• KarinN80

Små barn ska inte dricka mjölk för att kalciummet hämmar järnupptaget...

Eller har jag förstått helt fel?

• Svar på tråden Små barn ska inte dricka mjölk för att kalciummet hämmar järnupptaget...
  • Julia76

Det är så rätt så rätt

• Vinga1972

Klippt från Livsmedelsverkets hemsida.

Vad ger Livsmedelsverket för rekommendationer om mjölk och mejeriprodukter?

I kostråden manar vi till försiktighet med mjölk innan barnet är 10-12 månader. Anledningen är att mjölk och mjölkprodukter är mycket järnfattiga och riskerar att konkurrera ut mer järnrika livsmedel. Stora mängder mjölk bör därför undvikas. Livsmedelsverket rekommenderar att man introducerar mjölk och mejeriprodukter försiktigt under andra hälften av spädbarnsåret. Samtidigt måste man komma ihåg att mjölk och mejeriprodukter är viktiga näringskällor för äldre barn som inte längre ammas eller får modersmjölksersättning. Därför uppmanas föräldrarna att inte vänta för länge med att införa dessa produkter.

Livsmedelsverkets rekommendation om mjölk skiljer sig något från den rekommendation som Livsmedelsverkets och Svenska Barnläkarföreningens expertgrupp i pediatrisk nutrition publicerade i Läkartidningen våren 1999 (LT 1999:96:18:2206-2008). Även om små mängder inte på något sätt är skadliga anser expertgruppen att det är enklast för föräldrarna med ett tydligt budskap, som inte kan misstolkas. Deras rekommendation är därför att vänta med att ge spädbarn mjölk och mjölkprodukter före 10-12 månaders ålder, annat än små mängder i matlagningen. Livsmedelsverket delar expertgruppens uppfattning i sak men tror att föräldrar med stöd av BVC-personal kan klara av budskapet att små mängder mjölk även kan ges på gröt eller som smakportioner av fil och yoghurt. Verket anser att det skulle vara olyckligt att skilja ut ett enskilt livsmedel genom att ge rådet att utesluta mjölk före 10-12 månaders ålder, när de flesta andra livsmedel kan börja introduceras från cirka 6 månader.

Uppdaterad: 2003-12-18 Upplysningar: Avdelningen för information och nutrition

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel: 018-175500

• Mussa Mus

Jo det stämmer nog, Fast på bvc sa dom att man kunde ju ge dom mjölk på gröten och att dom kunde få äta naturell yoghurt. Det är väl bara det att om dom dricker mjölk till maten så kan dom dricka sig mätta på mjölk så dom äter mindre med mat och då får i sig mindre vitaminer och grejer.....som jag fattade på barnmorskan.

• KarinN80

Varför jag undrade var för att jag såg gröt i affären idag som var från 6 mån (om jag inte såg fel) med EXTRA kalcium, hmmm

Svar på tråden Små barn ska inte dricka mjölk för att kalciummet hämmar järnupptaget...