• MammaMikaela

4åring använder grova ord - HJÄLP

Min yngsta dotter på 4 år använder hemska ord, könsord som hon lärt sig ifrån andra barn, eftersom att här hemma använder vi inte sådana ord när vi pratar och speciellt inte framför henne.
    När man frågar vart hon hört det ordet ifrån säger hon bara "andra barn" eller "stora barn" så jag vet inte riktigt om man ska ge något "straff" eftersom att det låter så oskyldigt när hon säger orden, för hon vet ju inte vad det betyder och känns bara jätte jobbigt att ge något straff till en på 4 år.
    Hon har börjat använda orden mycket när det är bråk, hon har lärt sig att man ska använda dem då, men då säger vi till henne, men då skrattar hon bara.
    Vad ska man göra för att få sin 4åring slut använda grova ord? Det är väldigt pinsamt och jobbigt.

• Svar på tråden 4åring använder grova ord - HJÄLP
  • Sesamfrö

Min dotter är 3 ½ och hon använder ibland ord som "jävlar", "Skit" och "fan". Såklart kan hon ha hört dem från vem som helst då det används i rätt många meningar. Eftersom vi sagt åt henne att det är fult att säga så, så VET hon att det är fel så när hon använder dessa ord iaf så blir jag arg på henne. Inte förbannad utan arg. Slutar hon inte iaf så straffar jag henne.. Säg åt henne att de andra barnen använder mycket stygga ord som man inte får säga för då kan de vuxna bli arga..
    Jag brukar säga att dagisfröken blir arg om hon skulle höra henne säga så.. Så tack och lov säger hon inte orden på dagis iaf..

• 071001

Vår 2,5-åring har snappat upp "asså fuck" och det är också pinsamt. Vi har provat att säga nej och förklara att så säger man inte, men hon bara skrattar och fortsätter. Nu försöker vi att ignorera det. Vet inte om det var nyhetens behag eller om det har hjälpt, men det kommer mer sällan ur munnen på henne nu.

Svar på tråden 4åring använder grova ord - HJÄLP