• nichya

Problem med ny hyresgäst som vill flytta in tidiagre

Lägger tråden här, var det stället jag tyckte passade bäst in på mitt problem...

Jag och min sambo håller på att flytta till en större lägenhet, eftersom jag är gravid. Det är något vi båda tycker är jobbigt och det tar tid för oss. Den gamla lägenheten står på mig. Kontraktet går ut den siste (31:a aug) som ett kontrakt brukar.

Problemet är tjejen som ska bli ny hyresgäst i vår gamla lägenhet. Hon vill flytta in tidigare och jag känner att jag inte klarar av all stress och strul det innebär. När jag var på semester och kom hem, haft mobilen av såg jag att hon skrivit att hon var "den nya hyresgästen" och ville flytta in tidigare. Jag ringde då upp henne och förklarade att jag kände att jag behöver hela min överlappande månad och flyttar helt ut först i slutet. Samtalet gick inte så bra, hon stammade så mkt att jag knappt förstod... Vet inte om hon blev nervös eller om hon stammar men det var jobbigt, hon fick knappt fram ett ord.

Sedan hörde hon inte av sig på flera veckor. Fick ett sms en-två veckor sedan att hon MÅSTE flytta in tidigare, iallfall 31 aug för hennes nuvarande kontrakt går ut 31 aug och det nya (min gamla lägenhet) börjar gälla 1 sep. Alltså det klassiska problemet att hon inte har en överlappande månad. Hon verkar bara tagit för givet att en snäll person flyttar ut lite tidigare så hon slapp överlappade månad.

Jag kände mig ställd mot väggen, jag har ju inte satt henne i situationen alls och vad jag vet är det standard att lämna in nycklarna den 31 aug, har ju kontakt tills då... Vågade inte ringa igen, var som att prata med sig själv så jag svarade på smset att möjligen skulle jag kunna flytta ut en vecka innan, behövde bara kolla med besiktning, och så.

Sedan skrev jag att jag ville ha 700 kr i hyra och 100 kr i el för en vecka, då mitt elkontakt finns kvar till siste aug. Kostnaden på elen faller ju på mig. Hon svarade tveksamt att okej elen, men aug månad är ju hyrsfri... (Är en 9-månades hyra/år lägenhet. Betalar bara studiemånaderna men då ett högre belopp 4054 kr/månad för 25 kvm). Svarade att jag räknade på årshyran, blir ca 100 kr dag. Då lät hon genast tvemsam, som att jag skulle försöka blåsa henne. Men kände att något måste jag ju ha för att flytta ut tidigare, och aug månads hyra ligger ju inbakad i de andra månaderna egentligen.

Hon sa iallfall typ okej om jag får flytta in en vecka tidigare men först flera dagar senare... Men jag blev osäker på om hon ens skulle betala. Tog reda på mer fakta att flytta ut tidigare visade sig vara klyddigt, eller snarare klyddigt att låta henne flytta in tidigare. Blanketter hit och dit att jag tillåter det, och att jag och nya hyresgästen har ett eget avtal fram tills 31 aug. Lämna in nycklarna i god tid innan hon ens kan hämta ut dem, själv ta kontakt med områdeschefen och boka besiktning, där chefen ville jag skulle närvara vid besiktningen om den skulle ske innan "standrad". Bor en bit ifrån nu och skulle innebära ännu mer strul för mig.

Har bara möjlighet att flyttstäda på helgerna dessutom, då min sambo jobbar och han gör det mesta eftersom jag är gravid i tjedje trimestern, svårt att lyfta saker m.m. Han säger, och jag vet att vi behöver båda helgerna som är kvar. Ska hon ens kunna flytta in den 31 aug måste besiktning och inlämning av nycklar ske senast 28 aug, innan helgen. Men det funkar inte för oss.

