Problem med ny hyresgäst som vill flytta in tidiagre
Lägger tråden här, var det stället jag tyckte passade bäst in på mitt problem...
Jag och min sambo håller på att flytta till en större lägenhet, eftersom jag är gravid. Det är något vi båda tycker är jobbigt och det tar tid för oss. Den gamla lägenheten står på mig. Kontraktet går ut den siste (31:a aug) som ett kontrakt brukar.
Problemet är tjejen som ska bli ny hyresgäst i vår gamla lägenhet. Hon vill flytta in tidigare och jag känner att jag inte klarar av all stress och strul det innebär. När jag var på semester och kom hem, haft mobilen av såg jag att hon skrivit att hon var "den nya hyresgästen" och ville flytta in tidigare. Jag ringde då upp henne och förklarade att jag kände att jag behöver hela min överlappande månad och flyttar helt ut först i slutet. Samtalet gick inte så bra, hon stammade så mkt att jag knappt förstod... Vet inte om hon blev nervös eller om hon stammar men det var jobbigt, hon fick knappt fram ett ord.
Sedan hörde hon inte av sig på flera veckor. Fick ett sms en-två veckor sedan att hon MÅSTE flytta in tidigare, iallfall 31 aug för hennes nuvarande kontrakt går ut 31 aug och det nya (min gamla lägenhet) börjar gälla 1 sep. Alltså det klassiska problemet att hon inte har en överlappande månad. Hon verkar bara tagit för givet att en snäll person flyttar ut lite tidigare så hon slapp överlappade månad.
Jag kände mig ställd mot väggen, jag har ju inte satt henne i situationen alls och vad jag vet är det standard att lämna in nycklarna den 31 aug, har ju kontakt tills då... Vågade inte ringa igen, var som att prata med sig själv så jag svarade på smset att möjligen skulle jag kunna flytta ut en vecka innan, behövde bara kolla med besiktning, och så.
Sedan skrev jag att jag ville ha 700 kr i hyra och 100 kr i el för en vecka, då mitt elkontakt finns kvar till siste aug. Kostnaden på elen faller ju på mig. Hon svarade tveksamt att okej elen, men aug månad är ju hyrsfri... (Är en 9-månades hyra/år lägenhet. Betalar bara studiemånaderna men då ett högre belopp 4054 kr/månad för 25 kvm). Svarade att jag räknade på årshyran, blir ca 100 kr dag. Då lät hon genast tvemsam, som att jag skulle försöka blåsa henne. Men kände att något måste jag ju ha för att flytta ut tidigare, och aug månads hyra ligger ju inbakad i de andra månaderna egentligen.
Hon sa iallfall typ okej om jag får flytta in en vecka tidigare men först flera dagar senare... Men jag blev osäker på om hon ens skulle betala. Tog reda på mer fakta att flytta ut tidigare visade sig vara klyddigt, eller snarare klyddigt att låta henne flytta in tidigare. Blanketter hit och dit att jag tillåter det, och att jag och nya hyresgästen har ett eget avtal fram tills 31 aug. Lämna in nycklarna i god tid innan hon ens kan hämta ut dem, själv ta kontakt med områdeschefen och boka besiktning, där chefen ville jag skulle närvara vid besiktningen om den skulle ske innan "standrad". Bor en bit ifrån nu och skulle innebära ännu mer strul för mig.
Har bara möjlighet att flyttstäda på helgerna dessutom, då min sambo jobbar och han gör det mesta eftersom jag är gravid i tjedje trimestern, svårt att lyfta saker m.m. Han säger, och jag vet att vi behöver båda helgerna som är kvar. Ska hon ens kunna flytta in den 31 aug måste besiktning och inlämning av nycklar ske senast 28 aug, innan helgen. Men det funkar inte för oss.
Tjejen som ska flytta in vill, anser sig ha rätt till att iallfall få flytta in 31 aug. Vi kan inte lämna in nycklarna innan 31 aug, så det funkar inte. Har verkligen gjort mitt bästa men alla blanketter och så, det blir för mkt och tiden för knaper för oss. Bokad besiktning går dessutom inte att avboka och om hon inte skulle betala eller dra sig ur, måste ändå allt vara städat innan för inget...
Igår skickade jag ett sms till henne med ett definitivt att det inte funkar för mig, efter allt hit och dit. Att hon på något sätt får planera för att kunna flytta in den 1:a sep. Hade gärna ringt, men tänker på hennes stammande och förmodligen jobbigt för henne eftersom inte hon heller ringt. Mår så dåligt, haft svårt att sova hela natten. Hon har inte svarat på smset och jag ser bara framför mig hur hon gråter, våndas över tanken. Skyller nästan på mig, min sambo verkar mer kunna släppa det att det inte är vårat problem. Behövde skriva här för att få allt ur mig. Veta om det finns några andra alternativ hur jag kan lösa det. Men det är ju inte jag som satt mig i situationen, dessutom ligger helgen väldigt dåligt till, men ändå har hon lyckat får mig att må så dåligt. Usch jag hatar att känna såhär... Livrädd vad hon ska svara på smset, om hon svarar, det funkar inte så är det bara :(