• Signatur

Varför köper man ett hus om man inte vill ta hand om det?

Det här inlägget borde kanske egentligen ligga under "irriterande".

Vi vill köpa ett större hus och har kollat marknaden ett tag. Det är slående hur många hus som är oerhört misskötta. De har rötskador, de har inte målats om, man har borrat sönder tegelfasader, fönstren är oåtgärdade sedan 1969, isoleringen har möglat, taken är inte omlagda etc etc Man hissnar när man läser vissa besiktningsprotokoll.

Då undrar jag varför *varför* man köper ett hus om man inte orkar/vill/kan ta hand om det. Tror folk att det bara är att flytta in och leva lycklig i alla sina dagar? Ett hus kräver en hel del pyssel. Det finns lägenhet för dem som inte fixar att ha ett hus.

Ofta är husen renoverade invändigt, men bara ytskikten, sällan det som verkligen behövs som t ex badrum och andra våtutrymmen.
    Varför lägger man ut massor med pengar på flådiga tapeter och parkettgolv när väggarna bakom är fulla av hussvamp och golvet sviktar av vattenskador?

Är det för att folk är okunniga helt enkelt? Ibland undrar man när man är på visning och hör hur folk resonerar -" ååå, utbyggnaden består bara av masonit. Men ungarna kan flytta in här, det är ett femårsprojekt och det är inte dyrt om man fixar lite själv. Vadå mögel, det lukar bara lite blöt hund"

Dessutom undrar jag varför man hemmafixar trots att man inte kan. Det blir dyrare om hantverkarna först måste städa upp efter alla misstag och därefter göra jobbet ordentligt. Hemmafixa gärna om du vet vad du sysslar med. Tapetsering är väl en sak, men snälla, lämna ombyggnationer, el- och rördragning och badrumsrenoveringar åt proffsen!

Blir folk lurade av drömmen om att alla ska ha ett eget hus? Oavsett om man har råd och kunnande?

• Svar på tråden Varför köper man ett hus om man inte vill ta hand om det?
  • Mrs Winter
    Signatur skrev 2009-08-18 10:54:47 följande:
    Det här inlägget borde kanske egentligen ligga under "irriterande".Vi vill köpa ett större hus och har kollat marknaden ett tag. Det är slående hur många hus som är oerhört misskötta. De har rötskador, de har inte målats om, man har borrat sönder tegelfasader, fönstren är oåtgärdade sedan 1969, isoleringen har möglat, taken är inte omlagda etc etc Man hissnar när man läser vissa besiktningsprotokoll.Då undrar jag varför *varför* man köper ett hus om man inte orkar/vill/kan ta hand om det. Tror folk att det bara är att flytta in och leva lycklig i alla sina dagar? Ett hus kräver en hel del pyssel. Det finns lägenhet för dem som inte fixar att ha ett hus.Ofta är husen renoverade invändigt, men bara ytskikten, sällan det som verkligen behövs som t ex badrum och andra våtutrymmen. Varför lägger man ut massor med pengar på flådiga tapeter och parkettgolv när väggarna bakom är fulla av hussvamp och golvet sviktar av vattenskador?Är det för att folk är okunniga helt enkelt? Ibland undrar man när man är på visning och hör hur folk resonerar -" ååå, utbyggnaden består bara av masonit. Men ungarna kan flytta in här, det är ett femårsprojekt och det är inte dyrt om man fixar lite själv. Vadå mögel, det lukar bara lite blöt hund"Dessutom undrar jag varför man hemmafixar trots att man inte kan. Det blir dyrare om hantverkarna först måste städa upp efter alla misstag och därefter göra jobbet ordentligt. Hemmafixa gärna om du vet vad du sysslar med. Tapetsering är väl en sak, men snälla, lämna ombyggnationer, el- och rördragning och badrumsrenoveringar åt proffsen!Blir folk lurade av drömmen om att alla ska ha ett eget hus? Oavsett om man har råd och kunnande?
    Har det fallit dig in att en del kanske tvingas överge sina hus för de blivit drabbade av någon personlig tragedi? Sjukdom ex?
  • Signatur

Visst kan det vara så. Men husen förfaller liksom inte så gruvligt på ett par år. Och det kan vara äldre som prompt vill bo kvar trots att de inte längre orkar också och andra tragiska livsöden.

