• mamma till L

Ni som jobbar eller känner någon som jobbar natt se hit!

Jag måste fråga er, hur många nätter i rad samt hur många nätter är ni lediga.
    Jag har ev blivit erbjuden att jobba 7 nätter i rad och sedan vara ledig i 7 dagar.

Men 7 nätter i rad är ju jätte mycket!! Tycker jag i varje fall

• Svar på tråden Ni som jobbar eller känner någon som jobbar natt se hit!
  • jessica hansson

min svägerska jobbar natt o dom får inte jobba mer än 3 nätter i rad sen MÅSTE dom va lediga 5 el 7 dar kommer ej ihåg exakt. Men jag har jobbat/jobbar på samma ställe.
    Jag skulle ALDRIG gå med o jobba 7 dar i rad.

• Jefa

Skulle inte heller jobba 7 nätter i rad. Får man ens det?

• rastom32

Vad exakt är det för jobb eftersom du måste vara igång 7 nätter i sträck?? Det låter inte alls sunt! Jag har bestämt för mig att där finns en gräns... har själv jobbat natt inom vården o hade då 7 nätter utspridda på 3 veckor och alltid den 4'e veckan helt fri!

• molle mus

Jag har själv jobbat så och jag får säga att det är jobbigt! Man klarar det ett tag men sedan så är det tröttsamt för kroppen.
    Vissa funkar det jätte bra för så det är nog olika hur man är.
    Har haft andra på jobbet som tycker det är jätte bra för att man just är ledig en vecka i sträck.

• Simpan

min kompis jobbar just så där. natt en vecka - ledig en vecka.

• rastom32

Som sagt, nyfiken på vad det är för slags jobb. Nåt inom industrin kanske?

• Majsan71

Maken jobbar natt, industrijobb, och han jobbar ständigt fem nätter/vecka. Från sön kväll - fre morgon och har natten mot lördag och mot söndag lediga.

• smulan001

Jag jobbar natt, men aldrig 7 nätter i rad .... det verkar hemskt!!! Jobbar som mest 3 nätter på raken!

• LillaÄrtan

min karl jobbar alltid natt. 7 dagar i veckan. 30 dagar i månaden typ.
    han är ledig en helg i månaden. men han jobbar dock inte heltid....

• LillaÄrtan

*väntar på att någon ska ifrågesätta mitt svar*

• Idun

LillaÄrtan- det låter ju inte sunt alls! Enligt forskningen så förkortas ju faktiskt livet av vanligt nattarbete hur blir det inte för din sambo då? Det sliter på kroppen.'

Min man hade sånt nattschema förr då han jobbade en vecka och var ledig en. Det hade väl sina fördelar på vissa sätt men problemet var att han var så trött på sin lediga vecka att det tog sån tid att vända dygnet och sen skulle han vända tillbaka igen.

Nä, är så glad att han inte jobbar natt längre.

• Fille Fjonkan

Jag jobbar bara 7 nätter på 3 veckor (ca 67.9%-tjänst).

Jag jobbar onsdag och torsdag, är ledig över helgen, jobbar sedan måndag och tisdag är ledig onsdag och torsdag och jobbar sedan 3 nätter i rad över helgen och är sedan långledig i 9 nätter. Det är ganska bekvämt, önskar bara att mitt jobb inte var så dödligt tråkigt.

Jag skulle aldrig vilja jobba 7 nätter i rad. På sätt och vi kan det ju vara bra att jobba flera nätter i rad, då behöver man ju inte ställa om sig till dagtid lika ofta (det är vad jag finner jobbigast). Men bara att jobba varannan helg är på tok för mycket för mig smak. Jag skulle kunna tänka mig att jobba 5 nätter i rad och sedan vara ledig över helgen och hela nästkommande vecka, dvs jobba 5 nätter på 2 veckor. Inte mer.

Men jag antar att det beror mycket på vad det är för jobb också. Jag jobbar ensam på ett kollektivboende för äldre psykist funktionshindrade. När det inte är tråkigt är det i regel jobbigt istället och alltid ensamt. Om jag hade ett lite "jämnare" jobb och sällskap av arbetskamrater kanske jag hade kunnat tänka mig att jobba fler nätter.

• LottaRos

Jag har jobbat så ett tag. Under ett sommarlov jobbade jag så på en Shellmack. Jag skulle inte vilja jobba så alltid, jag mår inte bra av att jobba natt. Men då funkade det helt okej, sista natten var jobbig, men som sagt, helt okej. Man visste ju alltid att man hade en hel vecka ledigt sen! Det som var skönt var att man slapp "vända på dygnet" för ofta, för "vändningen" är nästan det jobbigaste.

• LillaÄrtan

Neee inte alls. Alltså, det kan inte vara sunt! Han är ju kontant trötter och det är verkligen skittrist... Han jobbar mellan 04.00 - 07.00 varje natt... 7 dagar i veckan.
    Fast oftast finns det inte mer jobb änn för en timma så han är ju hemma ganska snabbt endå. Han är uppe tills jobbet börjar och sover sedan på dagen efteråt...

• Korvens mamma

Jag jobbar aldrig mer än tre nätter i rad. Får man verkligen jobba så många nätter i rad?

Går på rullande 6-veckorsschema:

Vecka 1: jobbar måndag, tisdag, fredag, lördag och söndag natt
    Vecka 2: jobbar ingenting
    Vecka 3: jobbar måndag, tisdag, fredag, lördag och söndag natt
    Vecka 4: jobbar onsdag och torsdag natt
    Vecka 5: jobbar onsdag och torsdag natt
    Vecka 6: jobbar ingenting

Alltså: 14 pass på 6 veckor.... Vi får inte jobba mer, ja förutom nåt extrapass nån gång..

Svar på tråden Ni som jobbar eller känner någon som jobbar natt se hit!