• Bjornis

    Blev du gravid trots kort lutealfas?

    Blev du gravid trots kort lutealfas? Jag har 9-10 dagars lutealfas och har även spottings en eller två dagar innan mens. Alltså börjar jag spotta redan dag 8. Jag börjar få lite panik nu. Är rädd att jag är infertil och googlar mig fram till alla möjliga diagnoser. Vi har försökt bli gravida sedan i maj. Jag skulle vilja få upp lite hopp och vill veta om det finns någon/några som blivit gravida trots kort lutealfas (och kanske spottings)? Eller är det progesteron som hjälper? Hjälpte det dig? Tacksam för alla svar jag kan få!

    Ps. hade råkat fråga samma sak på helt fel ställe. därför finns det två likadana trådar...

  • Svar på tråden Blev du gravid trots kort lutealfas?
  • Smilla75

    Jag har en fas på 9-10 dagar, utan spottings. Jag har blivit gravid fyra gånger på första eller andra försöket. Ägget fäster på dag 6-10. En liten risk finns därför men du är ju absolut inte infertil!

  • hönamor

    spotting vet jag inte vad det är men jag hade extremt kort fas. 5-6 dar men lyckades efter ca ett år. Sen efter första barnet har dagarna i fasen ökat lite

  • YlvaK

    Hej,

    Jag hade en lutealfas på 8-9 dagar. Vid andra försöket (tog inte första så seriöst) testade jag med ägglossningstest från dag 10 tror jag och var lite nervös att jag inte hade ägglossning överhuvudtaget eftersom jag inte fick utslag. Så dag 19 hade jag utslag, så troligtvis ÄL på dag 20 (av 28 dagar). Som vanligt fick jag spottings 5 dagar innan mens dessutom och läste då om kort lutealfas och fick en ny noja, köpte några tabletter på hälsokost som skulle hjälpa till all förlänga lutealfasen och som jag skulle börja med nästa gång. På dag 27/28 hade jag rätt röda spottings men annars inga typiska besvär som huvudvärk, spända bröst och dylikt som jag brukat ha innan mens. Så dagen efter beräknad mens testade jag positivt! Men jag hade fortfarande spottings. Barnmorskan sa att det nog var missfall, men det kom ingen riklig blödning och jag hade spottings i 10 dagar sammanlagt och var fortfarande gravid och mådde illa. Jag hade sedan flera episoder med spottings, vid nästa mensens första dag i vecka 8, sedan i vecka 9 riktigt rejält, men UL visade att allt var bra. Hade spottings igen i vecka 18. Vet inte om det hade att göra med den korta lutealfasen och att mensen liksom startade men aldrig kom igång. I vilket fall är jag nu i vecka 29 och har haft en normal graviditet i övrigt.
    Men jag vet hur orolig man blir, jag kände mig sjuk av oro...först tro att 8-9 dagar aldrig skulle räcka, sedan att spottings skulle vara problemet, sedan att jag skulle få missfall flera gånger...men det gick ändå. 8-9 dagar räcker nog! Lycka till!

  • Minxy

    Har en lutealfas på 10-11 dagar med spottings från 2 dagar innan BIM.
    Har blivit gravid 3 ggr och har ett barn på 1,5 år och en till i magen i v.26

    Visst går det, men det kan vara krångligare

    När jag fick mitt MF så fick jag nåt hormonmedel av min BM nästa gång jag plussade som skulle hjälpa upp progesteronet (tror jag det var) i kroppen så inte kroppen får för sig att stöta ut fostret.

    Funkade bra för mig - det är den bönan som växer i magen nu


    ***S+M=L***
Svar på tråden Blev du gravid trots kort lutealfas?