• AnnaU

Godaste Västerbottenostpajen?

Hej!
    Skulle behöva tips på vilken västerbottenostpaj som är godast, jag hittar så många olika recept. Jag skulle vilja att den bestod av mestadels ost och purjulök.
    Någon som smakat någon som är värd att testa? Jag ska göra många till en buffé.

• Svar på tråden Godaste Västerbottenostpajen?
  • luzorsus

jag tycker den godaste är den med bara ägg, grädde ost och salt och peppar

• AnnaU
    luzorsus skrev 2009-08-18 13:25:30 följande:
    jag tycker den godaste är den med bara ägg, grädde ost och salt och peppar
    Har du något recept att rekomendera?
  • luzorsus

pajedeg: 3 dl mjöl,125gr smör/el 150, 1-2 msk vatten /eller 3 msk...

fyllning 300 gr riven ost( jag brukar ta liiite mer
    3 ägg
    3 dl grädde
    salt och peppar
    rör ihop degen, förgrädda i 10 min på 200 grader. Låt svalna lite...
    Lägg i riven ost, vispa ihop grädde och ägg och peppar och salt, häll över osten. In i ugnen i 200 g, ca 20 min eller tills den fått fin färg..

• Mumin80

Detta recept fick väldigt mycket beröm på midsommar...

Västerbottenpaj med kantareller, 8-10 portioner (som tillbehör)

Pajdeg

75g smör

½ dl grahamjöl

2 dl vetemjöl eller 1 dl vetemjöl och 1 dl jästbrödsmjöl

3/4 dl kesella

Blanda mjölet och smöret till en smulig massa och rör sedan i kesellan. Jag använde också jästmjölsbröd, ett mjöl som säljs i Finland och mals på de yttre delarna av vetekärnan. Det är alltså lite grovare än vanligt vetemjöl.

Låt degen vila i kylen ca. 30 minuter, kläm ut den i pajformen (ca. 24 dm i diameter) och förgrädda 10-12 minuter i 200 grader.

Fyllning

2 burkar kantareller (ca. 200g)

2-3 msk madeiravin

1 nypa timjan

6-8 dl riven västerbottenost

ca. 1-2 dl hackad gräslök (15-20g, 1 paket)

svartpeppar

1,5 dl creme fraische

4 ägg

Jag fräste kantarellerna för att bli av med vätskan, och hade sedan i en lagom skvätt madeira som jag också kokade bort, samt även en generös nypa timjan. Jag malde också i lite svartpeppar. Efter att kantarellerna svalnat lite så rörde jag ihop dem med den hackade gräslöken och ca. 4 dl ost. Blandningen spred jag ut i pajskalet. Sedan vispade jag äggen med creme fraischen och kryddade med lite svartpeppar. Jag rörde även i ca. 2-4 dl ost i äggstanningen (en lagom generös mängd?). Sedan hällde jag äggstanningen över fyllningen öch gräddade i ugnen i 200 grader i ca. 20-30 minuter (tills den fick fin färg och verkade klar).

• mosterYster
    luzorsus skrev 2009-08-18 13:32:10 följande:
    pajedeg: 3 dl mjöl,125gr smör/el 150, 1-2 msk vatten /eller 3 msk... fyllning 300 gr riven ost( jag brukar ta liiite mer 3 ägg 3 dl grädde salt och peppar rör ihop degen, förgrädda i 10 min på 200 grader. Låt svalna lite... Lägg i riven ost, vispa ihop grädde och ägg och peppar och salt, häll över osten. In i ugnen i 200 g, ca 20 min eller tills den fått fin färg..
    Detta kör jag med. Varför krångla till västerbottenost? Och då är jag ändå en anhängare av det franska köket, med ingredienslistor lika långa som krångliga...
  • luzorsus

ja västerbottensosten står bra som smaksättare själv, man kan ju ha tillbehör till om så önskas :-

• mosterYster
    luzorsus skrev 2009-08-18 14:04:36 följande:
    ja västerbottensosten står bra som smaksättare själv, man kan ju ha tillbehör till om så önskas :-
    Precis. En skål med kräftstjärtar/räkor, caviar, smörstekta kantareller... så får alla sin perfekta pajbit!
  • AnnaU
    AurixSvensson skrev 2009-08-18 13:49:40 följande:
    Här är ett recept jag brukar köra. Otroligt bra..tar cirka 1h 30 minuter att laga tillbakrecepten.se/vasterbottenpaj/
    Tackar alla!
    Jag tror att jag testar denna...
    Varför har man ättika i vissa degar?
  • Mumin80
    AnnaU skrev 2009-08-20 14:25:07 följande:
    Tackar alla!Jag tror att jag testar denna...Varför har man ättika i vissa degar?
    Jag har för mig att det är någon trevlig kemisk reaktion som uppstår, kan vara så att pajen blir sprödare t.ex. Men jag är inte helt säker.
Svar på tråden Godaste Västerbottenostpajen?