• Emilia83

Sjuksriven som student?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 13:49
    Min läkare ville idag sjukriva mig för att mitt hb är så lågt. Men vad gäller när man är studerande med studielån? Hur räknar dom ut vad jag får för pengar? Jag vet att mitt SGI är vilande så länge jag studerar men vad händer om jag blir sjukriven? Någon som vet ????

• Svar på tråden Sjuksriven som student?
  • ebben

nä,kan man bli sjukskriven som student? det blir man väl om man har jobb man inte kan klara av........ men jag kanske har fel??

• Emilia83

Hur vet du det? MIn läakre sa nämligen att jag kan bli det eftersom jag inte an göra min praktik då jag knappt kan stå...

• rotis

jo det kan man. jag var sjukskriven som student (inte gravid dock). Detta var när jag hade panikångest för x antal år sen. Blev sjukskriven med läkarintyg som skickades till fk och csn. En del av mitt csn lån blev då avskrivet och jag fick dessutom ersättning från fk istället. Borde ju gälla samma sak som gravid!?! Kolla med fk och läkare tycker jag.

• ebben

blir det inte bara så att du måste avsluta studierna då? så trodde jag .men som jag sa-jag kan ha fel.

• Emilia83

Men har man ett lågt hb kan man inte klara av sina studier heller, jag vet at man kan bli skukriven frågan är mer hur dom räknar ut vad jag får för pengar?

• Kanejl
    rotis skrev 2009-08-18 13:51:10 följande:
    jo det kan man. jag var sjukskriven som student (inte gravid dock). Detta var när jag hade panikångest för x antal år sen. Blev sjukskriven med läkarintyg som skickades till fk och csn. En del av mitt csn lån blev då avskrivet och jag fick dessutom ersättning från fk istället. Borde ju gälla samma sak som gravid!?! Kolla med fk och läkare tycker jag.
    Exakt samma för mig...
  • Emilia83

Okej tack för svaren...ska ringa F.K och fråga....

• Trillian80

Studietids-SGI
    Om du studerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna eller under lov, kan du få en SGI som baseras på din inkomst. Det kallas för studietids-SGI.

Om du blir sjuk under studietiden och måste avstå från arbetet, kan du få ersättning som beräknas på din studietids-SGI.

Anmäl att du har en sådan inkomst senast när du begär till exempel sjukpenning eller föräldrapenning.

www.forsakringskassan.se/nav/b1d6d0c666ff957b5841a935baf52766

Vet dock inte hur det blir när du måste avstå från studierna... Lycka till!

• Emilia83

Tack för ditt svar men jag arbetar inte, då jag studerar på heltid och har barn sedan innan. Dock vet jag at SGI blir vilande så länge jag har studiemedel. Men vet inte hur det blir om jag blir sjukskriven...

• Trillian80

Sorry att vi dubbellänkade =)

Det står såhär; En förutsättning för att du ska få sjukpenning är att du någon gång före studierna haft en inkomst som var högre än 24 procent av prisbasbeloppet.

Men ett prisbasbelopp är ju ca 40 000, då skulle man haft en inkomst på ca 9-10 000. Men är detta under en månad? Detta skulle väl även kunna vara under sommarmånaderna, eller.. ?

• rotis
    Trillian80 skrev 2009-08-18 14:01:54 följande:
    Sorry att vi dubbellänkade =)Det står såhär; En förutsättning för att du ska få sjukpenning är att du någon gång före studierna haft en inkomst som var högre än 24 procent av prisbasbeloppet. Men ett prisbasbelopp är ju ca 40 000, då skulle man haft en inkomst på ca 9-10 000. Men är detta under en månad? Detta skulle väl även kunna vara under sommarmånaderna, eller.. ?
    Ja du bra fråga! FK är alltid så luddig och krånglig att förstå tycker jag så det bästa är ju att du ts ringer fk och hör... men som sagt jag fick det för fler år sen (kan ju ha ändrats nu?) men minns tyvärr inte hur mycket jag fick men det motsvarade nog studielånet för jag klarade mig iaf på ersättningen jag fick.

lycka till igen!
  • Emilia83

Hej!
    NU har jag ringt F.K och hör och häpna dom kunde inte heller svara på frågan och bad om att få återkomma. Ja man kan bli sjukskriven och ja det baseras på det SGI't jag hade innan studierna. Men om jag däremot får behålla det SGI när barnen kommit ut var orsäkert då jag brutit mina studier. Och man bara får behålla sitt SGI om man har för avsikt att studera klart. Vilket jag har men inte föränn om 2 år. Ja vi får se nu får dom klia sig på huvudet ett tag. Tack för era svar =))))

• rotis

helt otroligt! Typisk FK att inte kunna svara...tycker att det är ett vanligt svar när man kontaktar dom... men bra att du iaf kan få sjukersättning. Lycka till och hoppas du får ett bra svar tillslut av dom.

• pickaboo

Hallå hallå! Hur har det gått ts? Jag sitter nämligen inför samma problem...

• eee03

Hej jag är i vecka 12 och har nu vart trött illamående så jag spyr hela tiden och är fruktansvärt känslig för dofter.klarar inte av att stå upp länge så jag spyr eller blir yr och måste sätta mig ner.går lärling.inom handel via komvux så jag är 21 år och detta e mitt andra barn.så jobbar på en stor matbutik där det är fysiskt krävande och jag känner att jag inte har orken till att jobba men problemet är att jag har CSN och måste ha det för att klara mig fram till sommarn. Är det någon här som vet hur man kan gå tillväga? Tacksam för alla svar.

Svar på tråden Sjuksriven som student?