• LillaMandarin

vart växer kantareller?

Vart skall jag gå för att hitta kantareller? Skogen förstår jag ju men är det något mer man bör tänka på. De kanske växer bättre på vissa ställen?
    Vi har en skog i närheten skall besöka det i em.

• Svar på tråden vart växer kantareller?
  • korven72

I blandskog, granskog med mossa på marken, ibland gömda i högt gräs vid vägkanten =)

Dom är luriga dom där små kantarellerna. Man får ta på sig kantarellögonen och undvika alla gula löv som lurar en =)

• LJ2

nu e det inte mycket gula ute tycker jag.. däremot massor med trattkantareller..!! =)
    jag har hittat i lite mossiga, med lite blåbärs-lingonris i närheten, tom mitt i riset.. o i tall o gran mark.. =))
    typ där man inte alls tror har jag hittat.. =)) o inte så speciellt svårt o komma åt dom heller.. =)) växer inte så långt in o skogen så man måste tälta typ bara några meter in har jag hittat mina.. =)

* 3 underbara busfrön *
  • TrumPappa0406

Av någon anledning verkar dom ibland dras till vägkanter eller övergivna skogsvägar. Dock inte för sanka.

• Gelis

Anledningen till att de dras till vägkanter och övergivna skogsstigar är att jorden måste ha varit utsatt för ett tryck under en längre tid... sen så lever kantarellerna i symbios med ett träd oftast eller annan växt annars kan de inte utveckla sina hyfer och bilda mycel!

• minängel

Jag hittar mina bland fjällbjörkar, lite backigt, gärna lite enris och någon enstaka gran. Inte för mycket gräs, ris eller mossa.

Svar på tråden vart växer kantareller?