Har jobbat inom kallkök och snabbmat.
Snabbmatsbranchen är nog det mest hjärndöda jobb jag haft.. Det enda positiva jag fick ut av det jobbet var en stor skopa självkännedom, som ledde till att jag bytte bransch.
Kallkök var betydligt roligare. Det var mer "matlagning", förberedning av förrätter, efterrätter, uppläggning mm. Bäst var nog att det var väldigt kreativt, man såg produkten av det man skapade.. Negativt? Arbetstiderna, vi började väldigt tidigt och det blev slitsamt i längden.
Har även jobbat på café med bla. produktion, och det var väl en blandning mellan snabbmat och kallkök.. Det var mest mackor som skulle förberedas, röror som skulle slängas ihop. Roligast var väl kunderna, något negativt har jag nog inte att säga.
Nu jobbar jag (extra) inom livsmedel, jag står i fiskdisk. Det är kul. Mycket för att det är väldigt kundfokuserat och mindre "matlagning".
Jag är 30+ och skulle inte vilja fortsätta varken i restaurang eller livsmedel mer än nödvändigt (jag är utbildad civilekonom och söker jobb inom det, men står i fiskdisken i brist på annat). Jag tycker att det sliter ganska mycket på kroppen.. Och i och med att reataurangyrken kan både ha tidiga mornar och sena kvällar/nätter så är den kanske inte optimal om man vill ha barn.
Det är inte något dåligt jobb, men det är slitsamt.