• Vintrie

Pildamms förskola

Hej,

Är det fler än oss som har barn på Pildamms förskolan i Malmö. Den tillfälliga förskolan vid Rådmansgatan...

Vill gärna veta vad ni tycker och hur ni och era barn trivs på förskolan?

Vi har precis börjat inskolning och är väldigt tveksamma till det mesta där inne.

Tackar för synpunkter!

• Svar på tråden Pildamms förskola
  • RubyRaymaker

Googlade på Pildamms förskola och fick upp den här gamla tråden. Vi har haft vår dotter där i två månader nu. I början var jag chockad och ledsen över att behöva ha henne där, men efterhand har jag intalat mig själv att det inte är så farligt. Förra veckan hade vi vårt första föräldramöte och jag förstod att det var mycket som behövde fixas och kanske inte den bästa ledningen, men jag tänkte att det kanske inte påverkade min dotter ändå... Hon har ju i alla fall snälla lärare, tänkte jag.

Sen idag var jag på studiedag på ett föräldrakooperativ i Göteborg, och såg hur min dotter kunde ha haft, om hon bara hamnat på en bättre förskola. De hade inte bara alla grejerna som saknas på Pildamm, de hade också hemlagad mat gjorda av förldrarna själva istället för det dr köket som lagar till 6000 portioner, Pildamm inkluderat. De hade 12 barn på 3 lärare, och 5 rum att leka i.

Nu vill jag typ starta föräldrakooperativ, eller bara på något sätt få henne till ett ställe som jag kan lita på gör henne gott. Jag ställde henne i kö igen så snart jag fattade att det var Pildamm hon kommit in på, så där har hon redan stått ett halvår. Jag har henne i kö på flera privata också. Jag får ringa runt och se om det finns något annat ställe i närheten. Vet inte riktigt vad annat jag kan göra? Men det här känns inte bra!

Hur upplever du Pildamm nu, efter ett tag?

• Vintrie

Roligt att höra från en annan förälder som har sitt barn på samma dagis. Jag och min man från första början har varit väldigt skeptiska till dagiset. Det är framförallt inne- och utemiljön som är under all kritik. Personalen gör så gott dem kan med tanke på omständigheterna.

I min ungdom har jag praktiserat under kortare tid på ett dagis och jag trodde att visste vad jag skulle förvänta mig när det var dags för våra tvillingar att börja, men så blev det inte fallet. Det var rena chocken att se hur de hade det där inne. Det mest irriterande var att alla var så super överlyckliga över förskolan och att ingen vågade säga sin mening eller ifrågasätta. Det kändes som om jag krävde "guld och gröna skogar". Skönt att fler inser hur deras barn har det och hur dem egentligen skulle kunna ha om dem fick gå på en annan förskola. Ibland känns det som om man måste vara född under en lycklig stjärna få att få plats på ett bra dagis. Alla barn ska ha rätt till samma standard. Våra barn skall inte få det sämre bara för att kommunen inte är snabb nog för att bygga ut barnomsorgen. Det är ingen överraskning att det föds många barn i kommunen.

Jag har gjort ett par studiebesök på andra kommunala förskolor för att se hur mina barn skulle ha haft det. Resultatet är vad jag hade förväntat mig, skillnaden är som dag och natt. Synd att andra föräldrar inte gör samma sak för att våga kräva mer från dem ansvariga. Tvärtom så blir jag påhoppat av andra föräldrar inom vår grupp för att jag är kritisk. Deras synsätt är att det inte kan vara så mycket bättre på andra förskolor och att det räcker med att barnen trivs. Men barnen vet inte bättre själva. Jag som förälder skall se till att dem får det bästa möjliga. Anser jag. Däremot så tycker jag att jag har rätt till min egen mening och min uppfattning av situationen. Synd bara att man blir stämplad som ?besvärlig?.

Vi står också i kön till andra förskolor, både kommunala och privata. Det gjorde vi i samma stund som vi insåg var den skulle gå. Dock lär vi få stå ett tag till innan vi kan byta. Jag hoppas att det händer något efter jul och nyår.

Jag har inte ändrat min mening angående förskolan. Nu vill dem ansvariga tom öka barngrupper för att förskolan ska bära sig ekonomiskt och det anser jag håller inte. Som tur är tycker personalen samma sak. Hoppas du fick svar på din fråga...Jag håller gärna kontakten om du vill.

• RubyRaymaker

Nu har vi fått brev. Den 1 januari får min dotter plats på en annan förskola. Monbijouskolan ska tydligen starta två avdelningar med 30 barn. Har ni också fått det? Iom att ni också ställde er i kö direkt tänkte jag... Hoppas verkligen att det blir bättre där - men hur ska man veta det? Man får cirka en halv dag på sig att svara. Ingen tid till efterforskning.

Ordet "nystartad" klingar väldigt dåligt efter upplevelsen med Pildamm... Fast hur kan det bli sämre? Mötet med rektorn gav oss vatten, mobiltelefon, och en bräda i den föråldrade klätterställningen. Men det fattas fortfarande så mycket som inte verkar vara på gång - kuddar, soffa, mattor, stolar, bord, böcker osv. Och Monbijou verkar bli permanent. Endast personalen som har nån som helst chans att försämras.

• norgesessan

Mina pojkar gick där (då var det verkligen helt nystartad, deras förskola renoverades) i 9 månader...Men då var det iallafal samma personal och samma kompisar som innan. Det var inte så roligt, jag fick tjata om att dom skulle sätta kädja vid ena grinden eftersom det var många som inte stängde efter sig (dom höll på att bygga massor runt där då).

