• Tecken

    Vad betyder/innebär ordet etnicitet för dig?

    Jag har en bild av vad ordet innebär för mig, men efter att ha läst i lite trådar här på FL inser jag att jag kanske är ensam om att tolka ordet så. Vad betyder/innebär ordet etnicitet för dig? T ex: Är det bara ett ord för att beskriva vilket land man kommer ifrån? Eller kan det finns olika etniciteter inom ett land? osv osv

  • Svar på tråden Vad betyder/innebär ordet etnicitet för dig?
  • bisektris

    Etnicitet innebär för mig snarare kulturellt än geografiskt ursprung. Nu finns det ju i och för sig ofta ett samband mellan kulturella skillnader och geografi, men jag anser att tyngdpunkten i alla fall ligger på den kulturella biten, det vill säga allt från språk till seder och bruk.
    Alltså anser jag att det kan finnas olika etniciteter inom ett land.

  • Tecken

    För mig är etnicitet ett socialt/kulturellt begrepp, men för många här på FL verkar det stå för vilket land man är född i.

  • Viewsonic

    Finns det minsta tvekan om betydelsen av ett ord eller ett begrepp, slår jag upp.

    Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor med gemensamt ursprung och egenskaper. En folkgrupp eller etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av endogami, det vill säga gifte inom gruppen. Etniska grupper skiljer sig främst genom olika kultur, men de kan även skilja sig genom olika fysiologi och genetisk bakgrund. Exempel på folkgrupper är kurder, judar, samer och svenskar.

    Etniska grupper bildar en gemenskap med intern sammanhållning, lojalitet mot värderingar, normer och seder, olika grader av chauvinism samt en kommunikativ gemenskap genom ett gemensamt språk och symboler. För många etniska grupper är religionen ett starkt särskiljande drag. Etniska grupper är med få undantag kopplade till ett visst territorium samt till vissa politiska institutioner. I svensk rättslig mening avses med etnisk tillhörighet "nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande".

  • Tecken
    Viewsonic skrev 2009-08-20 15:09:26 följande:
    Finns det minsta tvekan om betydelsen av ett ord eller ett begrepp, slår jag upp. Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor med gemensamt ursprung och egenskaper. En folkgrupp eller etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av endogami, det vill säga gifte inom gruppen. Etniska grupper skiljer sig främst genom olika kultur, men de kan även skilja sig genom olika fysiologi och genetisk bakgrund. Exempel på folkgrupper är kurder, judar, samer och svenskar.Etniska grupper bildar en gemenskap med intern sammanhållning, lojalitet mot värderingar, normer och seder, olika grader av chauvinism samt en kommunikativ gemenskap genom ett gemensamt språk och symboler. För många etniska grupper är religionen ett starkt särskiljande drag. Etniska grupper är med få undantag kopplade till ett visst territorium samt till vissa politiska institutioner. I svensk rättslig mening avses med etnisk tillhörighet "nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande".
    Tack, men det är inte hos mig tveksamheten ligger Många här på FL verkar ha en helt annan definition - varför?
  • mindless
    Tecken skrev 2009-08-20 15:15:08 följande:
    Tack, men det är inte hos mig tveksamheten ligger Många här på FL verkar ha en helt annan definition - varför?
    Troligen för att de ligger nära varandra. Etniska grupperingar är ju inte slumpmässigt utspridda geografiskt, utan det finns ett nära samband mellan etnicitet och varifrån man kommer.
  • Tecken
    mindless skrev 2009-08-20 15:51:35 följande:
    Troligen för att de ligger nära varandra. Etniska grupperingar är ju inte slumpmässigt utspridda geografiskt, utan det finns ett nära samband mellan etnicitet och varifrån man kommer.
    Jo, men etnicitet och nationalitet är inte samma sak, inte för mig iaf.
  • mindless
    Tecken skrev 2009-08-20 15:56:46 följande:
    Jo, men etnicitet och nationalitet är inte samma sak, inte för mig iaf.
    Det sa jag inte heller. Jag försökte bara besvara frågan du ställde.
  • Tecken
    mindless skrev 2009-08-20 16:02:42 följande:
    Det sa jag inte heller. Jag försökte bara besvara frågan du ställde.
    Och jag skrev inte att du sa det heller

    Ett land kan innehålla flera olika etniska grupper, i Sverige har vi t ex minoriteten samer.
  • mindless
    Tecken skrev 2009-08-20 16:04:44 följande:
    Och jag skrev inte att du sa det heller Ett land kan innehålla flera olika etniska grupper, i Sverige har vi t ex minoriteten samer.
    Och jag påstod inte att du skrev att jag sa det. Och så vidare till en av oss dör.
  • M C

    Etnicitet är folkets gränser, länder är ledarnas gränser.
    Kurd/turk eller same/svensk.

  • Simon Larsson

    Jag anser att ens etnicitet inte behöver vara detsamma som det land där man har medborgarskap i. Alltså kan en svensk vara turk, etniskt sett, men han räknas ändå som svensk eftersom han har medborgarskap här, talar svenska och känner sig som en svensk.

    Men anledningen till att jag kom in på detta forum var för att jag var osäker på den exakta definitionen av etnicitet, så jag är inte säker.

  • Grus grus

    Etnicitet för mig är social och kulturell bakgrund.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
Svar på tråden Vad betyder/innebär ordet etnicitet för dig?