Tjejen som ska flytta in vill, anser sig ha rätt till att iallfall få flytta in 31 aug. Vi kan inte lämna in nycklarna innan 31 aug, så det funkar inte. Har verkligen gjort mitt bästa men alla blanketter och så, det blir för mkt och tiden för knaper för oss. Bokad besiktning går dessutom inte att avboka och om hon inte skulle betala eller dra sig ur, måste ändå allt vara städat innan för inget...

Igår skickade jag ett sms till henne med ett definitivt att det inte funkar för mig, efter allt hit och dit. Att hon på något sätt får planera för att kunna flytta in den 1:a sep. Hade gärna ringt, men tänker på hennes stammande och förmodligen jobbigt för henne eftersom inte hon heller ringt. Mår så dåligt, haft svårt att sova hela natten. Hon har inte svarat på smset och jag ser bara framför mig hur hon gråter, våndas över tanken. Skyller nästan på mig, min sambo verkar mer kunna släppa det att det inte är vårat problem. Behövde skriva här för att få allt ur mig. Veta om det finns några andra alternativ hur jag kan lösa det. Men det är ju inte jag som satt mig i situationen, dessutom ligger helgen väldigt dåligt till, men ändå har hon lyckat får mig att må så dåligt. Usch jag hatar att känna såhär... Livrädd vad hon ska svara på smset, om hon svarar, det funkar inte så är det bara :(

• Svar på tråden Problem med ny hyresgäst som vill flytta in tidiagre
  • arianne03

Men vaddå, det är ju inget oöverstigligt problem? Hon hyr en flyttbil, lastar in alla sina saker 31 aug, låter sakerna vara kvar över natten i bilen och flyttar sedan in den 1 sept.
    Problemet löst!
    Du är för snäll för ditt eget bästa, låt din man ta kontakten med henne om du inte orkar!

• SilverEmma

Det är inte ditt ansvar att lösa det för henne! Hon får väl ha sina möbler i ett släp över natten & sova hos någon?

Ta det lugnt & flytta i ER takt.

• Fåret Shaun

När vi fått flytta in tidigare har vi haft att flyttstädet hamnar på den som flyttar in, i ditt fall skulle ni kanske få bort besiktning och att hon godkänner att flyttstäda mot att inte betala. Dels kan hon lösa sitt problem och ni slipper städa. 

Sen har jag aldrig haft en överlappande månad, har inte haft råd med dubbla hyror, utan på sin höjd 2 dagar.
    Men kolla om det finns möjlighet att kringgå massa papper om ni kan flytta ut tidigare.
    Om inte har du rätt till att ha den till 31.
    Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • Cia o krabaten

Tja om det blir massa strul med hyresvärden och besiktning ok, annars skulle nog jag tycka att man kan flytta på helgen liksom.
    Att ni har flyttat ut 29-30 augusti då det är helg och så kan den besiktigas antingen då eller måndag morgon, sedan får hyresvärden bestämma om den nya får komma in eller inte.
    Skulle kasnke inte lämna en vecka tidigare, men just när det är en helg så nära innan.
    Och då skulle jag inte begära någon betalning heller när det är en dag det handlar om.

Kolla med hyresvärden om det funkar att överlåta på måndagen.

• LilaRos

Vad underligt det fungerar hos er. De gånger vi flyttat ska den nuvarande hyresgästen vara ute senastg 12.00 för då börjar de nya hyresgäsyternas kontrakt att gälla.
    Så utflyttning oc h inflyttning är på samma dag..

• SailorGirl
    LilaRos skrev 2009-08-19 09:56:13 följande:
    Vad underligt det fungerar hos er. De gånger vi flyttat ska den nuvarande hyresgästen vara ute senastg 12.00 för då börjar de nya hyresgäsyternas kontrakt att gälla. Så utflyttning oc h inflyttning är på samma dag..
    Ja, precis. Den första vardagen i månaden kl 12. Så är det väl överallt om man inte hyr privat och avtalat om annat?
  • Rokka Jill

vi hade samma problem.. hade allt vi ägde i två släp..

