• Flowerfairy

Bröd utan knådning?

Jag skulle vilja ha ett recept på bröd som man inte behöver knåda, där det endast är att röra ihop ingredienserna och hälla i dem i en avlång sockerkaksform eller liknande.
    Jag har för mig att jag läste om något sådant bröd i senaste "Vi föräldrar", men nu kan jag inte hitta tidningen. Är det någon som har kvar den? Eller har något annat recept (gärna lite grovt, ev. med nötter eller frön i)?

• Svar på tråden Bröd utan knådning?
  • Nina77

Oh, jag vill oxå ha

Gillar inte att baka matbröd för det slutar oftast med stenklumpar som inte går att äta*S*

• Jennie Brunflo

Detta blir 1 långpanna. Ta en stooor bunke!

Långpannelimpa

1.2kg rågsikt
    3 dl ljus sirap
    2 tsk bakpulver
    3 tsk bikarbonat
    1 liter fet filmjölk

Häll allt det torra i en bunke, häll på sirapen och sist filen. Rör allt till en jämn smet. Lägg bakplåtspapper i långpannan och häll ut smeten. Grädda i 30min i 100grader, hör till 150grader och grädda ytterligare 30min.

Mommabröd

1 liter filmjölk
    1 kg rågsikt
    1½ dl vetemjöl
    3 dl sirap
    4 tsk bikarbonat
    2 tsk bakpulver

Blanda allt väl. Lägg bakplåtspapper i en långpanna och häll i smeten. Grädda i 45 min i 100grader, höj sedan till 175grader och grädda i ytterligare 30 min.

• Flowerfairy

Jag hittade ett recept själv som jag provbakat. Det blev riktigt gott!

Här är det:
    Sockerfri snabblimpa

1l lättfil
    1l rågsikt
    6dl vetemjöl
    2dl vetekli
    2dl vetekross
    1msk brödkrydda (kummin, anis eller fänkål)
    1msk bikarbonat
    1tsk salt
    Blanda alla ingredienser väl. Häll i 2 smorda brödformar (rymd ca 1,5l). Degen blir ganska lös i konsistensen. Grädda i 175 grader ca 1,25h. Den som vill ha sötat bröd kan tilsätta 1dl ljus sirap (jag tillsatte nån msk honung istället).

Nästa gång ska jag definitivt provbaka något av era recept! Det är ju mycket godare (och billigare) med hembakat. Fast bökigt att gå ifrån knådningen med degiga händer snabbt till en gråtande bebis...

• Lamia

Det här brödet står i "Annas kokbok" och är jättelätt och jättegott!
    Det kallas Det fantastiska brödet

Ett fantastiskt bröd
    5 dl fingervarmt vatten
    1 dl mjölk
    25 g jäst
    2 tsk salt + 1 msk honung
    12 1/2 dl vetemjöl (eller 1 1/2 dl grahamsmjöl och 11 dl vetemjöl)
    + mjöl till utbakning

Mät upp vatten och mjölk. Smula ner jästen i en bunke, lägg i salt och honung. Häll över lite "mjölkvatten". Rör och häll sedan i resten. Rör ner mjöl. Arbeta snabbt ihop till en lös deg. Strö ca 2 msk mjöl över, täck bunken och jäs 1-1 1/2 h.

värm ugnen till 240-250 grader. Strö 1/2-1 dl mjöl på bakbordet. Tippa ut degen försiktigt. Knåda INTE. Strö ytterligare mjöl äver degen, platta ut hela degsjoket försiktigt med handen. Skär snabbt (enklast med en degskrapa) degen i 6-7 cm smala remsor. Dela sedan varje remsa i 2-3 delar "på snedden". Flytta över till bakplåtar. Grädda bröden (de behöver inte jäsa) direkt i mitten av ugnen, ca 17-20 min. Låt bröden svalna utan duk så blir de knapriga och frasiga.

Lycka till!

• Nina77

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m4648429.html?www.arla.se/templates/Recipe.aspx&RecipeID=1663&FromImageList=1

det receptet tipsade "Marie med två barn" längre upp, testa det om ni vill ha gott bröd som dessutom inte kräver spec. mkt förarb. det är tiden i ugnen som tar längst tid

• Mossberg

Hej,
    "Annas" det fantasktiska brödet, är ju att rekomendera. Använd det som för stunden är gott att slänga i t.e.x. solrosfrö, linfrö, nötter, oliver ... ja vad som passar. Ett gott snabbt, men dock onödigt onyttigt i förhållande till att baka på t.e.x. surdeg och mer råg eller kross och kli.
    Det är väldigt kul att få ett ordentligt fint bröd i handen, som dessutom smakar gott och är nyttigt....men det hör nog till en annan tråd...

Svar på tråden Bröd utan knådning?