• Anonym (täppt)

otrivin-beroende?!

ok, det här inlägget kankse hör under "kroppsligt", men det handlar ju ändå om ett skags misbruk.

finns det fler som är jämt täppta i näsan och som misbruker näspray, som otrivin eller nezerin?

det börkade med en förkylning för några månader sedan och sedan dess är det heöt kört - jag måste spraya varje kväll innan jag lägger mig om jag om jag vill sova om nätterna. jag har testat med saltvatten i alla dess former, men det hjälper inte ett dugg.

det måste finnas fler som har varit med om det här. vad har ni gjort? ska man gå till läkare?

• Svar på tråden otrivin-beroende?!
  • mysmika

Det finns slemhinneavsvällande att köpa receptfritt. Det kommer inte att ge dig den effekten ett vanligt nässpray gör, men det kommer att hjälpa dig från "beroendet". Du får helt enkelt andas genom munnen ett par nätter, sen blir det ju bara bättre. Det är inte bra att använda nässpray så läng, som du säkert redan vet.
    Men nån lätt utväg finns inte...

• Anonym (Jo)

Jag fick en nässpray utskriven av läkare (minns inte vad den hette tyvärr) som hjälpte att "läka" och tog bort beroendet så ring och boka tid på din vårdcentral!

• Anonym (täppt)

ok, tack för tipsen. ska kankse testa den som finns på apoteket, men om den inte funkar får det bli läkartid.

mysmika, vet du vad denna slemhinneavsvällande heter?

• Anonym (oxå där =0(()

det jag brukar göra är att "bara" bestämma mig.....jag tar det när jag vet att min sambo är hemma så att han hjälper mig med sonen...sen då är det bara att köra...för mig brukar de ta ca. 3-4 nätter innan jag inte behöver ta någon näspray.
    LYCKA TILL!!!

• Anonym (skynda dig!)

Skynda dig att sluta så fort du kan. Haft "nässpraysberoende" i många omgångar. Senaste två ggr jag slutat så har det tagit mig mer än TVÅ månader av total nästäppa. Jättekul att inte kunna tala så folk hör och inte kunna andas ordentligt eller ens känna smak eller doft.
    Jag har dock några tips till dig.
    Testa koksaltlösning, dessa är inte avsvällande men de fuktar näsan och man blir inte lika "täppt" Det finns även en mentol inhalator som heter olbas som är stark mentol, det kan också kännas lindrande.

Annars kan du trappa ned.
    Antingen genom att gå över på barndosen, dvs svag spray,
    ELLER så kan du "avgifta" en näsborre i taget. Alltså spraya bara i den ena, stå ut med att vara täppt i andra, och den vv.

Jag skulle dock råda dig att sluta direkt. Stå ut ngr dagar med täppa, stå ut ngr nätter med att ha det tufft.
    det är det värt.

Man kan få lkm utskrivet, rinexin, eller cortisondroppar, men jag avråder å det bestämdaste eftersom det ÄR biverkningar och inte alltid det hjälper. Tycker endast man ska testa detta om man haft "beroende" i flera år. Vilket tydligen inte är helt ovanligt.
    Om man använta avsvällande sprayer i många år så finns det risk för att man förstör skiljeväggen i näsan, och det är ingen höjdare.

Jag lovar att din täppa kommer gå över inom några dagar, gör det NU, för ju längre tid du håller på med sprayen, desto mer besvärligt blir det att sluta.

Läs gärna lite här så inser man hur otroligt vanligt detta är:
    nastappa.nu/

Jag VET att du fixar det, bestäm dig bara för det och SLÄNG alla sprayer så du inte kan ta en liten spray mitt i natten.

• Anonym (täppt)

tänkte bara säga att jag var på apoteket i torsdags och köpte Rhinocort nässpray. Den har jag använd nu i fyra dagar samtidigt som jag slutat helt med otrivinen. Rhinocort är nog en (cortison) spray mot allergiska besvär och verkar slemhinneavsvällande. Det tar inte bort nästäppan lika snabbt och efektivt som otrivin, men det har funkat tills nu och nu håller jag på att trappa ner från den. Skönt att äntligen bli av med beroendet!
    Tack för alla svar!

Svar på tråden otrivin-beroende?!