• Kaffe latte

Barnkalas tips, 5år

Hej!

Dottern ska ha sitt första barnkalas nästa vecka och jag är lite nyfiken på om det är helt förleget att leka lekar på kalas nu för tiden?

Hon har varit på 2 kalas i år och då var det mer fri lek i fördelsedagsbarnets rum och efter en stund korv med bröd en fri lek igen sen paket öppning då alla barnen tittar på och sen tårta och lite lek till och sen fiskdamm och sen är det slut...

Så hur gör ni när ni har kalas eller har ni något bra tips på lekar eller inte...

Tack!

Klara

• Svar på tråden Barnkalas tips, 5år
  • Kaffe latte

puff puff någon måste ju ha en åsikt eller??

• mamma till 2 frön

HEJ
    Här var det maskerad för tio 5-åringar i söndags. Super kul tyckte alla. Någon leka hann vi helt enkelt inte med på de två timmarna men fiskedamm var poppis en kvart innan föräldrarna kom. Åt glass med tillbehör efter en halvtimmes "frilek". När sonen hade kalas i den åldern var jag lite frikostigare med tiden och hade tre timmar. Då hade vi skattjakt efter godispåsar och lekte enkla lekar som musikleken då man går runt stolar och tar bort en hela tiden samt hunden och benet. Lycka till!

• Snossan

hej på er

samma problem här på jakt efter lekar man kan göra.. så ursäkta att jag lånar din tråd Kaffe latte men undrar vad är hunden och benet leken för något

• Lalune2

Vi har precis haft kalas för sonen som fyllde fem år. Förut har vi haft fri lek, tårta osv. Det har i ärlighetens namn blivit lätt rörigt och i år bestämde vi oss för att styra upp det.

Sonen ville ha ett piratkalas så det fick han. Vi bjöd bara 7 barn (istället för 11 förra året), tyvärr blev det bara killar eftersom det bara är killar som han leker med på gatan.

Direkt när barnen kom skickade jag upp dem till baksidan där de fick bygga segelbåtar. Vi hade en lång vattenränna fylld med vatten och sen en fläkt som var på och gjorde att vattnet rörde på sig. Killarna fick sedan en påse var med lite olika material i (ballong, träpinnar, träskivor, sugrör, trähjul osv.). Sen fick de bygga sina egna segelbåtar precis hur de ville med lim och annat. Och när båtarna var klara fick de sätta båtarna i vattnet och så seglade de i vattenrännan. Killarna tyckte det var jättekul och var stenkoncentrerade i 45 min! Alla fick sedan varsin liten present (en lysgrej).

Efter 45 min bröt vi för lunch och då hade jag dukat med piratdukning och serverade korv med bröd samt gjort en supergod barnbål som barnen älskade (och vi vuxna!).

När de hade ätit öppnade sonen de presenter som han hade fått. Efter det skickade jag upp barnen till baksidan igen där vi hade satt upp en glassbar med en bild på GB glassgubben. Där fanns det flera olika sorters glass, strössel, såser, maränger, smarties, strutar, chokladrån osv. Jag hade också köpt glassbägare med roliga figurer på från en sådan där glassbar ute på stan. Så fick de välja vad de ville ha. Det var populärt!

När de hade ätit glass så var det dags för skattjakt. Maken kom då fram med en kylväska och sa att "här i ligger skatten!", öppnade den och givetvis var skatten borta... I låg en lapp där han hade skrivit "Ha! Jag har tagit skatten. Leta efter skattkartan i en ballong. /Pirate Joe". Barnen fick därefter ha sönder ballonger som vi hade hängt lite här och var tills de hittade skattkartan. Skattkartan hade min man gjort på datorn med namn som "stora floden, hemska skogen" osv. Så hjälpte han dem att tyda skattkartan och de gick alla upp i skogen bakom huset och ut på en stor plätt. På vägen dit hittade de guldpengar (chokladpengar) som de fick ta (som vi såklart hade lagt ut här och var). Sen kom de upp till plätten uppe i skogen och då skulle de gå 10 steg framåt el ngt liknande och sen låg skatten där. Skattkistan var en gammal godisburk från början av seklet som vi hade och däri hade jag lagt alla godispåsar och högst upp en drös med guldpengar av choklad.

Och när detta var avklarat så hade det gått två timmar och barnen kände sig nöjda och ville gå hem (vi hade två timmars kalas mellan 1100-1300). Sonen var jättenöjd med kalaset och vi var nöjda! Det var helt klart det minst jobbiga kalas vi hade haft, mycket tack vare att vi hade körschema för alla aktiviteter + att vi hade aktiviteter. Så det blev jättelyckat!