MEN jag tror inte att det ligger en personlig tragedi bakom 80% av alla försäljningar.

• Houston Dogg

På sätt o vis håller jag med dig. Vi bor själva i ett äldre hus och vi har renoverat en del, men gjort mycket själv pga att det blir för dyrt att anlita hantverkare till allt. El gör vi såklart inte själva det hade ju varit livsfarligt!

Sen har man väl olika krav också, själv bor jag hellre i ett hus med omodernt (men fullt fungerande såklart) kök och badrum, än i en toppmodern lägenhet. Sen måste jag säg att visst vårt hus kanske är omodernt, men det är bra mycket snyggare och mysigare än många lägenheter, särskilt lägenhetsfasader kan ju se skrämmande ut, även om de är fina invändigt.

Du kanske får vända lite på frågeställningen - varför vill man köpa hus i toppskick när man bara vill betala för ett som är i renoveringsbehov?

• Ejin

se de såhär... det är perfekt att alla hus inte är så välskötta.. då kan vi andra fynda billigt och renovera upp de som vi vill ha de.. så gjorde vi...

• Liljekonvaljer

Några kanske inte bryr sig för att de inte vill bry sig?

Mögel är ett måste tycker jag, men när jag köpte hus så är det ju i mångt och mycket i befintligt skick, hade det inte dugt hade vi inte köpt det.

• Houston Dogg

Vi tittar också på hus eftersom vårt är lite litet för oss, och vi förväntar oss inget som är i tipp- topp, utan räknar med att få göra en hel del själv. Man har ju olika smak med när det gäller design och inredning, man kanske vill ta bort någon vägg och öppna upp, lägga nytt golv mm fast det gamla funkar helt ok.

Fast samtidigt så vill vi ju inte köpa något fallfärdigt såklart, vissa grejer måste ju bara vara i bra skick, exempelvis tak och fasad, och ingen mögel någonstans!

• Jossebell

Jag tror att man inte kan lägga några generella anledningar till ovan mämnda. Vi flyttade till vårat hus för 5 år sedan. Vi har sedan dess gjort en massa dyra tråkiga projekt. Jordvärme, nya fönster, omdränering, nytt tak. Inomhus hänger tapeterna från 70 o 80talet kvar och bedrövliga golv har vi. Men det är varmt och billig uppvärmning
    Nästa projekt är en toa modell tidigt 70tal som ska fixas och någon gång i framtiden kanske äntligen drömköket och fina tapeter och golv i övriga rum kan fixas.
    Jag har dock blivit hemmablind. Mina vänner kan säga "men för sjutton, ser du inte hur gräsliga de här blommiga tapeterna är?" nä säger jag, det har jag slutat se för länge sedan.

• BlommyNess12

För att man inte får plats i en lägenhet?

Näe, men jag vet inte..

• Susanne905

I många fall tror jag att det handlar om ekonomi, det är dyrt att renovera och göra tunga poster såsom tak, dränering och totalrenovering av kök/badrum. Det är billigare och enklare att måla om och tapetsera, en liten förändring som kan göra huset beboeligt tills man har råd att göra de dyrare sakerna. Man prioriterar olika helt enkelt... Händer det sedan någonting övrigt i livet som medför minskade inkomster eller totalt ändrade levnadsförhållanden så kan det nog vara så att man tvingas sälja/lämna sitt hus innan man lyckats renovera klart och då är det upp till de nya ägarna att ta tag i den biten vilket inte är något konstigt i sig. Sedan handlar det alltid om vad man vill lägga för pengar när man köper hus, vill man ha ett hus i toppskick så kostar det mer och då finns det ofta inte så mycket att anmärka på, lägger man lite mindre får man mer att göra och då är man oftast medveten om detta vid husköpet.

• Signatur

Houston Dogg skrev 2009-08-18 11:03:18 följande:

Du kanske får vända lite på frågeställningen - varför vill man köpa hus i toppskick när man bara vill betala för ett som är i renoveringsbehov?
    Nej, det håller jag inte med om. Frågan är varför man inte tar hand om sitt hus.

