• Älgen

Symaskin? Vad köpa?

Hej,

jag ska köpa symaskin. Är ingen sömmerska utan vill ha en vanlig, enkel maskin som klarar vardagssömnad. Någon som har förslag på en bra maskin? Vad ska man tänka på? Vilka finesser bör man ha?
    Förslag tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Symaskin? Vad köpa?
  • JackAnneli

Hej hej, Jag vet inte så mycket men jag ärvde en nyare huskvarna med 1000 finesser som jag inte förstår mig på:)
    Skulle jag köpa en nu så skulle jag köpt en mycket enkel och ganska billig.En billig men ändå ok skulle duga till mig när jag syr upp byxor, syr gardiner 1 gång om året. kan tänka mig att va är av samma sorts symänniska:)

va i ullared i helgen och där hade dem några som jag tycker skulle va ok för mig ca 1000 kr och det finns billiga lite var stans, ha ögonen öppna.

• Fåret Shaun

Man får lite det man betalar för när det gäller symaskiner. Man kan gå till en symaskins affär och kola vad de har, kan finnas begagnade maskiner till ett bra pris. Jag fick en enkel modell med raksöm och sicksacksöm. Märkes BROTHER (tror jag), den hade min mor (sömerska) och min syster (syr mycket) kollat ut länge och frågat innan de köpte en. 

Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • LilaRos

jag har en symaskin med någrq år på nacken. Heter någopt väldigt konstigt.. En lite billigare variant utan massa finesser.
    Men den strular som bara den!
    SÅ jag rekomenderar inte den billigare arianten av symaskin..

Jag har haft en riktigt gammal huskvarna (svart med guld utsmyckling) som bara kunde sy raksömm och backa.
    Det är den bästa jag någonsin sytt med... Strulade aldrig.

• Missy M

jag har en underbar brother specialutgåva (rosa). Jag syr ganska lite men när jag väl gör de gillar jag att ha lite mer än bara raksöm, dessutom håller ju en bra symaskin i flera år (nu snackar vi ju närmare 20 år iaf) så tycker väl, om man kan, ska lägga ut några tusenlappar så är man nöjd i många år frammåt.

Men de är klart till och med ikea har ju symaskiner nu för tiden:P

• Älgen

Jag vill ha en rejäl maskin som håller och som inte strular så jag har tänkt mig ett känt märke och att lägga lite pengar på det.

• Missy M
    Älgen skrev 2009-08-19 10:41:48 följande:
    Jag vill ha en rejäl maskin som håller och som inte strular så jag har tänkt mig ett känt märke och att lägga lite pengar på det.
    låter som ett vettigt argument, min brother som jag fick kostade 3500 men jag är som sagt supernöjd! men gå in i en syaffär dom är proffsiga och kan mycket!
  • LillaFlamman

Har en billig symaskin och fullkomligt hatar den, den har strulat massor och har bara problem med den hela tiden, har även fått den utbytt på garanti och då blev den liiiite bättre men blir fullkomligt galen på den, lånade svärmors maskin förut ibland av samma märke men hade samma problem med den.

Kommer köpa en ny maskin när min ekonomi tillåter, dock lite dyrare variant då jag tycker om att sy men vägrar nu pga maskinen.

Har sett att Jysk får in en Husqvarna för 1200-1500 ibland, skapligt billig men bra märke iaf

• novaliam

Jobbar en del som sömmerska och vi tar även emot symaskiner för förmedling till reparatör och försäljare, och tyvärr köper folk de här sk billiga maskinerna på Lidl och allt vad det är. Vill säga att det är inte billigt! De håller inte och det kostar mer än inköpet att få dem lagade-dyrt i längden.
    Köp hellre en ordentligt maskin från början så har du en i många många år.
    En maskin som är mkt prisvärd är Husqvarna Emerald 116 och jag har den själv. Kostar ca 3400 kr men då har du också 5 års garanti!
    Du behöver kanske inte mer än raksöm, sick-sack och elastiska sömmar och kanske knapphål. Den här maskinen kan det och lite till utan att vara krånglig.
    Pfaff har också bra och rejäla maskiner.

• Älgen

Jag vill ha en bra maskin och jag vill köpa på en affär så jag kan gå tillbaka och fråga om det behövs. Tittat på Husqvarna Emerald, Phaff Select 3.0 samt Janome easy jeans samt Janomes datamaskin.
    Har ni några tankar kring dessa?

• Stårschan

Om man inte ska hålla på med några finesser, så skulle jag faktiskt satsa på en bättre begagnad symaskin. Jag har en gammal Husqvarna från tidigt 60-tal som jag ärvde av min mormor, och den funkar klockrent trots att både hon och jag använt den flitigt. Dessutom är det lätt att själv underhålla den när den behöver rengöras eller smörjas, och manualen är enkel och överskådlig på ett sätt som är ovanligt nuförtiden.

• Älgen

Jag har också hört att gamla är bättre. Dock har jag läst att det är svårt att hitta bra äldre maskiner, om man köper en äldre så bör man köpa via en affär så de har kollat upp den. Någon som vet affärer i Stockholm som säljer begagnade symaskiner?

• Thursday

Jag resomerade ungefär som du när vi skulle köpa symaskin för ett par år sen och fastnade då för en Husqvarna Emerald 118 och har varit väldigt nöjd med det köpet

• Mamma 04 och 06

Jag har igår också bestämt mig för att köpa en ny maskin, då min nuvarande hela tiden trasslar sig...
    Hur mycket har du tänkt att lägga? Letar du efter en symaskin med dekorationssömmar eller kvittar det?

• Mamma 04 och 06

Någon som har en mer avancerad maskin som man kan brodera med? Hur funkar det? Är det skoj?

• Älgen

Efter att ha kollat runt lite så funderar jag nu på en Phaff Select, Janome eller Huskvarna Esmerald. Ska titta lite mera imorgon. Jag har tänkt lägga några tusen.

Ni som har lite mer funktioner på maskinerna, använder ni dem? VOre kul att höra!

• Mamma 04 och 06

Jag har fått som tips att övermatning är viktigt. I alla fall om du vill kunna sy i både lite tunnare och tjockare tyger.

• vattendjuret

jag fick en bernina i present när jag fyllde 18. (är 30 nu)

har sytt massor på den och är supernöjd.

Den jag har är väldigt mekanisk och har 18 bassömmar som jag använt 3 av. dvs om du väljer en maskin med massor av finnesser så har du mljligheten att använda dem men kommer förmodligen inte göra det.
    går den sönder så måste du lämna in den.

om du väljer en mekanisk maskin (utan display) så har du färre sömmar att välja på men kan laga den själv om den skulle krångla. eller låta ngn i familjen som är bra på att meka göra det.

mindre teknik= mindre strul är mitt måtto när det gäller symaskiner.

• jazzkatten

jag har en pfaff från 70-talet och är som du, ingen sömmerska men ville ha nåt bra och rejält.

Har hört av många att just gamla maskiner är stabila och bra kvalité så kör på en begagnad. Jag köpte min för 2 000 kr, den har kanske tjugo olika sömmar främst olika raksöm, sicksack och andra kantsömmar, och övermatning (instämer i att det är viktigt, inte minst om du syr genom dubbla lager tyg).

Jag vet inte var du bor men jag kan definitivt rekommendera Greger Sy om du bor i Malmötrakten

• Älgen

Bor i Stockholm, men tack för rekommendationen. Nån som har nån bra att rekommendera i Stockholmstrakten?

Svar på tråden Symaskin? Vad köpa?