Skit i att svara henne.. ignorera henne fan sicken idiotmänniska!

Hade ett problem när vi flyttade till hus..
    sa till henne (två månader i förväg) Att vi kunde släppa lägenheten tidigare.
    (men jag tänkte ta betalt för det, iochmed hyran.)
    Hon sa då promt nej!

Den förste var på en MÅNDAG.
    Vi flyttstädade med andra ord helgen innan.. Gissa vem som ringer torsdagkvällen och undrar om hon kunde få nycklarna tidigare?
    Det är faktiskt irriterande. Säger hon att hon tänker ta det som det står i kontraktet ja då stressar man inte med flytt och sånt iheller..

• LilaRos
    SailorGirl skrev 2009-08-19 10:00:50 följande:
    Ja, precis. Den första vardagen i månaden kl 12. Så är det väl överallt om man inte hyr privat och avtalat om annat?
    Det är ju de "normala" eller vad man ska säga. Jag tror att privata hyresvärdar också har så, kanske inte alla.
    När vi flyttade hit har jag för mig att det stod något om det i något papper. Men vi flyttade via direktbyte så allt var bara till att göras upp mellan oss.
  • Trollet Ludenben

Henns problem är inte ditt problem. Fungerar det inte att komma överens om något som passar båda är det kontraktet som gäller.

• Tecken

Gå inte med på det! Eftersom lägenheten står på dig, så kan du bli betalningsskyldig om någonting händer med lägenheten under tiden hon bor där.

Vi blev också kontaktade av ett par pajasar när vi sade upp vår hyreslägenhet. De lade ned en lapp i brevlådan där de skrivit: "Hej! Vi heter Anna och Bert, vi behöver verkligen flytta in snarast och vi har kikat in genom era fönster och ser att det är tomt. Vi kan flytta in så fort som möjligt - mot att vi putsar fönstrena i hela lägenheten. Ring oss snarast på nr..." Behöver jag säga att vi inte gick med på deras "generösa" erbjudande?

• Shorona
    Tecken skrev 2009-08-19 10:11:26 följande:
    Gå inte med på det! Eftersom lägenheten står på dig, så kan du bli betalningsskyldig om någonting händer med lägenheten under tiden hon bor där. Vi blev också kontaktade av ett par pajasar när vi sade upp vår hyreslägenhet. De lade ned en lapp i brevlådan där de skrivit: "Hej! Vi heter Anna och Bert, vi behöver verkligen flytta in snarast och vi har kikat in genom era fönster och ser att det är tomt. Vi kan flytta in så fort som möjligt - mot att vi putsar fönstrena i hela lägenheten. Ring oss snarast på nr..." Behöver jag säga att vi inte gick med på deras "generösa" erbjudande?
    Vilka läskiga människor!!! :-O
    ♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • nichya

Lägenheten är AFB i Lund, www.afb.se
    Jag har utflyttning 31 aug nycklarna ska lämnas senast 12 den dagen, inflyttning är 1:a sep. Efter man lämnat in nycklarna sker beskitning, så sen är inflyttning nästa dag. Så gör afb iallfall... Vet inte varifrån hon flyttar, kollat på hitta.se ser ut som hon flyttar från en afb bostad till en annan. Då har hon utflyttning 31 och inflyttning 1:a, eftersom hon inte har något överlappande
    Men jag har pratat med afb och det verkar inte som helgen är ett alternativ och inte heller att jag lämnar in nycklarna 31:a direkt på morgonen verkar ge henne någon möjlighet att flytta in tidigare, för då sker beskitningen senare under dagen och hon flyttar då in 1:a sep.

