ligger på ett bra avstånd från hem eller arbete så skulle jag bli lycklig. Tiden när lillakillen sover vill jag ägna åt mig själv och inte åt en massa måsten.

I ert fall tänker jag att ni har tonåringar som ju bör kunna göra en hel del för sig själva. Alltså de kan ju laga mat eller ansvara för något område i hemmet, de kan ju ta sig själva till skola och fritidsaktiviteter. (eller samåka med andra)

I övrigt är det planering och struktur som gäller.

• mandelblomma
    Catti41 skrev 2009-08-18 10:48:46 följande:
    Vi är ju inte så många, bara två vuxna och en skruttunge, men när grabben börjar dagis kommer vi båda arbeta heltid (tack vare bra jobb och flextid). Vi köper så mycket tjänster som vi kan: städ, middagsfrid.se, (då slipper man handla och skriva matlistor) och ska se om vi kan hitta nån som kan grejja i trädgården. Kunde jag hitta nåt ställe där man kan lämna in tvätten och få den tillbaka vikt och fixad, som ligger på ett bra avstånd från hem eller arbete så skulle jag bli lycklig. Tiden när lillakillen sover vill jag ägna åt mig själv och inte åt en massa måsten.I ert fall tänker jag att ni har tonåringar som ju bör kunna göra en hel del för sig själva. Alltså de kan ju laga mat eller ansvara för något område i hemmet, de kan ju ta sig själva till skola och fritidsaktiviteter. (eller samåka med andra)I övrigt är det planering och struktur som gäller.
    lite samma som hos er, vi klarar heltidsjobb bra pga bra tider och vissa möjligheter att i bland jobba hemma och flex.
    Tonåringarna kan göra en del hemma, storebror 13 år är ex banvakt åt sina tvillinbröder om jag behöver laga mat eller göra något "ostört" efter jobbet ( om han är hemma).
    16 åringen tar sig till stallet själv och städar huset en gång per månad...
    Ett barn har inte flyttat hit helt ännu, så vi får se hur det blir där.
    Men de tar sig till skolan själva eller om jag börjar samtidigt och ändå åker den vägen..
    Mat tycker jag om att lga, lite min avkoppling :)
    Tvätten går förvånadsvärt bra, tvättar ca 2-3 maskiner om dagen( ! ) och viker in direkt i tvättstugan, så hämtar alla sin hög och lägger in själva.
    Skulle bli mer oekonomiskt om tonåringarna ex tvättade själva...
    Städ funderar jag ändå på att leja ut kanske två ggr per månad...vill inte heller ha det över mig efter jobbet, då jag vill vara med barnen.
  • SanTan

Cat36:
    Jag tänkte på det här med tvätten. Det ingår som hushållsnära tjänster. Så om ni har städerska, utöka hennes/hans tid hemma hos er och låt denne sköta tvätten också!!!

• Catti41
    SanTan skrev 2009-08-18 11:03:36 följande:
    Cat36:Jag tänkte på det här med tvätten. Det ingår som hushållsnära tjänster. Så om ni har städerska, utöka hennes/hans tid hemma hos er och låt denne sköta tvätten också!!!
    Jo jag vet, men jag vill helst ha bort tvätten ur huset!! Dvs att man lämnar in tvätten på måndagen och sen kommer den tillbaka på fredagen typ. Så slipper man se det och det slipper hänga på tork och vara ivägen. Sån service finns, men bara i city, och det känns ju lite onödigt för mig som bor i förort och jobbar i en annan förort...

Dagens i-landsproblem.
  • mandelblomma
    Catti41 skrev 2009-08-18 11:15:05 följande:
    Jo jag vet, men jag vill helst ha bort tvätten ur huset!! Dvs att man lämnar in tvätten på måndagen och sen kommer den tillbaka på fredagen typ. Så slipper man se det och det slipper hänga på tork och vara ivägen. Sån service finns, men bara i city, och det känns ju lite onödigt för mig som bor i förort och jobbar i en annan förort...Dagens i-landsproblem.
    jag förstår dig :)
    Skulle det finnas en sån tjänst som inte var svindyr skulle jag överväga det jag med...i alla fall delar av tvätten!
    Kom de och hämtade tvätten hemma o lämnade den, köpte jag direkt :)
  • mandelblomma

puff, nga mer råd o tips!

Svar på tråden få livskarusellen att snurra men inte för fort!