Är det hela innerväggar inomhus nu? Då var det inte helt upp till taket (inne på avdelningen). Ikea grinderna fick min ens son upp hur lätt som hälst (har en sån hemma), så han sprang ju ut där. Sen var det skötbord ute i hallen...
    Deras förskola (ordinarie) har eget kök och kokerska, så det var en besvikelse med maten.

Är det nya barn där hela tiden nu?

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • RubyRaymaker

Va, var där inte hela innerväggar? På vår avdelning fick vi precis skötbord i hallen - innan dess hade vi inte nåt vatten och därför inget skötbord. Fick använda grannavdelningens!

Det har kommit nya barn sedan augusti. Alla samma ålder, runt 1,5. Inget barn som varit där tidigare än augusti.

• norgesessan

Det var ju klassrum, sen var det satt upp en vägg så det blev som en stor skiljevägg som var öppen i taket, sen var det öppet i ena sidan så man kunde gå till andra sidan. Så vart klassrum blev två "rum", och två avdelningar delade på ett tredje klassrum där det var kuddar, rutschekana och madrasser till vilan.

• norgesessan

Är det barn som får nya platser hela tiden, eller är det meningen att dessa barn ska vara tillsammans ett år eller två?

• Vintrie

Hej,
    Grattis till en ny dagisplats! Håller tummarna på att det blir bättre på Monbijouförskolan.

Vi har också blivit erbjudna dagis på en nystartad förskola i Rönnen. Dock har vi tackat nej till dessa platser då vi samtidigt fick plats på ett befintligt privat dagis hemma vid. Därmed känner jag att en STOR sten har fallit av mina axlar och att livet på ett ögonblick har blivit UNDERBART! Det kändes som om vi vann en högsta vinst på Lottto. Tillsammans med barnen var vi där på besök innan vi bestämde oss och vi blev positivt överraskade: dagiset är som ett dagis ska vara. Mkt trevliga avdelningar och fin utemiljö. Barnen blev SÅ glada över att vara där. Det var så mkt att titta på. De ville inte gå hem? Jag hoppas att det kommer gå bra för dem på det dagiset. Det blir en ny inskolning med många nya kompisar och ny personal. Vi börjar efter alla jul? och nyårshelger. Det ska bli väldigt spännande. Vår grannes flicka gå på dagiset och hennes föräldrar har inget ont att säga om dagiset. Det känns också bra.

Mina barn går på den andra avdelningen, den med vatten. DET är ren skandal att ingenting hände fram tills att Sydsvenska skrev artikel om vattenbristen. Plötsligt visade det sig att det inte var så svårt att dra vatten till avdelningen. Tycker bara att placeringen inte är den bästa. Nej, nog om dagiset. Man blir bara upprörd och ledsen när man tänker på hur man har känts sig som förälder de senaste månaderna. I början hade jag en klump i halsen och magen varje gång och lämnade och hämtade mina barn. Till slut började jag blunda för saken och förträngde hur det egentligen är. Bara för att en dag påminnas om situationen när jag såg mina barn ?bara?hänga på skolgården och inte ha särskild mkt att göra. Då fick jag klumpen tillbaka. Det ska bli skönt att slippa känna den känslan.

Det påstås att det inte finns några planer på vad som skall hända efter de 2 åren som förskola får finnas. Där är tydligen ingen som vet om man måste ställa sig på nytt i dagiskön eller om man automatiskt får en plats på ett annat dagis. Det är iaf den informationen vi fick på senaste föräldramötet. Det känns inte särskild bra i och med att man inte vet vad som ska hända.

Undrar hur stor omsättning på barn finns på förskolan just nu. Fick för mig att många börjar där i väntan på en annan plats?

Ha det gott och LYCKA TILL med nya förskolor

Från en lycklig mamma! (än så länge, något kommer förmodligen tar ner mig på jorden?. )

• RubyRaymaker

Kul, grattis till privatdagiset! Jag känner mig lite mer positiv till Monbijou efter att ha pratat med rektorn idag: Förskolan ska ha funnits innan - den las ner 2001 och kommer tillbaka nu (pga skiftande barnunderlag). Så rummen är anpassade och håller på att fräshas upp. Och den kommer vara permanent. Och det kommer finnas många i 2-års åldern - inte bara 1-åringar. Och bor vi kvar kommer min dotter ändå höra till Monbijouskolans upptagningsområde när hon börjar skolan. Tyvärr kan vi inte gå och titta på lokalerna för de håller på att renoveras. Men nu tycker jag också det börjar kännas spännande!

Norgesessan: Nä det finns hela väggar nu, i alla fall på "vår" avdelning Pilen1. Men kuddar och rutchkana syns inte till. Angående barn så droppar det fortfarande in nya barn, och kommer fortsätta göra det tills kvoten är fylld, antar jag (6 barn per lärare, om jag förtstått det rätt). Så tanken är nog att de ska vara en stabil grupp på detta antal barn i två år, men det blir nog svårt att få gruppen stabil eftersom jag tror att många ställer sig i kö på nytt så snart de ser förskolan...

• norgesessan

Nu var det "våra" leksaker som flyttades dit, och som flyttades tillbaka till ordinarie förskolan när den vanliga förskolan var klar. Barnen gick på höger sida när man går in (från lekplatsen ifall det är endrat), helt nederst vid trappan.

uteleksakerna tror jag stanande kvar dock, för deras vanliga fick nya. (rutchekanastativ)

Svar på tråden Pildamms förskola