• JoPoAnWi

Servicehus resp äldreboende?!

Vad är det för skillnad mellan servicehus och äldreboende?

Är det inte så att på ett servicehus är de piggare och klarar sig lite mer själva än på ett äldreboende?

Är det då liite lättare (inte riktigt samma vårdtyngd) på ett servicehus?

• Svar på tråden Servicehus resp äldreboende?!
  • maamje

på ett service hus har man egna lägenheter och ett trygghetslarm som man trycker på om man behöver hjälp. Man har även sina fasta insatser som är beviljade om man vill. Man har hjälp av hemtjänst. ofta finns det ett terapirum och cafeteria/restaurang i dom gemensamma utrymmena som man kan gå till och umgås med andra om man vill. Man måste vara lite friskare så man klara sig rätt mycket själva. Det finns dom som flyttade in som relativt friska men som blivit sämre dom får ju bo kvar. Så därför kan det förekomma en del tungt jobb där också.

• bambigirl

Jag har jobbat på ett servicehus. Och ja, det var ju byggt för att de som bor där ska vara lite piggare. Men de var inte det. Nu för tiden får man bo kvar hemma med hemtjänst när man är lite piggare. Sen blir det servicehus eller äldreboende, beroende på var det finns plats just då. Där jag jobbade behövde de flesta hjälp med allt och många satt i rullstol och behövde lyftas med lyft etc...

Däremot har jag även jobbat på ett gruppboende (med utvecklingsstörda) och det var mindre tungt, de har mer personal per boende än de äldra, mer tid att sitta och fika med de boende, ta promenader och laga mat. Mer kvalite helt enkelt.

• Ubah abdi

Hej

Mitt namn är Ubah och jag är 19 år och jag bor i Sollentuna.

Jag söka jobb hos er och jag har intressent att jobba servicehus hos äldreboende eller barn för att jag är student och jag gick skolan varje dag jag går gymnasiet språkinstration jag skulle vilja ha extrajobb eller ledigjobb om man möjlighet.

Jag hoppas att Jag får svara snart

Vänliga Hälsningar

Ubah Abdi

Svar på tråden Servicehus resp äldreboende?!