• Propella

Min 8-åring leker bara med små barn!

Min 8-åring leker enbart med barn som är yngre än han själv. Hans bästa vän är tre år yngre än han själv är. Igår började han i tvåan och det blev väldigt uppenbart att han inte har en endaste vän i klassen. Han stod mest för sig själv, ingen sade hej till honom och ingen bjöd in honom till lek. Det gjorde ont att se detta. Under sommaren har han heller inte lekt med någon jämnårig kamrat utan i princip bara med hans femåriga vän som fortfarande går på dagis! Han är för övrigt en mycket känslig kille som har svårt att ta för sig och hävda sig. Han trivs inte alls i skolan och jag tror att bristen på vänner är en stor bidragande orsak till detta. Imorse grät han när det var dags attgå till skolan...... Såå ledsamt....Han har aldrig haft någon riktig bästa kompis i klassen. Vi har inte velat styra och bestämma över honom för mycket, men nu börjar vi fundera på om det inte är dags. Ska vi förbjuda honom att leka med hans yngre vänner eller vad tycker ni? Hur mycket ska man lägga sig i? De andra killarna i klassen är redan tighta och jag är rädd för att han bara hamnar mer utanför ju längre tid som går.

• Svar på tråden Min 8-åring leker bara med små barn!
  • carola1977

Tror inte på förbud vilka han får leka med, men hjälp honom att börja leka med barnen i klassen. Ni kanske kan bjuda hem någon, det kan ju vara lättare att börja leka utanför skolan och fortsätta där sedan. Om ni inte vet vilket/vilka barn ni ska välja kan ni väl ta hjälp av läraren.

• Grannen

Ni får absolut inte förbjuda honom att leka med sina kompisar, detta kanske är hans glädje! Håller med ovanståeende om att ni får hjälpa och stödja honom i lekkontakter.

• Pruttiluskan

Ni som ändå är föräldrar...försök att få kontakt med deras föräldrar & försök hitta på något kul utanför skoltid med barnen! :)

• malinkat

Vår son är tre och leker också främst med yngre barn. Han är också en känslig kille och jag tror att det är så att han känner sig tryggare med de små än med de större. Så känner han sig stor och kan bli den som leder leken lite. Skulle aldrig förbjuda leken, alla är vi ju olika. Men jag hoppas att kunna inbjuda till lek även med äldre, att man hittar någon som "passar" honom som han känner sig trygg med. Tror det skulle vara bra för hans självkänsla. Ser ofta att han tittar bort mot de stora barnen- som att han vill men inte vågar. Måste bara ta det varsamt - det här är ju så som han är och jag tror inte det gagnar någon att sätta press. Bara försöka vara med och vidga bekantskapskretsen. Lycka till!

• Anna Sui

Nej, nej, nej, förbjud honom inte att umgås med de vänner han har. Då har han ju INGA vänner kvar alls, inte blir han lyckligare av det. Uppmuntra istället honom att leka med jämnåriga kamrater, kanske bjuda in dem och som någon sade kanske kontakta föräldrarna till de andra barnen och ordna något.

• bellanbus

Tycker du ska prata med lärarna!

Min dotter hade bara killkompisar, och det är absolut inget fel i det. Men eftersom hon redan är väldigt vild och stökig av sig så blev det inte precis bättre av att hon bara hängde med killarna.

Utanför skolan har hon en bästa kompis som är flicka och jag såg ju vilken skillnad det är när de är tillsammans. Att hon drar ner tempot och blir mindre hetsig.

Så jag pratade med lärarna om de kunde hjälpa min dotter med att stötta henne så hon blev accepterad av tjejerna också.
    (Till historian hör att hon blev ny i klassen för ett år sedan och blev inte accepterad av tjejerna direkt utan av killarna)

Lärarna hade också uppmärksammat detta och de har på ett bra sätt sammanfört henne med olika flickor under skoltid. Utan att det blivit uppenbart.

Under en termin har det blivit mycket bättre, hon leker både med tjejer och killar.

• bellanbus

Funderar också på att varför din pojke söker sig till de som är yngre kan ju bero på att han inte riktigt vet vad som förväntas av honom med de jämnåriga.
    Många barn kan ha problem med de sociala koderna som ständigt förändras i olika åldrar.
    Då är det viktigt att han får mycket stöd av vuxna, både er och lärarna i skolan!

• Chevbruttan

min 10åriga pojk leker gärna med 1:an 2:an förskolan ser inget konstigt idet! blivande dagisfröken kanske

• såffan

det blir ju inte bättre av att ni förbjuder honnom till d, då har han ju ingen alls.

börja med att försöka prata med honnom och prata med hans lärare.

• Anonym (T)

Likadant med min 8-åriga dotter. Har försökt med jämnåriga men hon vill inte. Hon upplever att de är taskiga och dumma. Hon känns yngre och är under utredning för  npf

• josssa

Hej! Hur har det gått för din son? har det gansla likadant med min dotter som ska fylla 8år. Hon tyr sig till de yngre och har det lite svårt med det sociala i skolan. 

• Anonym (Skåneman)

Hej Josssa! Nu krävs det naturligtvis mycket mer information för att kunna säga, men det du beskriver är väldigt vanliga tecken på barn med utvecklingsmässiga avvikelser eller framtida NPF-diagnoser. Skolan är generellt inte bäst i världen på att ge dessa barn en utvecklande skolvardag (jag säger det utifrån 9 år som skolpsykolog).

Svar på tråden Min 8-åring leker bara med små barn!