Stormar skrev 2009-08-22 02:35:19 följande:
Vad hände på Södertälje om man får fråga? (ska själv antagligen föda där igen. Eller?)
Barnmorskornas inkompetens och nonchalans höll på att orsaka allvarlig syrebrist (risk för bl a cp-skada) eller död för mitt barn. Jag låg först med bälte över magen och plötsligt började hjärtljudsapparaten svaja ordentligt och hjärtljuden försvann då och då, jag blev givetvis jätterädd. Jag tryckte i panik på knappen och insläntrande kom en väldigt nonchalant barnmorska som sa Vad är det? Och när jag förklarade det så sa hon Oj dessa stackars förstagångsföderskor, är så nervösa över huvudet till undersköterskan som var i rummet. Men för att "lugna" mig så satte hon istället en sak på huvudet på min dotter och sa att Nu händer ingenting, det är nog glapp i apparaten bara när du hade bältet över magen. Hon lämnar rummet med en suck och jag är livrädd och vågar inte ens kolla på apparaten, kände på mig att den skulle börja hålla på igen. Plötsligt halvt skriker min sambo tryck tryck det är borta/rött eller hur det såg ut nu kommer inte ihåg. Jag trycker och trycker på knappen och ser hur hjärtljuden försvinner och de dyker inte upp förrän min sambo själv måste gå ut i korridoren och hämta dom. Då kommer hon in och vänder bort apparaten från mig och säger ingenting i princip. Hjärtljuden kommer sedan tillbaka men när jag ska krysta så faller de återigen liksom mitt blodtryck. Min räddning blev en läkare som sett hur det stod till och kom med sugklocka och i det läget var det akut, fick två drag sen var det akutsnitt. Så ja gissa om jag var rädd och kände mig så liten då hon var så nonchalant och avfärdade min självklara rädsla då hjärtljuden är borta.
- Ingen erbjöd eller upplyste mig om att det fanns lustgas att få som smärtlindring, jag visste givetvis det innan men jag var så borta i smärtor och skrek så jag inte kom på att be om det. Det är bm:s jobb att upplysa och stötta.
- De peppade mig ingenting och sa ingenting, var helt korkat tysta när jag skulle krysta. Jag fick hela tiden fråga själv: Gör jag rätt, ska jag krysta nu? Jag har ju aldrig fött förut och vet inte hur det går till. Hennes svar: Tja det kan du väl göra lite grann...Vad är det för svar?! I en sådan situation vill man ha konkreta svar.
-På BB fungerade inte amningen då min dotter inte fattade rätt grepp oavsett hur mkt jag och personalen försökte. Men ingen av dom föreslog en amningsnapp vilket jag nu i efterhand vet att personal på BB brukar erbjuda och berätta om i sådana fall. Min dotter fick varken ersättning eller sig något på tre dygn vi var där, när vi kom hem provade jag av en ren händelse en amningsnapp och voila det fungerade och jag ammade sedan med den i åtta månader.
- Nu i efterhand har jag fått veta att de sydde mig för mkt med, har lite ont vid sex ibland och frågade en annan bm när jag lämnade cellprov och hon sa att det såg ut som att det satt något stygn för mkt.
- De utelämnade helt i journalen hela situationen med att jag ringt och ringt efter hjälp när hjärtljuden försvann utan där stod bara hjärtljuden går ner under värk osv. De kände sig väl dumma när de märkte att det inte var glapp i apparaten utan att det var stressigt för min dotter och farligt.
Jag skulle kunna skriva mer men orkar inte, slutsats: Deras nonchalans och inkompetens höll på att orsaka min dotter skador eller död i värsta fall. Aldrig mer, jag har världen skräck för att föda där igen.