• marsbebis
    Lalune2 skrev 2009-08-21 21:03:21 följande:
    Vi har precis haft kalas för sonen som fyllde fem år. Förut har vi haft fri lek, tårta osv. Det har i ärlighetens namn blivit lätt rörigt och i år bestämde vi oss för att styra upp det.Sonen ville ha ett piratkalas så det fick han. Vi bjöd bara 7 barn (istället för 11 förra året), tyvärr blev det bara killar eftersom det bara är killar som han leker med på gatan. Direkt när barnen kom skickade jag upp dem till baksidan där de fick bygga segelbåtar. Vi hade en lång vattenränna fylld med vatten och sen en fläkt som var på och gjorde att vattnet rörde på sig. Killarna fick sedan en påse var med lite olika material i (ballong, träpinnar, träskivor, sugrör, trähjul osv.). Sen fick de bygga sina egna segelbåtar precis hur de ville med lim och annat. Och när båtarna var klara fick de sätta båtarna i vattnet och så seglade de i vattenrännan. Killarna tyckte det var jättekul och var stenkoncentrerade i 45 min! Alla fick sedan varsin liten present (en lysgrej). Efter 45 min bröt vi för lunch och då hade jag dukat med piratdukning och serverade korv med bröd samt gjort en supergod barnbål som barnen älskade (och vi vuxna!). När de hade ätit öppnade sonen de presenter som han hade fått. Efter det skickade jag upp barnen till baksidan igen där vi hade satt upp en glassbar med en bild på GB glassgubben. Där fanns det flera olika sorters glass, strössel, såser, maränger, smarties, strutar, chokladrån osv. Jag hade också köpt glassbägare med roliga figurer på från en sådan där glassbar ute på stan. Så fick de välja vad de ville ha. Det var populärt!När de hade ätit glass så var det dags för skattjakt. Maken kom då fram med en kylväska och sa att "här i ligger skatten!", öppnade den och givetvis var skatten borta... I låg en lapp där han hade skrivit "Ha! Jag har tagit skatten. Leta efter skattkartan i en ballong. /Pirate Joe". Barnen fick därefter ha sönder ballonger som vi hade hängt lite här och var tills de hittade skattkartan. Skattkartan hade min man gjort på datorn med namn som "stora floden, hemska skogen" osv. Så hjälpte han dem att tyda skattkartan och de gick alla upp i skogen bakom huset och ut på en stor plätt. På vägen dit hittade de guldpengar (chokladpengar) som de fick ta (som vi såklart hade lagt ut här och var). Sen kom de upp till plätten uppe i skogen och då skulle de gå 10 steg framåt el ngt liknande och sen låg skatten där. Skattkistan var en gammal godisburk från början av seklet som vi hade och däri hade jag lagt alla godispåsar och högst upp en drös med guldpengar av choklad. Och när detta var avklarat så hade det gått två timmar och barnen kände sig nöjda och ville gå hem (vi hade två timmars kalas mellan 1100-1300). Sonen var jättenöjd med kalaset och vi var nöjda! Det var helt klart det minst jobbiga kalas vi hade haft, mycket tack vare att vi hade körschema för alla aktiviteter + att vi hade aktiviteter. Så det blev jättelyckat!
    Det lät verkligen roligt! Tror att jag kommer att sno lite idéer från dig till framtida kalas. Tack för tipsen!
  • mamma till 2 frön
    Snossan skrev 2009-08-20 08:13:53 följande:
    hej på er samma problem här på jakt efter lekar man kan göra.. så ursäkta att jag lånar din tråd Kaffe latte men undrar vad är hunden och benet leken för något
    Enkel lek som går att göra ute som inne. Barnen sitter i ring med händerna bakom ryggen. Ett barn ligger på alla fyra med huvudet i marken inne i ringen medan en vuxen går runt utanför och lägger ett "ben"/pinne i någon av barnens händer. Man väcker sedan hunden som genom att skälla på ett barn i taget ska finna den som har benet. Brukar älskas av barnen upp till ca7-8år. Hoppas jag förklarat så det blev förståeligt...?
  • Snossan

Tackar!

Får bli den och toarulle leken

eller har du något annat i bakfickan?

• mamma till 2 frön

Som lärare har man ju endel... En annan favorit om de behöver rasa av sig är när man står i en ring och en går utanför. Den utanför knackar på någon i ringens rygg och frågar om "Kalle" är hemma. Barnet kan då välja att antingen svara ja och då springer båda barnen runt ringen åt var sitt håll, när de möts hälsar de innan det gäller att komma först tillbaka till den nu lediga platsen. Man kan även svara nej och då frågar den som knackar: Vad gör han då? Och barnet som sagt nej ska komma på vad. Brukar bli duschar, äter handlar etc Brukar bli massor av skratt när man leker denna. Behöver lite vuxen assistans, dock.

Svar på tråden Barnkalas tips, 5år