(Om du syftar på oss så funderar vi på ett nybygge för att få ett hus vi vet är i bra skick. Vi har råd att köpa ett hus i bra skick och har inte tittat på hus bara för att de är billiga) Tyvärr så går det inte att få nybyggen i hyfsade lägen här. Så de hus vi har tittat på har inte varit särskilt billiga, de har bara legat i områden vi kan tänka oss flytta till.)
  • Mrs Winter
    Signatur skrev 2009-08-18 11:59:20 följande:
    Houston Dogg skrev 2009-08-18 11:03:18 följande: Nej, det håller jag inte med om. Frågan är varför man inte tar hand om sitt hus.(Om du syftar på oss så funderar vi på ett nybygge för att få ett hus vi vet är i bra skick. Vi har råd att köpa ett hus i bra skick och har inte tittat på hus bara för att de är billiga) Tyvärr så går det inte att få nybyggen i hyfsade lägen här. Så de hus vi har tittat på har inte varit särskilt billiga, de har bara legat i områden vi kan tänka oss flytta till.)
    Ja men vad är då problemet? Du behöver ju inte köpa tet fallfärdigt hus?
  • Bodi

Signatur:
    Man kanske inte har råd att renovera huset, köpa fönster eller anlita hantverkare.
    Man kanske lever på en sjukpension och knappt har så det går runt men vill inte lämna sitt hem för det.

Tycker din TS var lite okänslig faktiskt.

• hopp

Tror det mesta handlar om att många hus är inte riktigt byggda från början. Det finns gamla timmer hus från 1700-1800 talet med kärnfriskt virke i, och med gamla tegeltak som inte är bytta ofta men det är friskt under .. material, färg och platsvalet valdes med omsorg. Mordernare hus ( inte alla) byggs upp så snabbt som möjligt och kanske inte med det bästa materialen och konstruktion för att bibehålla ett friskt hus länge.

Det handlar om tur, otur, ekonomi och energi. Att bo i lägenhet är kanske inget val för en del. Och var och en bestämmer kanske vad man tycker är viktigt här i livet. Även sjukdom, tragedier mm kan ligga bakom, det är mycket man inte vet.

• Signatur

Mrs Winter skrev 2009-08-18 12:03:57 följande:

Ja men vad är då problemet? Du behöver ju inte köpa tet fallfärdigt hus?
    Problemet är att det är så många hus som är i så dåligt skick. Det är svårt att hitta ett som inte är skadat. Och jag tycker att det är tragiskt och ledsamt att man låter saker förfalla.
  • Signatur
    Bodi skrev 2009-08-18 12:05:43 följande:
    Signatur: Man kanske inte har råd att renovera huset, köpa fönster eller anlita hantverkare. Man kanske lever på en sjukpension och knappt har så det går runt men vill inte lämna sitt hem för det. Tycker din TS var lite okänslig faktiskt.
    Då tycker jag att du överreagerar, men det är upp till dig.

Det är potentiellt farligt att leva i ett mögelskadat hus eller ett hus med hussvamp eller andra otäcktheter. Så man gör inte sig själv någon tjänst om man bor kvar fastän man inte har råd med tanke på hälsan. Sedan kan jag naturligtvis förstå att folk vill bo kvar i sitt hem. Men personligen skulle jag inte hänga mig kvar i ett hus som är farligt och som ajg inte har råd med av sentimentala skäl.
  • Bodi
    Signatur skrev 2009-08-18 18:42:21 följande:
    Då tycker jag att du överreagerar, men det är upp till dig. Det är potentiellt farligt att leva i ett mögelskadat hus eller ett hus med hussvamp eller andra otäcktheter. Så man gör inte sig själv någon tjänst om man bor kvar fastän man inte har råd med tanke på hälsan. Sedan kan jag naturligtvis förstå att folk vill bo kvar i sitt hem. Men personligen skulle jag inte hänga mig kvar i ett hus som är farligt och som ajg inte har råd med av sentimentala skäl.
    Nej men äldre människor kanske inte förstår vidden av problemet.
    Om man bor i ett mögelskadat hem kanske man inte känner lukten som andra utifrån gör.
Svar på tråden Varför köper man ett hus om man inte vill ta hand om det?