Har nu flyttat till LKF, märker att det skiljer lite, här fick de förra hyresgästerna göra beskting innan de lämnat in nycklarna, utan att allt var utstädat. Men för AFB ska allt vara borta, utstädat och nycklarna inne. Och beskikting och städning är något man inte kan frångå och hon som ska flytta in kan klaga på vår städning även om hon skulle flytta in tidigare.

• Rokka Jill

Landskronahem besiktigade innan man flyttade (kolalde dörrar och sånt) Sen kollade de en gång till om den nya hyresgästen ville det.

• thebettygirl

Jag tycker att du redan gjort tillräckligt som det är! Du har försökt underlätta för henne, gett henne lite olika förslag till lösning, men då hon hattar så tycker jag att hon har förspillt sin chans till en för henne enkel lösning! Jag förstår dig och att du tycker att det är jobbigt för det skulle jag också göra! Men nu är det hon själv som har satt sig i denna sits och då får hon själv också lösa det på något vis. Du kan inte hjälpa hur hyresvärdens regler ser ut, och du ska absolut inte behöva göra en massa extra bara för att hon tagit saker och ting förgivet! Hoppas att det löser sig! Och du, försök släppa skuldkänslorna! Du har verkligen försökt tillmötesgå henne, mer än så kan man inte begära!

• Lindis1980

Enligt jordabalken så är det enligt lag att man ska vara ute ur lägenheten sista vardagen efter den sista i månaden. Vid 12.00. Och inflytt är samma dag. Är det några oklarheter kan man maila hyresnämnden för att få kostnadsfritt, opartiskt svar.

• Viewsonic
    Lindis1980 skrev 2009-08-19 21:48:44 följande:
    Enligt jordabalken så är det enligt lag att man ska vara ute ur lägenheten sista vardagen efter den sista i månaden. Vid 12.00. Och inflytt är samma dag. Är det några oklarheter kan man maila hyresnämnden för att få kostnadsfritt, opartiskt svar.
    Men om man har sagt upp lägenheten 31/12 och den nya hyresgästen skrivit kontrakt från den 1/1... då är det väl 31/12 kl. 00.00 som man senast måste vara ute ur lägenheten?
  • arianne03
    Lindis1980 skrev 2009-08-19 21:48:44 följande:
    _Efter_ den sista i månaden? Det blir ju den 1:a då?
  • Pyresson

det där är hennes problem att lösa..du e gravid och ska ta det lugnt utan stress :)

• Dr Mupp

Vi har alltid försökt bjuda på ett par dagar när det går. Det är ett helvete om man inte har tid på sig. Nu senast gick det inte. Vi fick nycklarna 12 och skulle vara ute ut vår bostad 12. De som flyttade ut ur nya bostaden kunde ha lämnat nycklar tidigare men ville inte för att de hade minsann rätt att ha dem kvar till den första klockan tolv. Så lägenheten stod tom och färdigbesiktad i 2 veckor. Vi var berädda att betala en del av hyran för några dagar men de skulle ha hela månadshyran för att gå med på det.

Kan säga att den flytten var inte kul. Vi var tvungna att tömma allt kvällen innan, de fick stå i släpkärror och bilar sen satt vi halva natten och hela förmiddagen med att städa. Det städbesiktades 11:30 och vi lämnade in nycklarna direkt. Familjen fick dela upp sig och sova på två olika ställen. Det var inte kul för dem som hjälpte oss heller, deras bilar blev ju okkuperade.

• k girl
    Viewsonic skrev 2009-08-19 21:51:49 följande:
    Men om man har sagt upp lägenheten 31/12 och den nya hyresgästen skrivit kontrakt från den 1/1... då är det väl 31/12 kl. 00.00 som man senast måste vara ute ur lägenheten?
    Nej. Det är första vardagen efter den sista i månaden. Så säg att den 31 infaller en lördag, då behöver man inte lämna in nycklarna förrän senast klockan 12 den följande måndagen, alltså den 2.
Svar på tråden Problem med ny hyresgäst som vill flytta in tidiagre