• Taggtroden

Sykunniga! Vad säger ni om Husqvarna automatic?

Hallå!

Jag har sparat ihop en summa för att köpa en ny symaskin. Ingen större summa
    så jag kan inte köpa någon värsting- maskin.
    Max 2500 har jag att lägga.

Har tittat en del på nätet i sommar och har inte hittat någon jag fastnat för.

Men nu har jag rammalt över en del annonser om Husqvarna automatic, en
    gammal klassiker som säljes bagagnade.
    De tar mellan 1000 och 2000 för dem.

Någon som har en åsikt att dela med sig angående denna maskin?
    Är det värt att satsa på en sådan?

Jag syr en del kläder, men mest gardiner och sådant som ska fållas eller
    lagas. Sicksack och raksöm blir det mest.

• Svar på tråden Sykunniga! Vad säger ni om Husqvarna automatic?
  • Skorpan08

Jag har flera maskiner däribland just en sådan. Den är absolut min favorit! Syr mest på den.

Fyra döttrar födda -90,-94,-95 och -08, En son BF 28/9-09
  • Taggtroden
    Skorpan08 skrev 2009-08-19 10:27:41 följande:
    Jag har flera maskiner däribland just en sådan. Den är absolut min favorit! Syr mest på den.
    Åh det låter ju intressant!

Jag hade tänkt mig att köpa en helt ny, men har fått lite åsikter från mamma och mormor bland annat att köpa en äldre "ordentlig" symaskin.
    Antar att de menar en mekanisk.
  • Taggtroden

Fler som har åsikter och kommentarer om denna? :)

• BuoBä

HQ automatic ser onekligen snyggare ut, men Husqvarna 2000 är också en mekanisk symanskin som kan hålla för evigt i princip om man servar den. I alla fall bas-sömmarna. Den har några "pluggar" för dekorsömmar som kan gå sönder eller komma bort.

Min mamma har en HQ2000 och jag skulle gärna byta med henne. Jag har en ganska ny mekanisk Pfaff som iofs är bra, men inte som HQ2000. Mormor hade en HQ automatic och den lever än hos min moster.

Om du har liten budget tycker jag du gör helt rätt i att satsa på en begagnad klassiker av känt märke, istället för en billig ny av något okänt märke som ingen kan serva och det inte finns några reservdelar till.

• Taggtroden

Tack för svar!
    Är det av någon större betydelse om jag köper en 2000 eller en automatic tycker du?

• BuoBä

Att jag nämnde HQ2000 var mest för att det är en likvärdig maskin som kan bredda ditt urval på begagnatmarknaden. Kvalitets- och sömnadsmässigt är de samma skulle jag säga, men du måste ju såklart kolla skicket på just den maskinen du funderar på att köpa.

Sen kan det ju vara andra saker som spelar in. Automatic är snyggare, men 2000 är en något nyare modell så du kanske kan få tag på en i bättre skick just därför. 2000 är ganska tung, men har ett bra handtag att lyfta i. Jag kommer inte ihåg hur det var med vikten på automatic.

• Taggtroden

Okej, tack så mycket! :)

• BuoBä

Men en Automatic i hyfsat skick är definitivt ett bra köp.

Svar på tråden Sykunniga! Vad säger ni om Husqvarna automatic?