• miaan

IKEAs laminatgolv

Någon som lagt IKEAs laminatgolv? Hur var det att lägga? Är det tåligt? Tror ni att det kan fungera i ett kök?

• Svar på tråden IKEAs laminatgolv
  • Vickan I

Sambon blev tokig. Han skulle lägga det i klädkammaren och det gör han inte om. Sprack och hade sig. Vet inte om han gjorde ngt galet eller om det var måndagsex för hört andra som är nöjda med det.

Kan försvara sambon med att han lagt flera andra golv som blivit mkt bra .

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • miaan

Tack för svaret! Fler med erfarenheter?

• IsakochMolly

Vi renoverar kök just nu och har lagt in ett tarkett-golv i ek. Fick rekommendationen av min pappa som utför renoveringen att satsa på ett rejält golv till köket, alltså inget laminatgolv. Anledningen är att ett laminatgolv inte tål så mycket. Låt säga att du tappar en kastrull lr liknande och det blir ett märke/hack så kan du inget göra åt det. I vårat fall har vi ganska många mm slipyta och kan då "trolla" bort ev. märken som blir.
    Så även om kvm-priset är billigare så kan det i slutändan bli dyrare då du kanske ändå får byta ut golvet efter en kortare tid.
    Det är vad jag har fått höra iaf, kanske finns andra med bättre efrarenhet av laminat i kök.

• Pappa G

Jag skulle nog tvärtemot IsakochMolly vilja påstå att ett laminatgolv tål betydligt mycket MER än ett parkett/trägolv.

Laminatgolv är vanliga i kök. Gällande IKEA:s så gillade jag den äldre typen av limmat golv bättre än dagens klickvariant, där fogarna är griniga att få ihop. Det finns ju fler leverantörer som ex. Pergo som har bra golv. Sedan har ju ex. ByggMax flera varianter.

• Gemini1

La över 60 kvm Ikea-golv (Tundra om jag inte missminner mig) förra året. Fungerade klockrent, jag limmade dessutom varenda kortända bara för tillföra lite extra stadga. Kanske inte gör någon skillnad, men det kändes bättre iaf. =)

Bara ta det lugnt och metodiskt så ser jag ingen anledning till att oroa sig över att slutresultate blir dåligt. Ang. hållbarheten så får vi se, men hittills har det infriat våra förväntingar. Att det inte tål väta (om det får ligga kvar långa stunder, att spilla ett glas mjölk för att sedan omedelbart torka upp det ger ingen skada öht) i skarvarna kanske man ska tillägga, men det gör kanske inte andra laminatgolv heller. Finns fog man kan applicera vid montering för att kringgå detta, dock blir det lite mer omständigt (tar lite längre tid).

Mvh:
    Thomas

• Cia o krabaten

Skulle jag inte lägga i ett kök.
    Vi har byggt nytt hus och fick ett liknande med i bygget som standard och inom 3år fick vi byta i köket pga skador av vatten och annat
    Har lagt IKEAS på övervåningen en del (som vi inrett själva) och det var väl ok att lägga och håller hyfsat där det inte slits så mycket...
    Valde ett riktigt och dyrt golv nu när vi gjort om sovrummet och det är en helt annan kvalitet redan när man öppnar kartongen!
    Satsa på ett ordentligt i köket, även om det blir dyrt... Annars får ni bara göra om om några år igen.

• magplask

vi har ikeas klickgolv i köket, jag gillar det inte alls!
    det är snorhalt, kallt och låter mycket när man går på det.

men det är snyggt, och var enkelt att lägga, med undantag för att dom blev lite kantstötta.

• musli

Alltså, laminat-golv tål mer än ett parkett-golv/trä-golv. Du har däremot ingen slipmån men det behövs inte på ett laminat eftersom det tål mer stryk. Låter man vatten ligga kvar på golvet (i skarvarna då) så visst blir det skador men vem låter vatten ligga kvar på golvet??? Vi har ett sk*t-billigt laminat från Rusta i hallen och det är helt ok fortfarande 5 år senare, kostade 59:-/kvm. Snorhalt javisst men tåligt och billigt.
    I vardagsrummet uppe köpte vi Rustic/rustik från Byggmax. Lättlagt och tåligt och lätt räfflat så det är knappt halt alls!!! Supergolv som vi tänker lägga i hela övervåningen!
    I köket la vi Balk från IKEA, ett fanérat golv. Kraftigt, tåligt och snyggt!
    Visst vill vi ha riktiga trä-golv, men det lägger vi in när barnen blir stora och förstår att inte banka saker i golven och rita på dem (har iofs inte hänt än men vem vet)...

Kontentan är väl att laminat/fanérat golv (två olika saker) är väl fungerande i hemmet. Åk runt och känn på de olika fabrikaten, Byggmax har ju sina upplagda, känn gärna på Rustic/Rustik som är super ur barn/hund-synpunkt pga lite halka.

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Mummy

Vi har Tundra (heter det väl?) från IKEA och det räcker med att du råkar dra stolen och så är det märken. Vi har inte haft vårt golv mer än kanske 3 månader och det ser ut att ha legat där i 10 år

• Annelie 82

Var in en sväng på Cheapy nyligen, såg där att de hade ett mycket prisvärt laminatgolv. En bit under 100 kr kvm. Tillverkat i Tyskland samt ett lager ljuddämpning applicerat undertill (finns annars oftast på lite dyrare alt.). Fanns i flera olika utföranden. Ett tips bara.

• ängeln83

Vi la Ikeas Tundra golv i hallen/köket för ett tag sen, ville ha ett billigt golv eftersom vi snart ska göra en renovering. Men jag måste säga en sak, jag är faktiskt imponerad av golvet, det är fortfarande super fint och inte en enda repa, trots att vi lagt det i rummen det det slits mest, kan även tillägga att vi har en super vild 2 åring som inte direkt går varsamt fram.

Har också fått höra att laminat golv är mycket tåligare än trä golv.

LIAM
  • äppelmos

jättenöjd! lättlagd och ännu lika fint efter 3 år!

la ett från byggmax ute på landet i somras och det vara krångligt att lägga!!! vi var glada att det bara var ett litet kvadratiskt rum!!!! så om det ska fixas mer på landet blir det ikeas då!!

• EmmAhh

Först vill jag säga att laminatgolv tål mer än trägolv. Det blir inte alls revor och liknande i laminatgolv som i trägolv. Däremot kan man slipa om trägolv, vilket inte går på laminatgolv.

IKEAs golv tycker jag är bra och de har varit lätt att lägga. Det negativa är att de ser skitiga ut direkt, framförallt om solen ligger på. De ser lätt flottiga ut osv.

• Bebissss

Har ikeas och är super nöjd

Svar på tråden IKEAs laminatgolv