Änglatrumpet på vintern
Jag fick en Änglatrumpet i våras och nu börjar det bli dags för vinterförvaring. Hur? Jag brukar övervintra mina blommor i mörkret i jordkällaren - runt 4 grader som kallast, skulle det funka för en Änglatrumpet?
Jag fick en Änglatrumpet i våras och nu börjar det bli dags för vinterförvaring. Hur? Jag brukar övervintra mina blommor i mörkret i jordkällaren - runt 4 grader som kallast, skulle det funka för en Änglatrumpet?
Vi brukar klippa ner dem ganska rejält och sedan ställa dem mörkt och svalt. Det borde fungera. Sedan bör man kolla ibland om de behöver vattnas. Sedan så platerar du om dem till våren när du vill väcka dem!
här finns kanske den informationen ni söker
www.odla.nu/artiklar/trumpeter.shtml
Vill dock bara påpeka att den är giftig
Brukar ta in min änglatrumpet och ställa den i ett mörkt hörn av rummet och låter den vissna ner,en skvätt vatten då och då under vintern,sen när nya blad börjar komma i mars april vattnar jag mera.
Innan jag ställer ut den på våren klipper jag den rejält häller på en påse med hönsskit(2,5 kg)vattnar ordentligt,så har jag gjort i 10 år med samma blomma och den är som ett monster just nu.